دوشنبه 04 آوریل 11 | 19:35

نیویورک تایمز: نگاه هاليوود به مسلمانان متعصبانه و غيرواقعی است

روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در گزارشي تحت عنوان «هاليوود بي‌توجه به تعاملات بين شرق و غرب» كه اخيرا منتشر شده است، به اين قضيه اشاره كرد كه همواره هاليوود بدون توجه به حقايق، همواره از ديدگاه آمريكايي‌ها به مسائل دنيا مي‌نگرد و در اين ميان همواره به دين اسلام و پيروانش نگاهي متعصبانه و دور از واقعيت داشته است.


روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در گزارشي تحت عنوان «هاليوود بي‌توجه به تعاملات بين شرق و غرب» كه اخيرا منتشر شده است، به اين قضيه اشاره كرد كه همواره هاليوود بدون توجه به حقايق، همواره از ديدگاه آمريكايي‌ها به مسائل دنيا مي‌نگرد و در اين ميان همواره به دين اسلام و پيروانش نگاهي متعصبانه و دور از واقعيت داشته است.

در ابتداي اين گزارش، به مراسم اسكار ماه گذشته اشاره شده كه در بخش فيلم‌هاي خارجي زبان، چهار فيلم از پنج فيلم نامزد شده در اين بخش، به نوعي به رابطه غرب با دين اسلام پرداخته بودند كه از اين ميان فيلم دانماركي «در جهاني بهتر» (بهشت) كه مستقيما به چنين موضوعي مي‌پردازد برنده جايزه اين بخش شد.

«سوزان باير»، كارگردان و يكي از نويسندگان فيلم «در جهاني بهتر» كه اول آوريل در نيويورك به نمايش درآمد، درباره چنين اتفاقي در اين دوره از رقابت‌هاي اسكار گفت: من كه فكر نمي‌كنم اين قضيه اتفاقي باشد و گرايش آكادمي اسكار به اين سمت سو ناخودآگاه نبوده است.
شخصيت اصلي فيلم «در جهاني بهتر»، يك پزشك دانماركي است كه به منظور انجام يك ماموريت انسان دوستانه دائما در حال رفت‌ و آمد ميان كمپ‌هاي پناهندگان در كشوري چون سودان و شهري كوچك در دانمارك است. اين پزشك در هردو منطقه با يك سوال اساسي و اخلاقي روبرو مي‌شود: كه آيا گاهي اوقات استفاده از خشونت لازم و توجيه شدني است.

در اينجا اين سوال مطرح است كه چرا ايالات متحده آمريكا خود را با موضوع بحث‌برانگيز سينماي جهان درگير نمي‌كند؟ چرا فيلم‌هايي با مضاميني كه ديگر فيلمسازان را نيز برانگيزد نمي‌سازد؟ و چرا زماني كه درباره اعراب و مسلمانان فيلم‌ مي‌سازد آنها را تا به اين اندازه بسيار سطحي و در حاشيه به تصوير مي‌كشد؟

«متيو برننستين»، مولف كتاب «ديدگاه‌هاي شرق: شرق گرايي در فيلم» و استاد دپارتمان مطالعات رسانه‌اي و سينمايي در دانشگاه ايموري آتلانتا گفت: اين البته بدين معنا نيست كه هاليوود تاكنون فيلمي با موضوع جهان اسلام نساخته است، چون فيلم‌هايي چون «گنجه درد»، برنده جايزه اسكار بهترين فيلم سال گذشته، «سريانا» برنده جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش اول مرد (جورج كلوني)، و همچنين «سه پادشاه» از جمله فيلم‌هايي هستند كه موضوع آنها در خاورميانه معاصر اتفاق مي‌افتد ولي نكته مهم اين است كه در اكثر اين فيلم‌ها شخصيت اصلي آمريكايي‌ها هستند تا اينكه مردم خود خاورميانه.
وي افزود: من بعيد مي‌دانم كه هاليوود متوجه پتانسيل زيادي كه در گيشه سينماهاي جهان براي ارائه تصويري واقعي و به دور از تعصب از مسلمانان و دين اسلام وجود دارد، نباشد، ولي مسئله اين است كه به هرحال ارائه تصويري متعصبانه و غير واقعي از هركس در حالي كه آن‌كس تهديدي براي منافع آمريكا محسوب ‌شود، راحت‌تر و به نفع‌تر است.

روزنامه نيويورك تايمز در ادامه مي‌نويسد: البته اين الگو استثناء‌هايي هم دارد كه از جمله آنها مي‌توان به فيلم «آمريكا» (Amreeka) محصول سال 2009 اشاره كرد، اين فيلم تصويرگر خانواده‌اي فلسطيني است كه از سواحل غزه به شيكاگو مهاجرت مي‌كنند و در آنجا با رفتارهاي متعصبانه مردم اين ايالت روبرو مي‌شود، البته فيلم «بيننده» محصول سال 2009 نيز از اين جمله است.
«مك‌كارتي»، كارشناس آمريكايي علاقمند به مسائل خاورميانه كه اخيرا براي همكاري با چند فيلمساز لبناني به بيروت سفر كرده است، گفت: مردم لبنان روحيه فوق‌العاده گرم و صميمي داشتند به طوري‌كه به ياد اقوام ايرلندي خود مي‌افتادم، من در آنجا چيزهايي ديدم كه پيش از اين در فيلم‌هاي آمريكايي نديده بودم.

وي افزود: من هم‌اكنون در حال ساخت فيلمي شخصيت محور با بودجه‌اي اندك هستم كه سعي دارم تا آزادانه فارغ از آنكه نگران تعصب‌ها و گرايش‌هاي فردي و گروهي و استراتژي‌هاي بازاريابي حقيقت را به تصوير بكشم، آنچه كه در سيستم استوديويي هاليوود كاملا متفاوت است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: