دفتر تحکیم وحدت، بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با صدور بیانیه مشترکی از اقدامات انقلابی و تحولآفرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حمایت کردند.
متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در روزهای اخیر و به دنبال اقدامات انقلابی و تحولآفرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تحقق عدالت آموزشی و برابر شدن فرصتها متاسفانه شاهد جوسازیها و اقدامات تخریبی از سوی افراد و جریانهایی هستیم که منافع خود را در حفظ وضع موجود و ادامه روند کنونی بیعدالتیها میبینند.
برگزاری آزمون دکترا بصورت متمرکز
تصویب برگزاری آزمون جهت پذیرش دانشجویان مقطع دکتری و پذیرش دانشجویان به صورت نیمه متمرکز یکی از نقاط اساسی در تحقق عدالت آموزشی و جلوگیری از دخالت دادن فاکتورهای غیر علمی در سنجش و پذیرش دانشجویان مقطع دکتری میباشد.
متاسفانه عدهای که منافع خود و نزدیکان خود را از ایجاد فرصت برابر جهت ورود به مقطع دکتری در خطر دیدهاند در برابر این اقدام شجاعانه و امیدآفرین اقدام به تخریب و جوسازی میکنند. این در حالی است که همین افراد و جریانات در حالی که این رویه پذیرش دانشجو از سالها قبل در دیگر مراکز آموزش عالی غیردولتی آن هم به صورت متمرکز وجود داشت هیچگونه سخنی به میان نیاوردهاند و اقدامی در راستای لغو آن انجام ندادهاند در حالی که اگر این اقدام غیرموجه بود سکوت تا به امروز چه توجیهی میتواند داشته باشد؟
به راستی برگزاری آزمونی برابر و یکسان جهت همه متقاضیان ورود به مقطع دکتری که علاوه بر صرفهجویی در وقت و هزینه به جهت جلوگیری از برگزاری آزمونهای متعدد به وسیله دانشگاهها چه ایرادی را موجب شده است که اینگونه به مخالفت با آن و جوسازی بر علیه آن پرداختهاند؟
جذب متمرکز اساتید و اعضای هیئت علمی
جذب متمرکز اساتید و اعضای هیئت علمی از دیگر اقدامات درخشان و امیدبخش از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشد که میتواند حصار بسته و دیوار بلند گروههای آموزشی را در هم شکسته و راه را برای جوانان متخصص، متعهد، خلاق و دلسوز جهت ورود به عرصه تدریس باز کند. این اقدام مهم نیز از جمله راهکارهایی است که به ایجاد عدالت و فرصت برابر جهت ورود به عرصه تعلیم و تربیت دانشجویان میانجامد و رقابت جهت کسب کرسی معلمی را که شغل انبیا میباشد به صورتی برابر در اختیار همه افراد متخصص، متعهد و دلسوز قرار میدهد.
مخالفت با این اقدام از سوی باندها و جریاناتی صورت میگیرد که خواهان بسته بودن این مهم و ادامه باند بازیهای خود جهت مقابله با پذیرش اساتید جوان و متخصص میباشند. بدیهی است این اقدامات وزارت علوم تحقیقات و فناوری مورد حمایت گسترده دانشجویان و اساتید بوده و به عناوین مختلف این حمایت بارها اعلام گردیده است.
بازنشستگی اساتید
بازنشستگی اساتید نیز از جمله اقداماتی است که متاسفانه با وجود معمول و مسبوق به سابقه بودن بودن آن، از سوی عدهای به عنوان دستاویزی جهت جریانسازی قرار گرفته است، با وجود خیل عظیم اساتید جوان، با انگیزه، دارای علم روز و متقاضی جهت ورود به عرصه تعلیم دانشجویان، جایگزین کردن برخی اساتید که از آنان در عرصههای مختلف علمی نیز استفاده میگردد، موجب بازگشایی راه و پیوسته بودن گردش اساتید در دانشگاهها میگردد.
آیا اینگونه جوسازیها نتیجهای جز سیاسی نمودن فضا و دور شدن از انجام کارهای شجاعانه و علمی خواهد داشت؟ آیا جایگزینی اساتید جوان و با انگیزه و استفاده از اساتید با تجربه در عرصههای دیگر علمی زیانی را متوجه نظام آموزش عالی کشور خواهد ساخت و یا بهعکس متوجه تقویت و رشد آن و همچنین ارتقای سطح علمی و آموزشی خواهد گردید؟
رتبهبندی دانشگاههای جهان بر مبنای ملاکهای اخلاقی و معنوی
از دیگر اقدامات انقلابی و تصمیمات سنجیده و قابل توجه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارائه پیشنهاد رتبهبندی دانشگاههای جهان بر مبنای ملاکهای اخلاقی و معنوی میباشد و این یک گام مهم و اساسی در جهت بهبود اوضاع فرهنگی و اخلاقی دانشگاهها و دور کردن آن از فضای سکولاریسم و مادیگری میباشد. در نظر داشتن آموزش همراه با معنویت و اخلاق در سطح کشور و جهان به عنوان ملاک رتبهبندی یقینا دارای برکات فراوان میباشد و جنبش دانشجویی کشور حمایت قاطع خود را از اینگونه اقدامات و پیشنهادات بنیادین با در نظر داشتن معنویت اعلام میدارد و یقینا طرح چنین پیشنهادهایی با استقبال گسترده دانشجویان و مجامع علمی و دانشجویی جهان مواجه خواهد گردید.
متاسفانه بخشی از این اقدامات زشت و جوسازیها در موارد مختلف علاوه بر جریانات ضدانقلابی و یا باندهای خاص در دانشگاهها از سوی بخش و خصوصا فردی صورت میگیرد که وظیفهای تخصصی در جهت رشد و بالندگی آموزش عالی کشور بر دوش دارد، علاوه بر جریاناتی که منافع گروهی خود را از انجام این اقدامات در خطر میبینند- جوسازیها و اقدامات افرادی که هنوز عملکرد آنان در ماجرای وقف اموال دانشگاه آزاد در ذهنها باقی است و در بین دانشجویان به عنوان یک نقطه سیاه شناخته میشود که همواره منافع فامیلی و باندی را بر خیر و صلاح آموزش عالی مقدم میدانند- بخشی از کمیسیون آموزش عالی مجلس نیز به عنوان بخش مهمی از سدسازیها در برابر این اقدامات شجاعانه قلمداد میگردند.
یقینا حضور چنین عناصری در جایگاههای مهمی همچون عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر اینکه شأن و جایگاه تخصصی این نهادها را تضعیف میکند و موجب تنزل جایگاه آن نهادها به نهادهایی صرفا سیاسی و نه تخصصی را موجب میگردد و در بلندمدت آسیبهای جبرانناپذیری را به روند پیشرفت علمی کشور و دیدگاه مردمی نسبت به این نهادها وارد می سازد.
اکنون نیز از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات انتظار میرود که هرچه سریعتر نسبت به تغییر این افراد اقدام کنند تا بیش از این موجبات سوء استفاده از این جایگاه مقدس از سوی این افراد اقدام نگردد و به بعضی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توصیه میکنیم که دست از این اقدامات که جز خسران آخرت و بدنامی در دنیا منفعتی ندارد برداشته و فرصت خدمت را که اکنون در اختیار دارند صرف پیشرفت علمی کشور کنند.
در پایان بار دیگر ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات مثبت و تحولات اساسی و انقلابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای ارتقای علمی کشور اعلام میداریم که جنبش دانشجویی کشور با جدیت این اصلاحات را دنبال کرده و ضمن مطالبه این انتظارات از دستگاههای مختلف هرگونه کارشکنی در این مسیر را مخالف رشد و تعالی کشور دانسته و با آن با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
Sorry. No data so far.