شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
دوشنبه ۰۶ اردیبهشت ۸۹ | ۱۵:۰۱

فائزه هاشمی در دهه 70 هم احکام اسلام را زیر سوال می‌برد

فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مساله “تعدد زوجات” که در قرآن و با شرط عدالت ذکر شده، گفته است: “به نظر نمی‌رسد این رفتار با نظرات انسانی و یا اصول اسلامی و عدالت، سازگار باشد. آیا مردها تحمل چنین چیزی را در مورد همسرانشان دارند؟! پس چه طور می‌شود انتظار داشت که زنان، بتوانند چنین چیزی را قبول کنند


سخنان ایشان تازگی ندارد، در حدود سال 79 که ایشان روزنامه زن را منتشر می کرد نیز اینگونه مطالب فمینیستی و ضد نظام خانوادگی اسلام زیاد منتشر می کرد”. این جملات بخشی از واکنش علی مطهری به اظهارات فائزه هاشمی رفسنجانی است که در مصاحبه با یک سایت وابسته به جریان فمینیسم نص صریح قرآن را “غیر انسانی” نامیده است.

فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مساله “تعدد زوجات” که در قرآن و با شرط عدالت ذکر شده، گفته است: “به نظر نمی‌رسد این رفتار با نظرات انسانی و یا اصول اسلامی و عدالت، سازگار باشد. آیا مردها تحمل چنین چیزی را در مورد همسرانشان دارند؟! پس چه طور می‌شود انتظار داشت که زنان، بتوانند چنین چیزی را قبول کنند.”

این اظهارات دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و “غیرانسانی” خواندن یکی از احکام صریح قرآن درحالی بیان شده که به گفته آقای مطهری وی سابقه طولانی مدتی در انتشار و بیان مطالب فمینیستی و ضد نظام خانوادگی اسلام دارد.

اشاره این نماینده مجلس به دوران مدیریت فائزه هاشمی بر “روزنامه زن” و مشی فمینیستی آن است. این نشریه البته، مدت کوتاهی بعد از آغاز به کار، به‌ دلیل چاپ یک کاریکاتور با مضمون توهین به احکام اسلامی درباره زنان، توقیف شد.

حمله روزنامه فائزه هاشمی به احکام اسلامی چنان بود که صدای علی مطهری در همان سال ها در آمد. وی در مصاحبه ای که سال 1379 با روزنامه کیهان انجام داد، گفته بود که باب حمله به مقدسات از خانواده هاشمی و نقش آفرینی های یکی از فرزندان او آغاز شده است: “خب، وقتی یک خانواده‌ای اینقدر دست‌شان در امور اقتصادی و قدرت سیاسی باز باشد، کم‌کم جسارت پیدا می‌کنند و متعرض امور مقدس هم می‌شوند. مثلا دختر ایشان به چه مجوزی باید آزاد باشد که احکام اسلام را به راحتی زیر سوال ببرد؟ خب این خانم در آن روزنامه‌ای که داشت خیلی راحت نوشت چرا باید دیه مرد دو برابر زن باشد یا چرا حکم اثر چنین و چنان است؟ اصلا باب حمله به مقدسات از آن موقع باز شد و اینها فسادهایی بود که از آن وقت جان گرفت و در جامعه گسترش پیدا کرد.”

هر کسی ضروریات اسلام را انکار کند مرتد است

اما از آنجایی هجمه فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به احکام قرآن در روزهای اخیر، بسیار سنگین تر از دهه 70 است، واکنش ها هم متفاوت و تندتر از آن زمان است.

روز گذشته، حجت الاسلام محمد تقی رهبر در گفت‌وگو با شبکه ایران با بیان اینکه انکار ضروریات اسلام یعنی خروج از اسلام و ارتداد، در این باره گفت: اوایل انقلاب هم اعضای جبهه ملی قصاص را غیر انسانی خواندند و به اسلام حمله کردند که حضرت امام حکم ارتداد آن‌ها را دادند.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی اینگونه اظهارات را ناشی از تفکرات فمینستی ضد اسلامی خواند و تصریح کرد:‌ هر کسی ضروریات اسلام را انکار کند از اسلام خروج کرده و مرتد است.

فائزه هاشمی در دهه 70 هم علیه ضد نظام خانوادگی اسلام موضع می‌گرفت

امروز نیز همین سوال را از علی مطهری پرسیدیم و نظر وی را راجع به “غیرانسانی” خواندن نص صریح قرآن توسط فائزه هاشمی جویا شدیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادداشتی را به شبکه ایران ارسال کرده که در ادامه می‌آید:

سخنان ایشان تازگی ندارد، در حدود سال 79 که ایشان روزنامه زن را منتشر می کرد نیز اینگونه مطالب فمینیستی و ضد نظام خانوادگی اسلام زیاد منتشر می کرد. حکم تعدد زوجات که البته باید در جای خود و با شرط توانایی جسمی ، روحی و مالی مرد انجام شود یکی از افتخارات اسلام است و از حقوق زن است نه از حقوق مرد. معمولا در اجتماعات بشری تعداد زنان آماده ازدواج از تعداد مردان آماده ازدواج بیشتر است.

اگر حکم تعدد زوجات را نپذیریم به این معنی است که همواره تعدادی از زنان فاقد شوهر باشند.البته اگر در جامعه ای تعداد زنان آماده ازدواج از مردان آماده ازدواج بیشتر نبود طبعا موضوع این حکم منتفی است. نفی این حکم در جوامعی که نیاز به آن دارند ظلم به برخی زنان است و به معنی تجویز فساد و فحشا است.

غربیها که این حکم را نپذیرفته اند یا دربخشی از جامعه ما که متاسفانه در اثر تبلیغات رژیم شاه و برخی غرب زده ها این حکم، قبیح تلقی میشود چه چیزی غیر از فساد و فحشا را جایگزین آن کرده اند؟ البته این حکم معمولا در مواردی با توفیق روبروست که مرد،همسر اول و همسر دوم درک درستی از فلسفه این حکم دارند و از سطح بالایی از معارف اسلامی برخوردارند و این حکم را راه حلی برای یک معضل اجتماعی می دانند که دنیا در حل آن وامانده است نه وسیله ای برای هوسرانی مرد. اگر مردی دنبال هوسرانی باشد تن به تعدد زوجات نمی دهد بلکه در سایه سبک زندگی غربی که زمینه کامجویی از زنان مختلف را فراهم کرده است معشوقه هایی برای خود فراهم می کند و زیر بار تعهدات ازدواج دوم نمی رود.

مساله مهریه هم احترامی است که اسلام برای زن قائل شده و با طبیعت و نیاز روحی زن و مرد سازگار است. خوب است ایشان به کتاب نظام حقوق زن در اسلام اثر استاد شهید مطهری مراجعه نمایند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: