شنبه 08 ژانویه 11 | 15:40

رضا برجی: فتنه 88 ارتجاع سیاه روشنفکری

در ماجراي فتنه سبز يك اتفاقي افتاد كه در طول تاريخ ايران به ندرت اتفاق افتاده است. اين اتفاق بيرون آمدن ارتجاع از دل روشنفكري است. همان طور كه مرحوم جلال آل احمد صحنه به دارآويخته شدن شيخ فضل الله نوري را به احتزاز در آمدن پرچم ارتجاع روشنفكري ايراني دانسته، فتنه سال 88 را نيز مي توان نمايان شدن ارتجاع سياه روشنفكري دانست.


عضو هيئت داوري نخستين جشنواره مردمي فيلم عمار معتقد است: اين جشنواره گوشه اي از استعدادها و پتانسيل هاي موجود در شهرستان ها در زمينه سينما را نمايان ساخت.

رضا برجي ، مستند ساز و يكي از داوران اولين دوره جشنواره فيلم عمار به روابط عمومي اين جشنواره گفت: فيلم هاي جشنواره عمار بالاتر از سطح انتظار بودند و فكر نمي كردم كه بتوانم در اين جشنواره فيلم هايي به اين خوبي ببينم.

وي كه در شهرستان مشهد مقدس و به همراه دانشجويان دانشگاه پزشكي اين شهرستان فيلم هاي جشنواره عمار را ديده بود تصريح كرد: اين دانشجويان استقبال بسيار خوبي از اين جشنواره نمودند و اين استقبال منجر شد كه برگزار كنندگان جشنواره يك ساعت اضافه بر سازمان برنامه را افزايش دهند.

برجي ادامه داد: در هنگام تماشاي آثار اين جشنواره باور نمي كردم كه چنين مستندهاي زيركانه و رندانه اي توسط بچه هاي شهرستاني توليد شده است. اين فيلم ها با اينكه بدون پشتيباني دولتي ساخته شده اند، اما به خاطر تسلط و شناخت سازندگان آنها بر ساختار سينماي مستند، كارهاي خوبي از آب در آمدند.

رضا برجي بالاترين دستاورد جشنواره فيلم عمار را نمايان كردن استعدادهاي نهفته در شهرستان ها دانست و گفت: اين جشنواره توانمندي هاي هنرمندان جوان شهرستاني را نشان مي دهد و اثبات مي كند كه مي توان روي اين بچه ها حساب كرد.

وي تصريح كرد: فيلم هايي كه در اين جشنواره به نمايش درآمدند گوياي آن هستند كه مي توان از هنرمندان شهرستاني انتظار كارهاي بزرگ را داشت. اما متأسفانه ما فقط چشممان به تهران است و از استعدادها و پتانسيل هايي كه در شهرستان ها حضور دارند غافل مانده ايم.

اين مستندساز با تأكيد بر لزوم حمايت دولت از اين هنرمندان تصريح كرد: در اين فيلم ها ايده هايي از سوي جوانان شهرستاني ترسيم شده است كه شايد هيچ گاه به ذهن بچه هاي تهران نرسد. بچه هايي شهرستاني نشان دادند كه حتي بدون كمك دولت ، اما با تلاش و مجاهدت فراوان مي توانند كارهاي بزرگي كنند.

اين مستند ساز درباره اهميت پرداختن به موضوع فتنه در سينما بيان داشت: فتنه سال 88 خيلي جاي كار دارد. بايد به ميان واقعه برويم و ابعاد مختلف آن را در فيلم هاي خود روشن كنيم.

برجي تصريح كرد: در ماجراي فتنه سبز يك اتفاقي افتاد كه در طول تاريخ ايران به ندرت اتفاق افتاده است. اين اتفاق بيرون آمدن ارتجاع از دل روشنفكري است. همان طور كه مرحوم جلال آل احمد صحنه به دارآويخته شدن شيخ فضل الله نوري را به احتزاز در آمدن پرچم ارتجاع روشنفكري ايراني دانسته، فتنه سال 88 را نيز مي توان نمايان شدن ارتجاع سياه روشنفكري دانست.

رضا برجي در ادامه با تأكيد بر لزوم استمرار جشنواره فيلم عمار گفت: جا دارد كه سال هاي آينده هم برگزاري اين جشنواره ادامه يابد و در اين راستا فيلم هاي مستند و داستاني بيشتري توليد شود و فيلمسازان ما درباره اين موضوع بيشتر كار كنند.

وي ادامه داد: از هم اكنون بايد دبيرخانه دوره آينده برگزاري جشنواره فيلم عمار راه اندازي شود و اين دبيرخانه از ساخته شدن فيلم هاي سينمايي داستاني و مستند درباره فتنه سال 88 حمايت كند.

كارگردان مستند «سواحل اشك و زيتون» افزود: يكي از وظايف هنرمندان بصيرت بخشي به جامعه است. برگزاري اين جشنواره هم مي تواند بستري براي تشويق هنرمندان در اين راستا باشد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.