سه‌شنبه 13 آوریل 10 | 22:19

مناظره‌ای درباره‌ی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در دانشگاه شریف

به همت بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف ميزگرد اقتصادي با موضوع هدفمندكردن يارانه‌ها دراين دانشگاه برگزار شد، دراين ميزگرد دكتر پ‍‍‍‍‍‍ژويان رئيس شوراي ملي رقابت، حجت الاسلام مصباحي مقدم رئيس كميسيون وي‍‍ژه مجلس، دكتر عبدالرضا داوري و همچنين آقاي رعنايي به عنوان نماينده ي گروه ايتان حضور داشتند…


yaranehتریبون مستضعفین- به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف میزگرد اقتصادی با موضوع هدفمندكردن یارانه‌ها دراین دانشگاه برگزار شد، دراین میزگرد دكتر پ‍‍‍‍‍‍ژویان رئیس شورای ملی رقابت، حجت الاسلام مصباحی مقدم رئیس كمیسیون وی‍‍ژه مجلس، دكتر عبدالرضا داوری و همچنین آقای رعنایی به عنوان نماینده ی گروه ایتان حضور داشتند.

در ابتدای جلسه توضیحاتی درباره‌ی طرح تحول اقتصادی و طرح هدفمند كردن یارانه‌ها كه یكی از هفت پروژه‌ی این طرح است داده شده، سپس مدعوین به ارائه‌ی نظرات خود درباره‌ی این طرح و همچنین اختلاف دولت و مجلس بر سر جزئیات آن پرداختند.

در ابتدا دكتر داوری به عنوان حامی دولت، اختلاف بین دولت و مجلس را نقدینگی 40 هزار میلیارد تومان و 20 هزار میلیارد تومان و همینطور زمان اجرای طرح دانست و اظهار كرد، محاسبات مجلس در مركز پ‍ژوهش‌ها براساس داده‌های سال 78 بوده است، و تورمی دو رقمی در حدود 70درصد، پیش بینی كرده است. در حالی كه دولت عددی كمتر از 20 در صد پیش بینی كرده است.

در ادامه دكتر مصباحی مقدم اظهار كردند كه اگر از منظر تولید به این طرح نگاه كنیم می‌بینیم كه هم اكنون تولید ما مبتنی است بر انرژی‌های ارزان و ساختارهای كهنه. و ظرف یك سال نمی شود كاری كرد كه این صنایع بتوانند ساختار خود را اصلاح كرده، هزینه‌های خود را كاهش دهند و با قیمت بالاتر انرژی نیز بتوانند رقابت كنند. ایشان در ادامه تاكید كردند، كه اصرار مجلس بر 5 ساله شدن طرح از آن روست كه احتمال می‌دهند مردم نتوانند طرح را تحمل كنند، تولید متوقف شود یا در صورت برخورد شدید مردم دولت عقب نشینی كند و طرح منحل شود.

دكتر پژویان با بیان كارشناسی نبودن پژوهش‌های مركز پژوهش‌های مجلس و استفاده شدن مدل‌هایی كه اطلاعات مورد نیاز آنها در ایران وجود ندارد صحبت خود را آغاز كردند و با انتقاد از مجلس و دولت یادآور شدند كه هیچ یك به نكته‌ی اساسی نمی‌پردازند و آن میزان پرداخت به مردم یا 20 هزار میلیارد و 40 هزار میلیارد نیست. بلكه نكته‌ی مهم این است كه هدف ما از طرح كم كردن انرژی تمام شده برای یك محصول است، تا با بالارفتن قیمت انرژی هم به مشكل برنخوریم. هم‌چنین با اشاره به لزوم شناسایی صنایعی كه در مدت كوتاه‌تری می‌توانند این جابه‌جایی را انجام دهند و اثر بهره‌وری صنایع بر بی‌نیازی از واردات، افزودند: بهتر بود مجلس به جای بحث بر اعداد، از دولت روش علمی تخصیص رایانه‌ها به صنعت، دسته بندی صنایع بر اساس میزان مصرف انرژی و قابلیت سرمایه‌گذاری و تغییر تكنولوژی و طرح ‌های مكمل برای افزایش سرعت رسیدن به نقطه بهره‌وری را مطالبه می‌كرد.

رعنایی، نماینده‌ی گروه تحلیل تكنولوژی ایران، با تقسیم سیاست‌های دولت به 2 بخش تعدیلی و جبرانی، اضافه كرد در بخش تعدیلی دولت سیاست قیمتی و در بخش جبرانی سیاست پرداختی را در پیش گرفته است .اما می‌توان صورت مسئله را تغییر داد و به سیاست مقداری و كالای جایگزین به عنوان یك راه دیگر نگاه كرد. او در ادامه متذكر شد كه هدف اصلی طرح بالا بردن بهره‌وری ملی و اصلاح در ساختارهای خراب و رسیدن به اقتصاد پویا بوده در حالی كه الآن مسئله درآمد حاصل از یارانه‌هاست.

در آخر داوری با ذكر این كه منصفانه نیست دولتی را كه شجاعت به خرج داده و چنین طرح پر ریسكی را برای اقتصاد ایران تقبل كرده، متهم به پرداخت پول برای عوام فریبی كنیم، افزودند: بیشترین افزایش قیمت حامل‌های انرژی در زمان آقای رجایی رخ داد، اما چون مردم به دولت اعتماد داشتند مشكلی پیش نیامد اما الآن بعضی اظهارنظرهای غیر كارشناسی و پیش‌بینی های غلط، افكار مردم را مغشوش می‌كند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.