دوشنبه ۲۰ دی ۸۹ | ۱۷:۳۰

يك سقوط و حواشی خاص آن

باز هم خبر وقوع سانحه هوایی؛ اما این بار دیگر توپولوف نیست، بویینگ ۷۲۷ حادثه می‌آفریند و شرکت‌های هواپیمایی کوچک هم نیستند؛ بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی کشور و قوی‌ترین و خوشنام‌ترین ایرلاین کشور است. حادثه‌ای که ۷۷ کشته برجای می‌گذارد و البته یک مفقود!


سانحه هوایی این‌بار برای «بویینگ» و خوشنام ترین ایرلاین کشور
باز هم خبر وقوع سانحه هوایی؛ اما این بار دیگر توپولوف نیست، بویینگ ۷۲۷ حادثه می‌آفریند و شرکت‌های هواپیمایی کوچک هم نیستند؛ بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی کشور و قوی‌ترین و خوشنام‌ترین ایرلاین کشور است. حادثه‌ای که ۷۷ کشته برجای می‌گذارد و البته یک مفقود! مفقودی که رییس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و ترابری اعلام می‌کند احتمال دارد پس از بروز سانحه، حالش مساعد بوده و محل حادثه را ترک کرده باشد.

فشار مردمی برای انجام پرواز!
در حالی که روز گذشته دو پرواز در ساعت‌های ۵: ۳۰ و ۱۱: ۱۵ از تهران به مقصد ارومیه، به دلیل شرایط نامساعد جوی کنسل شد، پرواز سوم که قرار بود ساعت ۱۶ تهران را ترک کند، با دو و نیم ساعت تاخیر ساعت ۱۸: ۳۰ مهر‌آباد را به مقصد ارومیه ترک کرد؛ یعنی ساعتی که دیگر هوا تاریک شده بود و قطعا تاریکی هوا شرایط را سخت‌تر می‌کرد. نهایتا هم این پرواز به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی با حادثه مواجه شد. البته در این میان نیز وزیر راه وترابری گله مسافران مجروح این پرواز را از چرایی اجازه پرواز در شرایط نامساعد جوی اینگونه پاسخ می‌دهد که مردم فشار می‌آورند که پرواز می‌کنیم. ما اطلاعات را می‌دهیم، شرایط نامساعد جوی را توصیف می‌کنیم، اما مردم درخواست و اصرار دارند پرواز‌ها انجام شود و کوتاه نمی‌آیند. هم اکنون هم دوباره مسافران می‌خواهند یک فروند ایرباس را با فشار از فرودگاه مهر‌آباد به مقصد ارومیه پرواز دهند. در حالی که می‌گویم من از آنجا می‌آیم و هوا مساعد نیست، اما مسافران بازهم درخواست پرواز دارند و کوتاه نمی‌آیند. ضمن آن‌که برخی شنیده‌ها نیز از اعمال فشار برخی مسؤولان محلی برای انجام پرواز در شرایط نامطمئنه حکایت دارند.

تکذیب هر مشکل مدیریتی
بهبهانی هرگونه مشکل مدیریتی در این سانحه را رد کرده و می‌گوید: چیزی که در این حادثه مطرح نبوده، بحث مدیریتی است.

وزیر راه: تلفات حادثه کم است! اطلاع رسانی ضعیف و متناقض
وزیر راه و ترابری به عنوان اولین مقام مسوول و البته عالیترین مقام در این زمینه – که باید روز یکشنبه هم برای پاسخگویی به نمایندگان در مجلس حاضر شود – شب گذشته در محل حادثه حاضر شد. ابتدا به او اطلاع داده شد که خوشبختانه تلفات حادثه کم است، اما در‌‌نهایت از ۱۰۵ مسافر این پرواز ۷۷ نفر کشته شدند و تعدادی از ۲۷ نفر باقی مانده در بیمارستان‌ها نیز در شرایط نامساعدی به سر می‌برند. بنیه ضعیف اطلاع‌رسانی سیستماتیک در کشور البته در این حادثه هم مانند موارد مشابه، در ساعات اولیه، اطلاعات و آمار متفاوت و بعضا متناقضی را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار داد و مجددا این پرسش را پدید آورد که ساختار اطلاع‌رسانی کشور در این زمینه سرانجام چه زمانی بهبود خواهد یافت؟! نمایندهٔ مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یکی از کسانی بود که ساعاتی پس از وقوع سانحه سقوط هواپیما در ارومیه، به این روند معترض شد و گفت که اعلام آمارهای مختلف در مورد سانحه‌دیدگان از سوی مسؤولان، مردم را مضطرب می‌کند.

تعداد مسافرین:105نفر، تعداد متوفیان و مجروحین:104نفر/ یک نفر وجود خارجی ندارد
اما مساله دیگر حادثه اخیر که به‌نوعی آن‌را خاص‌ کرده، اینجاست که براساس فهرست پروازی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ۱۰۵ نفر از هموطنانمان در قالب مسافر و خدمه در این پرواز حضور داشته‌اند، اما اکنون طبق فهرست متوفیان و مصدومان، ۱۰۴ نفر وجود خارجی دارند؛ بدین معنا که یا جزو فوت‌شدگان هستند و یا جزو مجروح‌شدگان بستری در بیمارستان. اما یک نفر وجود خارجی ندارد که هنوز هم هویتش مشخص نشده است. معاون وزیر راه و ترابری احتمال می‌دهد این فرد یا از ابتدا در پرواز حضور نداشته و از پرواز انصراف داده و یا حالش مساعد بوده و پس از سانحه، خودش محل را ترک کرده است.

هم اکنون نیز پس از گذشت بیش از ۲۰ ساعت از این سانحه هنوز مشخص نشده که این فرد در لحظات پایانی از پرواز انصراف داده یا جزو سرنشینان بوده و در انتهای مسیر مفقود شده است؟! البته نوش‌آبادی ـ مدیرکل روابط عمومی هما گفته است که ۱۰۵ کارت پرواز از مسافران اخذ شده و این تعداد مسافر از گیت فرودگاه عبور کرده و سوار هواپیما شده‌اند.

بوئینگ سانحه دیده 37سال عمر داشت
در‌‌نهایت این‌که به گفته یک مقام آگاه، هواپیمای سانحه‌دیده از سال ۱۹۷۴ به عنوان هواپیمایی کارکرده به ایران تحویل داده شده و ۳۷ سال از عمر آن فقط در کشورمان می‌گذرد که به اعتقاد متخصصان صنعت هوایی، بی‌شک بالا بودن سن ناوگان بویژه در زمان‌های ویژه و حادثه بسیار تاثیرگذار است؛ البته رییس ستاد بحران مدیریت بحران وزارت راه و ترابری اظهار می‌کند که این هواپیما طی چند ماه اخیر اورهال شده و زمان اورهال بعدی آن ۶ سال بعد بوده است. براساس آخرین تغییرات دوره‌یی این هواپیما ۶۵۹ ساعت زمان پرواز داشته است.

این بار هم خلبان مقصر این حادثه معرفی می‌شود؟!
از سوی دیگر همیشه حوادث هوایی در کشورمان گریبان عامل انسانی (خلبان و کادر فنی) را می‌گیرد؛ این در حالی است که همیشه به تجربه خلبانان ایرانی بالیده می‌شود و خیلی‌ها معتقدند تخصص و تجربه خلبانان ایرانی را هیچ جای دنیا ندارد. در این میان جای سوال است که پس چرا در هر حادثه هوایی اولین اتهام به سمت خلبان یا شرایط محیطی است؟ مگر آن‌که بپذیریم به‌رغم تجربه و توان بالای خلبانان کشورمان، شرایط هواپیما‌ها به‌عنوان عامل پایه‌یی، در‌‌نهایت این توان و تجربه را به‌نوعی خنثی می‌کند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

اخرین اخبار
پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.