جمعه 19 ژوئن 09 | 21:51

آیا تقلب مؤثر در انتخابات امکان‌پذیر است؟

انتخابات در نظام جمهوري اسلامي به معناي واقعي مردمي است. مردم نه تنها در انتخابات مشاركت كرده و حماسه مي‌آفريند، و سرنوشت خود را تعيين مي كنند. بلكه با مشاركت در امور اجرا و نظارت نيز آراء خود را صيانت مي‌نمايند. در اين نوشتار با استناد به قانون انتخابات و تجارب گذشته دلايل عدم امكان تقلب در انتخابات بيان خواهد شد.


میزان رای ملت است

میزان رای ملت است

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به معنای واقعی مردمی است. مردم نه تنها در انتخابات مشاركت كرده و حماسه می‌آفریند، و سرنوشت خود را تعیین می كنند. بلكه با مشاركت در امور اجرا و نظارت نیز آراء خود را صیانت می‌نمایند. در این نوشتار با استناد به قانون انتخابات و تجارب گذشته دلایل عدم امكان تقلب در انتخابات بیان خواهد شد.

1ـ نظام مقدس جمهوری اسلامی، 29 انتخابات بر گزار كرده كه، مجری آن وزارت كشور بوده است، در دوم خرداد علی‌رغم اینكه عوامل وزارت كشور در از جریانی راست بودند و نامزد جناح مقابل رأی آورده(آقای خاتمی) ـ در انتخابات ‌سوم تیر84 نیز رغم اینكه عوامل وزارت كشور از جریان دوم‌ خرداد بودند. آقای احمدی نژاد اصول‌گرا رأی آورد. این نتیجه در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف و شوراها نیز تكرار شد. بی شك در انتخابات دهمین دوره نیز، فردی پیروز شد كه مردم انتخاب كردند.

2ـ در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، ساز وكار اجرا و نظارت طوری طراحی شده است كه مردم عادی (معمولا معلمان یا کارمندان) نقش اصلی اجرایی را بر عهده دارند. به عنوان مثال در ماده 38 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آمده است، «بلا فاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات ظرف سه روز هیأت اجرایی انتخابات شهرستان به ریاست‌ فرماندار، عضویت رئیس ثبت احوال و دادستان یا نماینده وی و هشت نفر از معتمدین كه توسط افراد معتمدین انتخابات خواهند شد. تشكیل می‌گردد.

هیأت اجرایی، بر اساس ماده 47، پنج نفر از معتمدین محل را به عنوان اعضای شعب ثبت‌نام و اخذرأی انتخاب می‌نماید. این هیأت كار اخذ رأی و شمارش آراء بر اساس شرح وظایف قانون انجام می دهند. همانطور كه روشن است از شروع تا پایان معتمدین مردم انتخاباب را برگزار می‌كنند.

3ـ در خصوص نظارت، شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات، از بین نیروی متدین و معتمدین محل افرادی را به عنوان هیأت نظارت و ناظرین شعب اخذ رأی تعیین می‌كند، كه بر كار مجریان با سازو كار قانونی نظارت دقیق ‌می‌كنند. به عنوان مثال در ماده 4 قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 64 آمده است، «هیأت مركزی نظارت، بر كلیه مراحل انتخابات وجریانهای انتخاباتی واقدامات وزارت‌كشور و هیأتهای اجرایی كه در انتخابات مؤثر است و آنچه مربوط به صحت انتخابات می‌شود نظارت خواهد كرد».

4ـ بر اساس ماده واحده مصوب 72.5.30 قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری «در شعب اخذ رأی، هر یك از نامزدهای ریاست‌جمهوری به تنهایی و یا چند نامزد مشتركاً می‌تواند در هر یك از شعب اخذ رأی، اماكن استقرار دستگاه شمارشگر رایانه ای آراء وهیأتهای اجرایی شهرستانها در بخش‌ها یك نفر نماینده داشته باشد. حضور نمایندگان هر یك از نامزدها در شعب اخذ رأی تا پایان اخذ رأی و شمارش و تنظیم صورتجلسات بلا مانع است. ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها ممنوع و جرم محسوب میگردد».

برای آقای موسوی در تهران 3800 نفر و در سطح كشور 50.000 نفر به عنوان ناظر معرفی و كارت دریافت كرده‌ بودند، تا آخرین لحظه تنظیم صورتجلسه صندوق‌ها در شعب حضور داشته‌اند. نه تنها هیچكدام از نمایندگان آقای موسوی در حین رای گیری و بعد از شمارش آراء به فرایند كار اعتراضی نكردند، بلكه باحضور در هنگام تنظیم صورتجلسه و مصاحبه‌های مختلف فرایند كار را تایید كردند. بعلاوه خود مردم بعنوان ناظر واقعی فرایند رای‌گیری را دقیق نظارت می‌كردند و رای خود را به صندوق می‌ریختند.

5- در تبصره 1 ماده 80 آمده است ” كسانی كه از نحوه برگزاری انتخابات شكایت داشته باشند، می‌توانند ظرف سه روز از تاریخ اخذ رای شكایت مستند خود را به ناظرین شورای نگهبان یا دبیرخانه این شورا تسلیم كنند”.

طبیعی است بر اساس مفاد قانون شكایات باید مستند و مشخص باشد كه مربوط به چه حوزه‌ای انتخابی یا كدام شعب اخذ است ونوع تخلف چیست؟ طرح مباحث كلی كه آقای موسوی در نامه خود به شورای نگهبان آورده، نمی‌تواند مصداق شكایت مذكور در قانون باشد..

6- بررسی فرم 22 و نحوه تكمیل آن

فرم 22 صورتجلسه نتیجه اخذ رای و قرائت و شمارش آرای شعبه اخذ رای است، در این فرم دقیقاً جزئیات شمارش آراء ثبت می‌شود:

1) تعرفه‌های مصرف شده به دقت شمارش شده و در جدولی به شرح زیر تنظیم شود.

1/1- تعداد تعرفه برگ‌های رای تحویل شده به شعبه

2/1- تعداد تعرفه‌های مصرف شده

3/1- تعداد برگ‌های رای داخل صندوق

4/1- تعداد برگ‌های زاید به تعداد تعرفه‌های مصرف شده

3) آرای باطله در جداول شماره 4 الی 9 ثبت می‌شود.

4) سپس برگ‌های رای صحیح حاوی اسامی نامزدها در جدول 10 ثبت می‌شود.

5) نهایتاً نتایج بر اساس تعرفه‌ها وشماره سریال آنها چندین بار شمارش وكنترل میشود ودر 5 نسخه صورتجلسه تنظیم خواهد شد. هیأت اجرایی‌، هیأت نظارت، نمایندگان ناظرین به طور زنده و فعال بر شمارش صندوق نظارت واقعی دارند، در عین حال پس از شمارش، تنظیم صورتجلسه و صندوق مهر وموم شده و جمع‌بندی نتایج انجام می‌گردد.

كسانیكه این روند محكم ومنطقی را نفی می‌كنند.یا ازفرایند انتخابات بی‌اطلاع هستند و یا انگیزه سیاسی و انتخاباتی دارند.

قانونگذار راه‌كارهای مختلفی پیش‌بینی كرده است كه سلامت انتخابات را تضمین خواهد كرد.

آقای موسوی یا هر كاندیداهای دیگر به جای تحریك افكار عمومی و ایجاد بستر اغتشاش بهتر است از مسیر قانونی شكایت خود را دنبال كنند و بی جهت هزینه برای نظام و خودشان ایجاد نكنند.

امروز از رفتار آشوب‌گران و ناآرامی در كشور بیش از همه دشمنان نظام و ملت ایران خوشحال هستند، امیدواریم آقای موسوی و كسانیكه دل به این نظام دارند، به این مهم توجه كنند. افراد دلسوز نظام باید صف خود را از آشوبگران و كانون فتنه جدا كنند، با روشی منطقی و قانونی اعتراضات خود را پیگیری كنند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: