دوشنبه 14 فوریه 11 | 13:46

زد و بندهای مالی؛ تعيين‏‌كننده نتايج جستجوی گوگل

آیا تاکنون هرگز با خود فکر کرده‌اید هنگام جستجوی لغتی مانند لباس در اینترنت نتایج جستجو بر اساس چه نظم و ترتیبی روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌‏شوند؟


آیا تاکنون هرگز با خود فکر کرده‌اید هنگام جستجوی لغتی مانند لباس در اینترنت نتایج جستجو بر اساس چه نظم و ترتیبی روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌‏شوند؟

اگر تا به حال فکر می‌کردید که این کار تنها بر اساس محاسبات ریاضی و بر مبنای الگوریتم‌های پیچیده جستجو صورت می‌گیرد سخت در اشتباه هستید. امروزه دیگر تردیدی وجود ندارد که زد و بندهای مالی و پولی ممکن است باعث شود که سایت فروش آن‎لاین یک شرکت چندملیتی در صدر نتایج جستجوگر گوگل در مورد یک موضوع خاص ظاهر شود و این مسئله ارتباطی با صلاحیت و رتبه خوب آن سایت یا کیفیت مناسب خدماتش نخواهد داشت.

در چند ماه اخیر آن دسته از کاربران اینترنت که کلیدواژه‌هایی مانند لباس، تخت خواب، لوازم حمام را در گوگل جستجو کرده‌اند همواره سایت‌های مربوط به یک شرکت نه چندان مشهور را در صدر نتایج خود مشاهده کرده‌اند. این شرکت J. C. Penney. نام دارد.

J. C. Penney. میلیون‌ها سایت کوچک و بزرگ به راه انداخته و شما اگر معادل‌های انگلیسی قالیچه، جین، شلوار، انواع پوشاک، دکوراسیون خانه، مبلمان و ده‌ها کلیدواژه مشابه را جستجو کنید شک نکنید که سایت این شرکت در صدر نتایج جستجو ظاهر خواهد شد. البته این مسئله بیشتر در مورد کاربران آمریکایی صادق است.
این وضعیت که از ایام تعطیلات کریسمس تاکنون در آمریکا و برخی کشورهای دیگر غربی به وجود آمده این سؤال را در افکار عمومی و متخصصان آی‎تی به وجود آورده که آیا این شرکت در زمینه فروش انواع لوازم خانه، پوشاک، فرش بهترین است و هیچ رقیبی ندارد یا یک زد و بند پشت پرده باعث علاقه ویژه گوگل به آن شده است.
J. C. Penney که ۱۱۰۰ فروشگاه در اختیار دارد در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۷. ۸ میلیارد دلار درآمد داشته و مدیران آن به تاثیر شگرف حضور خود در صدر نتایج جستجوی گوگل بر میزان فروششان اذعان کرده‌اند.

کار‌شناسان معتقدند تداوم این زد وبندهای مالی آینده وب و اینترنت را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد و اگر قرار باشد پول و رشوه و زد و بند مبنای نمایش یک سایت در صدر نتایج یک جستجوگر باشد در این صورت از اعتماد مردم به این رسانه سایبر به میزان زیادی کاسته خواهد شد.
این تخلف آشکار در شرایطی صورت گرفته که گوگل مدعی است بار‌ها با شرکت‌ها و موسساتی که تلاش می‌کنند رتبه سایت‌های وابسته به خود را به طور غیرقانونی افزایش دهند مقابله کرده است.
به عنوان نمونه گوگل به همین علت سایت شرکت اتومبیل سازی مشهور بی‎ام‏و را در سال ۲۰۰۶ در فهرست سیاه خود قرار داد. اما حال رفتاری را از خود بروز می‌دهد که تردید‌ها در مورد صداقت و شفافیت گوگل را به شدت افزایش داده است. به اعتقاد بسیاری از کاربران گوگل این روز‌ها به یک مجموعه ترسناک مبدل شده که تجارت با اطلاعات شخصی کاربران را به ابزار اصلی کسب و کار و افزایش درآمدهای میلیاردی خود مبدل کرده است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: