چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
دوشنبه ۲۳ فروردین ۸۹ | ۱۷:۱۷

حوادث انقلاب می‌توانست دستمایه داستان باشد

این جور کارها در حیطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آنجا هست که باید فضای فرهنگی و ادبی کشور را رصد کند و کمبودها را شناسایی کند؛ خلاءها را بشناسد و در صدد رفع آن برآید. مثل هر وزارتخانه‌ای که در حیطه مسئولیت خودش تدبیر می‌کند صحنه را می‌بیند و کمبودها را احساس می‌کند که چه بخشی جلو رفته و چه بخشی کند می‌رود و چه بخشی اصلا حرکت نکرده است.


A0829513امیرحسین فردی، دبیر سومین جشنواره داستان انقلاب، صبح امروز در گفتگو با فارس، دربارهٔ برنامه‌های این جشنواره توضیحاتی داده است. جایزه‌ای که میان سال 88 و 89 آن‌قدر معلق ماند تا بالاخره بهار 89 بدمد و خبری از سومین دوره این جایزه در سال 88 نشود. حالا، توصیه‌ها و صحبت‌های فردی را دربارهٔ این جایزهٔ معلق که با بودجه بیت‌المال علم شده است خوانید:

حوادث انقلاب می‌تواند دستمایه مناسبی برای نویسندگان باشد

فردی در ابتدای این گفت‌وگو با تأکید بر این که نزدیک به سی سال است کار منسجمی درباره ادبیات انقلاب اسلامی صورت نگرفته است گفت: انگیزه شروع این حرکت ادبی بر این اساس بود که ما متوجه شویم بعد از گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی، در مورد ادبیات داستانی انقلاب کار منسجمی صورت نگرفته است. البته کارهای پراکنده‌ای انجام شده است اما منسجم و ریشه‌ای نبوده است.
وی افزود: به همان شکلی که برای ادبیات داستانی دفاع‌مقدس جشنواره داشتیم و الان چندین سال است این کار دارد ادامه پیدا می‌کند برای ادبیات داستانی انقلاب نداشتیم. با این که انقلاب حادثه خیلی بزرگی بود و مبارزات خیلی گسترده‌ای برای پیروزی این انقلاب در طول تاریخ معاصر اتفاق افتاده بود. حوادث زیادی دست به دست هم دادند تا منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شدند همه این‌ها می‌تواند دستمایه بسیار مناسبی برای نویسندگان باشد. ما با این هدف که بتوانیم در جهت تقویت داستان انقلاب گام‌هایی برداریم جشنواره را طراحی کردیم به فضل الهی در دوره آن برگزار شده است و امسال ان‌شاءالله دوره سوم این جشنواره برگزار خواهد شد.

سی سال را از دست داده‌ایم

امیرحسین فردی درباره راه‌اندازی دیرهنگام این جشنواره بعد سی سال انقلاب اسلامی گفت: این جور کارها در حیطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آنجا هست که باید فضای فرهنگی و ادبی کشور را رصد کند و کمبودها را شناسایی کند؛ خلاءها را بشناسد و در صدد رفع آن برآید. مثل هر وزارتخانه‌ای که در حیطه مسئولیت خودش تدبیر می‌کند صحنه را می‌بیند و کمبودها را احساس می‌کند که چه بخشی جلو رفته و چه بخشی کند می‌رود و چه بخشی اصلا حرکت نکرده است.
نویسنده کتاب «اسماعیل» با انتقاداز مدیریت ارشاد در دوران اصلاحات گفت: متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما در سال‌های گذشته در برابر جریانات روشنفکری غرب‌زده حالت انفعالی داشت و می‌ترسیدند از ادبیات داستانی انقلاب حرف بزنند، نگران بودند که مسخره بشوند. کما این که اگر بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس هم راه نیفتاده بود اصلا به این طرف هم نمی‌آمدند.
وی ادامه داد: یکی دو دهه وزارت فرهنگ ما مواضع انفعالی، غیرقابل قبول، غیر انقلابی داشت و متأسفانه گرفتار آن شده بود. این غفلت بزرگی بود. همه انقلاب‌ها در پی خودشان یک ادبیات داستانی آفریدند حالا چرا انقلاب اسلامی ما محروم شد از این باید از حضرات و وزرای آن دوران سئوال کرد که بیایند و پاسخگوی عملکرد خود باشند به مردم و تاریخ. ما سی سال را از دست داده‌ایم.

●اهداف‌ و دستاوردهای جشنواره داستان انقلاب

فردی در ادامه با بیان این که نفس حرکت جشنواره‌ داستان انقلاب مثبت است و وقتی که ما می‌نشینیم درباره این مقوله فراموش شده صحبت می‌کنیم یک امر مثبتی است افزود: هدف این است که ما حوادث متعدد و بزرگ انقلاب اسلامی را باید از فراموشی نجات دهیم. یکی از بسترهایی که می‌تواند مانع این فراموشی و مرگ این خاطره‌ها شود محمل داستان و رمان است که در انقلاب‌های بزرگ دنیا هم این را داشته‌ایم.
فردی گفت: بسیاری از کشورها برای اینکه انقلاب خودشان را معرفی را کنند آن را در قالب ادبیات داستانی معرفی می‌کنند و شناساندند و خیلی هم تأثیرگذار بوده است.

ادبیات انقلاب را فراموش کردیم

دبیر سومین جشنواره داستان انقلاب با بیان این که ما ادبیات انقلاب را فراموش کردیم و الان می‌خواهیم به طرف زنده کردن آن حرکت کنیم گفت: ما تاریخ حوادث انقلاب اسلامی را می‌خواهیم در قالب ادبیات داستانی ثبت کنیم. این دو کارکرد دارد: یکی برای نسل‌های آینده این سرزمین و یکی برای مردم کشورهای دیگر که مشتاق هستند ما را بیشتر بشناسند. از طریق خبر، گزارش و حتی فیلم نمی‌شود خیلی به عمق حوادث پی برد. این ادبیات است که انسان را می‌برد به لایه‌های درونی یک جامعه و حادثه و تأثیر بیشتر و ماندگاری بر مخاطبان می‌گذارد. این هدف ماست و برای رسیدن به این اهداف باید خیلی کار شود.

جشنواره داستان انقلاب کماکان سالانه برگزار می‌شود

فردی درباره دوسالانه شدن این جشنواره نیز گفت: ما پارسال به دلیل حوادث مملکتی نتوانستیم جشنواره را برگزار کنیم . ما زمان را از دست دادیم و به ماه‌های آخر سال که رسیدیم دیگر صلاح ندانستیم که جشنواره را برگزار کنیم، چون ویژگی این جشنواره این بود که فراخوان می‌دهیم و از نویسندگان دعوت می‌کنیم که بنویسند و آثار چاپ نشده خودشان را در اختیار ما بگذارند تا براساس آن داوری می‌کنیم. ما باید 6، 7 ماه به نویسندگان فرصت بدهیم.

مهم داستانی است که بر اساس انقلاب نوشته می‌شود

فردی درباره مشارکت نویسندگان با علایق و سلایق گوناگون در این جشنواره نیز گفت: عنوان این جشنواره داستان انقلاب اسلامی است و ما در واقع می‌خواهیم انقلاب اسلامی را در این جشنواره تعریف کنیم. بنابراین نمی‌توانیم تاریخ را تحریف کنیم و یا آدرس غلط به مخاطبان خودمان بدهیم و به آیندگان نیز چنین. ما هدفمان انقلاب اسلامی است و جزاین هدف دیگری نداریم. حالا این مهم نیست که چه نویسنده‌ای می‌نویسند بلکه مهم این است که چه چیزی می‌نویسند. این برای ما خیلی مهم است و ما مواضع قبلی و سابقه وی را در داوری‌ها دخالت نمی‌دهیم. بلکه اگر برای ما مهم است که چه چیزی ‌نوشته است.

ویژگی‌های جشنواره سوم انقلاب

امیرحسین فردی درباره ویژگی‌های جشنواره سوم گفت: در جشنواره امسال بخش ادبیات نوجوان به دیگر بخش‌ها اضافه می‌شود که در فراخوان رسمی خواهد.
وی درباره اعلام فراخوان جشنواره افزود: در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب اطلاعیه رسمی جشنواره صادر خواهد شد و زمان برگزاری جشن نیز اواخر بهمن‌ماه یا اوایل اسفند خواهد بود.
فردی درباره عدم برگزاری مراسم پایانی جشنواره در ایام دهه‌فجر نیز گفت: به این دلیل در ایام دهه فجر برگزار نمی‌شود چون مایل هستیم فرصت بیشتری به نویسندگان بدهیم. چون این افراد باید بنویسند. هر چه فرصت بیشتر شود برای نویسندگان هم خوب است. در سال‌های گذشته داشتیم که برخی از نویسندگان هنوز کارشان تمام نشده بود ولی فرصت ارسال برای جشنواره را نداشتند و خواهش می‌کردند که فرصت زیادی داده شود.
دبیر جشنواره انقلاب درباره بودجه این جشنواره نیز گفت: بودجه جشنواره دو قسمت است. این جشنواره با مشارکت حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. هزینه‌های اجرایی جشنواره بر عهده حوزه هنری است و جوایز را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا می‌کند.
فردی درباره مبلغ جوایز نیز افزود: جوایز این جشنواره در بخش رمان برای اثر برگزیده 9 میلیون تومان، برای اثر برگزیده 6 میلیون تومان، برای اثر تقدیری 4 میلیون تومان، در داستان کوتاه نیز برای اثر برگزیده یک میلیون تومان، اثر برتر 750 هزار تومان و اثر تقدیری 500 هزار تومان است.
جوایز نقدی بخش داستان نوجوان نیز در فراخوان رسمی اعلام خواهد شد.

اگر ورزش یا سینما بود مدیران در وسط میدان بودند

امیرحسین فردی در پاسخ به سئوالی درباره مشارکت دیگر نهادها در برگزاری این جشنواره با انتقاد از بی‌توجهی به ادبیات گفت: هیچ نهاد دیگری به غیر از حوزه هنری و وزارت ارشاد در این جشنواره مشارکت ندارد. متأسفانه ادبیات در این مملکت مقداری در محاق و فراموشی است، یعنی اگر این حرکت در سینما ، ورزش و … بود. بلافاصله آقایان مدیران وسط میدان بودند و می‌گفتند انا شریک، اما چون ادبیات است و باید کتاب بخوانند، برایشان مشکل و سخت است و دردسر دارد ولی سینما راحت است. ولی برای کتاب باید وقت بگذارند. برخی از این مدیران اصلا نمی‌دانند چه خبر است و محتوا را درک نمی‌کنند، باید وقت گذاشت و به آنها تفهیم کرد که اصلا موضوع از چه قرار است. این گروه را تا هل ‌ندهی بعید است در چنین فعالیت‌هایی مشارکت کنند.

●سوره مهر آثار برتر را منتشر می‌کند

دبیر سومین جشنواره داستان انقلاب درباره سرنوشت آثار برگزیده بعد از جشنواره گفت: همه آثار برگزیده، برتر و تقدیری جشنواره توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود و یک قرارداد جداگانه با نویسنده منعقد می‌شود و علاوه بر جوایزی که از طرف ارشاد داده می‌شود کتاب که چاپ شود حق‌التالیف هم از سوی ناشر داده می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از آثاری که برنده نمی‌شوند ولی قابلیت چاپ دارد نیز در کنار دیگر آثار به صورت مجموعه‌ای منتشر می‌شود.

داوران باید به کار خود اعتقاد داشته باشند

امیرحسین فردی در ادامه درباره انتخاب داوران جشنواره نیز گفت: هنوز داوران سومین جشنواره انتخاب نشده‌اند، شاید از بعضی داوران سال گذشته هم استفاده شود.
وی ادامه داد: نام داوران هم قرار است اعلام شود، خصوصیت این جشنواره این است که بلافاصله اسامی داوران را بعد از جشن اعلام می‌کنیم. داروی که نمی‌خواهد اسمش اعلام شود اصلا انتخاب نخواهد شد. داور باید عقیده داشته باشد و پای عقیده‌اش بایستد نه این که پنهان کاری کند.

●باید خود را ثابت کنیم

فردی درباره دستیابی به اهداف جشنواره در آستانه فراخوان سومین دوره آن گفت: ما تاکنون به اهداف برگزاری این جشن دست پیدا نکرده‌ایم اما آینده خیلی امیدوار کننده است، به دلیل این که خیلی از نویسندگان ما دوران انقلاب را درک کرده‌اند و از آن خاطره دارند. این افراد دلشان می‌خواهد بنویسند و خاطرات در سینه‌شان نماند و فراموش نشود.
وی با بیان این که دوست داریم همه نویسندگان که در زمینه انقلاب فعال بودند در این امر مشارکت کنند افزود: همه می خواهند در این برنامه مشارکت کنند و آثاری را داشته باشند منتها این در عرض چند سال اتفاق نمی‌افتد؛ ما ابتدا باید اعتبار این جشواره را ثابت کنیم تا نویسندگان به ما اعتماد کنند اگر این کار انجام شود توفیق خیلی بزرگی برای ما است.


نسل‌های آینده از ما سؤال خواهند کرد

امیرحسین فردی در پایان خطاب به نویسندگان ایرانی گفت: ما همه وامدار و مدیون این انقلاب هستیم. تصور کنید اگر انقلاب در این کشور اتفاق نیفتاده بود ما چه حال و روزی داشتیم و در کجا بودیم. آن زمان که ما به شدت تحقیر می‌شدیم و تاراج می‌شدیم این انقلاب به ما عزت و سربلندی داد با این که دستخوش سختی شدیم ولی همین هم شیرین است و افتخار آفرین.
وی ادامه داد: من خواهشم این است که دوستان نویسنده ایرانی ما از هر قشری، خاطرات شیرین دوران انقلاب را در سینه‌هایشان محبوس نگذارند؛ همانطور که مردم در انقلاب ایران صادقانه به میدان آمدند این دوستان هم به عرصه بیایند و خاطرات خود را بنویسند.
فردی همچنین گفت: اینها امانت است که باید به صاحبانشان پس داده شود. یک سوژه و موضوع انقلابی در واقع امانتی در دست انسان است و به نظر من باید به آنها پرداخته شود. برای نویسندگان کشورهای دیگر انقلاب یک فرصت مغتنمی است. انقلاب برای آنها یک حادثه جذابی است که بنویسند و سوژه پیدا کنند. نسل‌های آینده از ما سئوال خواهند کرد فلان نویسنده مشهور کجا بود که به جای متن، به حواشی پرداخته است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: