چهارشنبه 27 آوریل 11 | 10:00

«قرآن کتاب زندگی» و «آیه‌ها»؛ رهنمودهای رهبر انقلاب در مورد قرآن

«قرآن کتاب زندگی»، در آیینه ی نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله و «آیه‌ها» تجلی قرآن و حدیث در بیانات مقام معظم رهبری دو کتابی است که به ترتیب انتشارات قدر ولایت و انتاشرات شاهد به همت برخی از مولفین و اصغر هادوی کاشانی راهی بازار نشر کرده است.


تریبون مستضعفین – «قرآن کتاب زندگی»، در آیینه ی نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله و «آیه‌ها» تجلی قرآن و حدیث در بیانات مقام معظم رهبری دو کتابی است که به ترتیب انتشارات قدر ولایت و انتاشرات شاهد به همت برخی از مولفین و اصغر هادوی کاشانی راهی بازار نشر کرده است.

چاپ سوم کتاب قرآن کتاب زندگی در سال 1386 در قالب 288 صفحه با زیر موضوعاتی نظیر حضور قرآن در زندگی، انس با قرآن، آموزش همگانی، وظایف نظام اسلامی، آداب تلاوت و حفظ، مفاهیم قرآن، توطئه دشنان در مورد قرآن، وظایف مسئولان مختلف، هنرمدان و قراء، نکات قرآنی و تفسیر بعضی از آیات قرآن کریم به زیر جاپ رفته است.

کتاب دوم نیز در قالب 124 صفحه در یک حرکت ابتکاری آیات و احادیث را در کلام مقام معظم رهبری در قالب اسم و صفت های قرآن، گوش فرا دادن به قرآن، آموختن و آموزش قرآن، حفظ و ارزش مجالس قرآن، برکات قرآن، حاملان قرآن، سفارش به تلاوت قرآن، عمل به قرآن، تفسیر قرآن، هدایت قرآن، قرآن و اهل بیت، نفوذ قرآن در قلب ها، جسته است.

قرآن، کتاب زندگی را می توان در تهران، از فروشگاه انتشارات قدر ولایت واقع در خیابان 12 فروردین، خیابان شهدای ژاندارمری پلاک 110 واحد اول و نیز فروشگاه انتشارات چاپ و نشر بین الملل واقع در میدان فلسطین تهیه کرد.

کتاب دوم را نیز می توان از فروشگاه های نشر شاهد در تهران نظیر میدان هفت تیر، خیابان انقلاب بین وصال و فلسطین، خیابان آیت الله طالقانی بین فلسطین و وصال، میدان هفت تیر سالن سید الشهداء و…. تهیه کرد.

خلاصه ای از نکات مقام معظم رهبری در این دو کتاب در زیر می آید.

الف – انس با قرآن
1- انس با قرآن موجب بی اثر شدن شبهات بر جوان ها می شود
2- ضرورت انس با نماز، مسجد، عبادت، جلسات دینی و جلسات قرانی برای همه مخصوصا جوانان

ب- حفظ قرآن
1- ضرورت حفظ، انس و تدبر در قرآن برای جوان ها (در سنین جوانی این کار لازم است (27/12/70))
2- ضرورت امتیاز قائل شدن برای حفظ قرآن (جایزه و تشویق مادی حتی امتیاز نمره ای در دبستان و دبیرستان، درجه و فرماندهی در سربازی و نیروهای مسلح و معافیت سربازی برای حفاظ در شرایط فراگیر شدن حفظ، در درجه بعد نغمه و …
3- واداشتن کودکان به حفظ بدون اجبار
4- حفظ قرآن یا بخشی از آن در حوزه

پ- تلاوت قرآن
1- توجه به ترجمه در هنگام قرائت ایجاد فرصت تدبر می کند
2- ضرورت یادگرفتن آداب تلاوت مجلسی برای تعداد معتنابه (حداقل 3 میلیون از 60 میلیون) و داشتن تلاوت گران زیاد
3- رساندن جایگاه تلاوت مجلسی به صورتی که منبر بگذارند صرفا برای تلاوت و مردم با شنیدن آن تزکیه شوند، مبنر مقدمه تلاوت است
4- توجه به قطع، وصل، تجوید، عدم مکث های بیجا، عدم خواندن قرآن در دستگاه های موسیقی فارسی
5- ضرورت علم به قرائت های مختلف و نوافل قرائت برای تعداد معتنابه
6- پی گیری غیرحرفه ای تلاوت در کنار شغل های دیگر ضمن عدم مخالفت با وجود تالی حرفه ای
7- ضرورت تلاوت بر اساس معنی و ترجمه، ضرورت تفاوت گذاشتن بر اساس معانی و متعلق آیات برای نوع خواندن، رجوع به تفسیر علاوه بر ترجمه در آیاتی که قرائت می شود برای قراء
8- انتخاب آیاتی برای قرائت در نماز که تاثیر در سرنوشت امت اسلامی دارد.
9- کثیر التردد بودن آیات مناسب حال مسلمین در قرائت: توکل، نترسیدن از دشمنان خدا، عزت، جامعه ی اسلامی، توحید عملی جوامع اسلامی، عدم تسلط کفار، جهاد، آیاتی که معنایش حاکمیت عملی اسلام بر زندگی جوامع است
10- ضرورت همکاری میان قرآء با سابقه
11- ضرورت پیشرفت، قوت، صحت، خصوصیات جاذبه آفرین قرائت

ج- آموزش عمومی قرآن
1- آشنا کردن نوجوانان با متن و ترجمه قران در گام اول
2- برگزاری گرم و پرشورتر مسابقات قرآن برای هدایت جوان ها به قرآن
3- روخوانی برای همه جز در اطفال بسیار کوچک زیر 5 سال
4- خواندن قرآن در خانه و زمان بیکاری
5- ضرورت آشنایی تعداد معتنابهی از جوانان به معانی و توانایی فهم الفاظ و ظواهر قرآن بودن
6- اهتمام به آموزش و تفهیم و تحفیظ به نوجوانان
7- ضرورت ایحاد قله های قرآنی و احساسات و تشویقات برای دست یابی به قله (به همراه استدلال و بیان و اثبات عقلانی) و احترام به قهرمانان و نخبگان قرآنی برای رواج یافتن قرآن در عموم
8- مسئولیت آموزش عمومی قرآن (اساتید، سازمان ها، سازمان تبلیغات، اوقاف و …)

د- تدبر قرآن
1- ضرورت تلاوت روزانه با تدبر بخشی از قرآن
2- ضرورت فهم مفاهیم، ترجمه کلمه به کلمه برای ناآشناها به زبان عربی و تدبر (اندیشیدن در مفاهیم)
3- تدبر و حتی اگر لازم شد رجوع به تفاسیر مهم تر از تمام کردن سوره هاست
4- توجه به ترجمه در هنگام قرائت ایجاد فرصت تدبر می کند
5- تعدد در ترجمه ایرادی ندارد، هر کس بر اساس مذاقش استفاده می کند
6- گاهی رجوع به کتاب های فهرستی نظیر المعجم المفهرس و جستجوی مفاهیم در قرآن
7- آشنا شدن با الهامات، اشاره های قرآن، معارف پیچیده اسلامی نه در حد یک فیلسوف متخصص که در حد یک انسان عارف واقف آگاه
8- مسئولیت علما، آگاهان، نویسندگان، گویندگان برای رواج آموختن و تدبر و تعمق در قرآن

ر-  تفسیر قرآن
1- دسته بندی و گنجاندن مفاهیم قرانی در کتب درسی و….
2- اخذ تفسیر از منبع مطمئن
3- جلوگیری از لاطائلات بی خبران از اسلام و دشمنان و تحریف معنایی به میل و در خلاف جهت و پیام و رسالت اسلام و قرآن
4- ضرورت حضور جامعه‌ی علمی روحانیت و تشیع برای علم کردن، تبیین و تفهیم قرآن، و به وجود آوردن ایمان و اعتقاد
5- ضرورت مراجعه ی اهل تحقیق قرآن و حدیث در باب حاکمیت دینی، جامعیت و دین زندگی بودن اسلام
6- ضرورت وجود علم، شناسایی، فهم و انس با قران به صورت یک رشته در حوزه

ز- عمل به قرآن
1- قرآن بهترین ابزار برای به حرکت در آوردن یک جامعه ی مسلمان
2- برگشتن به قرآن فقط تلاوت و حفظ آن نیست. تلاوت و حفظ قرآن، مقدمه ی فهم و عمل است (26/7/80)

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: