شنبه 02 آوریل 11 | 16:20
رهبر انقلاب:

پر کردن در و دیوار شهر با تابلو و عکس؛ «بی‌فایده» یا «غیرمجاز»

حمزه قدیریان‌نژاد

چقدر خوب است که امسال که سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری شده است در راستای دستور رهبر انقلاب مبنی بر عدم پرکردن در و دیوار شهرها از شعار سال‌، خرج تبلیغات این شعار‌ها در سراسر کشور جمع شود و همه در یک حرکت تولیدی متناسب حتی کوچک‌، برای ایجاد اشتغال و بالاتر بردن رفاه در راستای جهاد اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد، آن‌گاه نتیجه‌ی آن به اطلاع مردم برسد. آن موقع می‌توان فهمید که تفاوت این دو از زمین تا آسمان است.


تریبون مستضعفین – حمزه قدیریان‌نژاد

رهبر انقلاب ۱۳۹۰/۱/۱، حرم مطهر رضوی:

البته من اين نكته را حتماً تذكر بدهم؛ گاهى اوقات اين شعارى كه ما براى سال اعلام مي‌كنيم، بعد ناگهان مى‌بينيم همه‌ى در و ديوارهاى تهران و شهرهاى ديگر پر شده از تابلو، كه اين شعار رويش نوشته شده. اين فايده‌اى ندارد. گاهى كارهاى پرهزينه‌اى انجام مي‌گيرد؛ چه لزومى دارد؟ آن‌چه كه من از مسئولين و از مردم عزيزمان توقع دارم، اين است كه اين شعار را بشنوند، باور كنند و دنبال كنند. تابلو كردن و در و ديوار را پر كردن و عكس زدن و اين‌ها هيچ لزومى ندارد. اگر هزينه‌اى نداشته باشد، لزومى ندارد؛ اگر هزينه داشته باشد، اشكال هم دارد. هيچ لزومى ندارد كارهاى پرهزينه را انجام بدهند.

***

هرساله بعد از پایان یافتن تعطیلات مرسوم طولانی ۱۳ روزه که حیات در شهر و فعالیت‌های در شهر از سر گرفته می شود شاهد این هستیم که عکس ها و بنرهای بزرگی که حاوی شعار سال اعلامی از سوی رهبری است، در بزرگراه‌های کلان شهرها خصوصاً تهران‌، نصب شده است.

سؤال جدی فرا روی ما این است که آیا برای فراگیر کردن یک فرمان و دستور کلی از سوی رهبری تنها راه پیش روی ما این است که توان و هزینه‌ی بسیاری از سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها را خرج تبلیغ بر روی شعار سال کنیم؟ پیامدهای فرهنگی و اقتصادی تبلیغات گسترده و پرخرج بر روی شعار سال چیست؟

برخی از این پیامدهای منفی را مرور می‌کنم:

شعار زدگی، اولین مشکل فرهنگی این نوع تبلیغات بر روی نام سال‌ها است. زمانی که مردم در ابتدای سال مشاهده می‌کنند که تبلیغات فراوانی برای شعار سال در سراسر معابر شهر به کرات و با هزینه‌های زیاد صورت می‌گیرد ولی در عوض خبری از عمل کردن به شعار سال نیست، به طور ناخودآگاه به یک شعار زدگی دعوت می‌شوند که در آن «تنها شعار باید داد» که این راهی است برای نجات خود از زیر بار پرسش‌های دیگران.

البته نگارنده این متن معتقد به این نیست که عمل به شعارهای اعلامی از سوی رهبری صورت نمی‌گیرد ولی معتقد است که زمانی که دستاوردهای شعار‌ها ساکت و بدون خبرسازی باشند ولی در عوض شعارهای سال باصدای بلند اعلام می‌شوند، ناخودآگاه جامعه به یک سمت و سوی شعارزدگی کشیده شده است. راه حلی که می‌توان پیشنهاد کرد این است که در اواخر سال یا در ابتدای هر سال بر روی دستاورد شعار سال جاری یا سال گذشته کار تبلیغی شود، که در این صورت نه تنها مردم امیدوار به شعارهای سال‌های آینده می‌شوند و تشویق به حرکت در جهت تحقق شعار‌های سال‌های بعد می‌شوند بلکه نسبت به نظام رضایت خاطر کسب می‌کنند که این خود برهم زننده‌ی توطئه‌های دشمنان است.

توهم محتاج بودن نظام به این نوع تبلیغات صوری، دیگر مشکل فرهنگی این نوع تبلیغات پرهزینه و تکلف است. انقلاب اسلامی و اصل ولایت فقیه ریشه در اعتقادات مردم و مسلمانان دارد و نوع حکومت ولی فقیه بر مردم از نوع حکومت‌های مرسوم در دنیا نیست. شعار اعلامی از سوی شخص ولی فقیه باید به طور طبیعی ابتدا با جان مردم پذیرش شود و بعد اجرا گردد. این نوع تبلیغات پردردسر و پرهزینه برای نظام، و ملال آور برای مردم، چیزی جز این توهم برای مریض دلان نخواهد داشت که نظام با یک عدم استقبال از سوی مردم مواجه شده است و می‌خواهد این‌طور خود را جا بیاندازد و محتاج به این کار ها شده است. در صورتی که مردم با دیدن پیام رهبری در ابتدای سال و تبیین آن در حرم مطهر رضوی و اعلام از سوی رسانه ملی به آگاهی از شعار سال رسیده‌اند و همان‌طور که امام خامنه‌ای فرمودند لزومی برای این خرج ها برای پرکردن در و دیوار شهر نمی‌باشد.

مشکلات اقتصادی و خرج‌های بیهوده‌ای که در این بین می‌شود نیز جای خود دارد و این‌که چقدر از مردم محتاج به کمتر از این هزینه‌ها هستند و طبق فرموده معظم له اگر این‌گونه تبلیغات هزینه‌ای نداشته باشد لزومی ندارد و اگر هزینه‌ای داشته باشد مشکل دارد. که مسلما هزینه‌های تهیه‌ی این بنرها و نصب در معابر شهر و جمع کردن آن‌ها بر کسی پوشیده نیست.

چقدر خوب است که امسال که سال جهاد اقتصادی نام‌گذاری شده است در راستای دستور رهبر انقلاب مبنی بر عدم پرکردن در و دیوار شهرها از شعار سال‌، خرج تبلیغات این شعار‌ها در سراسر کشور جمع شود و همه در یک حرکت تولیدی متناسب حتی کوچک‌، برای ایجاد اشتغال و بالاتر بردن رفاه در راستای جهاد اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد، آن‌گاه نتیجه‌ی آن به اطلاع مردم برسد. آن موقع می‌توان فهمید که تفاوت این دو از زمین تا آسمان است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: