آيتالله عبدالله جوادي آملي طي سخناني در نشست دورهاي استادان سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم كه در مدرسه آيت الله العظمي گلپايگاني برگزار شد، با بيان اين كه حوزهاي مستقل و آزاد است كه در دو عرصه تعليم و تزكيه سرآمد باشد، اظهار داشت: نخستين و اصليترين رسالت حوزه، پرورش و تربيت رهبران، مراجع و استادان بزرگ و تحويل آنها به جامعه است؛ البته همه ما ميدانيم كه برخي از طلاب براي طرح هجرت، سفيران هدايت و تبليغ سودمند هستند.
وي با بيان اينكه علماي عمود دين هستند، افزود: اگر حوزه توانست علوم را در شاخههاي گوناگون به خوبي فرا بگيرد و در وارستگي و تقوا به نصاب كامل برسد، آن وقت، اين حوزه مستقل و آزاد است و چنين حوزهاي ميتواند به جامعه ونظام خدمت و رهبران و مراجعي همچون حضرت امام (ره) معرفي كند.
آيت الله جوادي آملي همچنين اضافه كرد: كسي ميتواند مرجع باشد كه هم مطيع امر مولا باشد هم تارك دنيا بوده و در مسائل سياسي و اجتماعي و فرهنگي همانند سلسله جبال نفوذناپذير باشد، چنين مرجع تقليدي طبعا در حوزه نفوذ ناپذير، آزاد و مستقل رشد مييابد.
وي با اشاره به اينكه اساتيد و معلمان و محققان هم وقتي ميتوانند نفوذ ناپذير و داراي صيانت نفس باشند كه در حوزه مستقل و آزاد تربيت شوند، گفت: رهبران فكري جامعه بايد طوري زندگي كنند كه ديگران بفهمند اينها نفوذناپذير هستند و در حوزهاي آزاد و مستقل رشد پيدا كردهاند. وي بيان داشت: تاليفات بزرگان دين و فقهاي مطرح، در همه بخشهاي مورد نياز حوزه بوده است و آنها در عقايد و فقه و اصول و كلام و غيره صاحب اثر بودهاند.
وي در ادامه با بيان اينكه وقتي حوزه مستقل و آزاد ميشود كه علم آن علم تحقيقي باشد، ابراز داشت: علمي كه انسان آن را فرا ميگيرد، بايد بتواند به ديگران منتقل كند و در غير اين صورت كسي اگر درسي را بخواند، اما نتواند آن را تدريس كند عمرش را تلف كرده است.
آيت الله جوادي آملي همچنين يادآور شد: حوزهاي كه از نظر علمي و اخلاقي پرمايه نيست، نميتواند شعار آزادگي و استقلال سر دهد و ما در علم وقتي ميتوانيم آزاد و مستقل باشيم كه داراي پايگاه فكري مستحكمي باشيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه وقتي علم اصول در حوزه رشد ميكند كه ما عقل و كتاب و سنت را محور قرار دهيم، تصريح كرد: پيشرفت و پويايي فقه ما به بركت اصول است كه از قويترين علوم اسلامي محسوب ميشود، هرچند در حال حاضر به روز سياه افتاده است.
استاد حوزه علميه قم اضافه كرد: بسياري از بزرگان ما اصولي حرف زدند اما فقهي فكر كردند، بنابراين ما ميبينيم كه اصول چندان درحوزه پيشرفت نكرده است؛ چرا كه ما فقيهانه وارد اصول شديم، در حالي كه بايد اصولي وارد آن ميشديم.
وي با اشاره به اين كه اين اصول چون از فقه آمده است، فقط براي حل مشكل فقه ما سودمند است، ادامه دادند: اگر اصول رشد پيدا كردآن گاه حجيت روايات در فقه و تفسير و اخلاق و مقاتل و حقوق و … براي ما مشخص ميشود.
Sorry. No data so far.