یکشنبه 10 آوریل 11 | 15:15

«سیدنی لومت» کارگردانی که منتقد آمریکا بود

سيدني لومت از جمله كارگردانان سرشناس آمريكايي بود كه در اغلب آثارش همواره سياست ها و شرايط اجتماعي حاكم بر اين كشور را نقد مي كرد.


سينماگراني ضد سيستم در سينماي جهان به خصوص سينماي آمريكا كه بخش عمده توليدات را به خود اختصاص داده اند،همواره حضور داشته كه اين حضور گاه پررنگ و گاه بسيار كمرنگ شده اما هيچگاه از بين نمي روند.

سينماگران فوق در دهه ۱۹۷۰ ميلادي كه آمريكا به شدت درگير جنگ ويتنام بود در ساخته هاي خود همواره اين جنگ تاسف بار را محكوم كرده و سياست هاي دولت وقت را به چالشي جدي فراخوانده اند.

سيدني لومت كه روز گذشته خبر درگذشتش در ۸۶ سالگي بسياري از دوستداران سينما را متاثر كرد،يكي از پيشگامان اين رويكرد در سال هاي ياد شده بود. لومت با فيلم هايي چون بعداز ظهر سگي و سرپيكو كاملا سيستم ايالات متحده را به چالش كشاند.

وي در فيلم هاي ياد شده همواره دست روي نقاط ضعف گذاشته و مصايب آدم هاي درگير سياست هاي عجيب و غريب كشور ياد شده را به تصوير كشيده است.در سرپيكو پليسي شرافتمند و درستكار با مشكل رشوه خواري گسترده همكارانش در رابطه با قاچاق مواد مخدر روبه رو شده و يك تنه براي اصلاح سيستم فاسد پليس دست به اقدامي انتحاري مي زند.

لومت در اين فيلم تاكيد زيادي روي حفره هاي موجود در ساختار پليس آمريكا كرده و ضغف هاي دروني اش را به تصوير كشيده بي آنكه به اغراق روي آورد.فيلم به واسطه فيلمنامه قوي و بازي فوق العاده آل پاچينو توانست نظر تماشاگر را به خود جلب كرده و در محافل سياسي نيز جنجالي جلوه كند.
در بعد از ظهر سگي نيز مشكلات مالي طبقه متوسط ايالات متحده از طريق شخصيت ساني مورد نقد قرار گرفته و دزدي از بانك توسط وي را زنگ خطري جدي براي دولت به حساب آورده است. نكته ديگر اينكه او در فيلم هايش به نقش برجسته رسانه اشاره كرده و روي ابعاد گوناگون آن تاكيد ورزيده است.در فيلم ياد شده نيز با ورود خبرنگاران تلويزيوني به ماجرا،ساني و رفقايش به قهرمان هايي محبوب تبديل شده و داستان اساسا شكل ديگري به خود مي گيرد!.

در بعد از ظهر سگي نيز تلخي غريبي بر كار حاكم بوده كه تا مدتها اثرش روي روح و روان مخاطب باقي مي ماند.در اين مسير بازي تماشايي پاچينو در كنار جان كازال نيز اين تاثيرگذاري را دو چندان كرده است.

لومت در فيلم شبكه رسانه با نفوذي همچون تلويزيون را به چالش كشيده و به نقد ساختاري آن پرداخته است كه از اين منظر هنوز هم تازگي و طراوت خود را از دست نداده است.لومت سي و پنج سال پيش گوينده اخبار يكي از شبكه هاي مشهور آمريكايي كه به بن بست كاري رسيده را بهانه اي براي عصيان خود عليه رسانه قرار داده و قهرمان مجنون خود را به خودكشي جلوي دوربين هاي زنده تلويزيوني وامي دارد.بازي تاثير گذار پيتر فينچ كه اسكار بهترين بازيگري را برايش به ارمغان آورد از نقاط قوت فيلمي است كه ستاره اول و آخرش كسي جز سيدني لومت نيست.

اين كارگردان منتقد نظام حاكم آمريكا در تمامي سال هاي اخير به واسطه كهولت سن و بيماري درحالي از جريان روز سينماي جهان دور شده بود كه موضوع جنگ رسانه اي بسيار بيشتر از دهه ۱۹۷۰ مطرح شده و اهميت فوق العاده اي يافته است. وي در سال هاي اخير تنها به ساخت فيلم قبل از آنكه شيطان بداند مرده اي، مبادرت ورزيد كه مورد توجه سينمادوستان نيز قرار گرفت.

سيدني لومت 25 ژوئن ۱۹۲۴ در فيلادلفيا به دنيا آمد. وي در دوران زندگي هنري‌اش بيش از 50 فيلم ساخته‌است و از برجسته‌ترين آنها مي‌توان به 12 مرد خشمگين (۱۹۵۷)، بعد از ظهر سگي (۱۹۵۷)، شبكه (۱۹۷۶) و حكم (۱۹۸۳۲) اشاره كرد كه براي لومت ۴ نامزدي اسكار بهترين كارگرداني را به همراه داشته‌اند. اين كارگردان روز گذشته در سن ۸۶ سالگي به دليل ابتلا به سرطان لنف در خانه اش درگذشت.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: