کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست سراسری روسای دانشگاه ها که روز گذشته در تالار علامه طباطبایی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: آموزش عالی مملکت ما دچار آفت روزمرگی شده است.
وی تصریح کرد: رشته ای یا دانشکده ای قرار نیست تشکیل شود، بلکه فشار سیاسی وارد می شود که این رشته یا دانشگاه تشکیل شود. اگر این کار بر مبنای کار کارشناسی باشد، ایرادی ندارد، اما بسیاری از این درخواست ها غیر کارشناسی است.
وزیر علوم گفت: در ارتباط با دانشگاه پیام نور، سیاست مجموعه توسعه کمی آن بود. از طرفی هم این گسترش به خاطر فشار سیاسی بود که برخی می خواستند در استان یا شهرستان خود دانشگاه پیام نور راه اندازی کنند. بر همین اساس دانشگاه پیام نور گسترش پیدا کرد و اکنون دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور بیشترین گسترش را دارند.
دانشجو با بیان این مطلب که اگر به کیفیت دانشگاه های پیام نور توجه نشود، بعدها ضایعاتی خواهد داشت، تصریح کرد: اکنون بعد کیفیت دانشگاه های پیام نور مطرح است و از بعد کمی گسترش نخواهد داشت الا به اضطرار.
وی در ادامه تصریح کرد: گسترش آموزش عالی دچار روزمرگی شده بود که طرح آمایش آموزش عالی مطرح شد. که می تواند نظام آموزش عالی را از حالت انفعالی خارج کرده و فعال کند.
وزیر علوم تصریح کرد: باید درباره وضع موجود بدانیم تا بتوانیم برای وضعیت مطلوب برنامه ریزی کنیم و به این صورت است که از حالت انفعال خارج می شویم.
دانشجو یکی از دستاوردهای طرح آمایش آموزش عالی را تجاری سازی علم عنوان کرد و گفت : بر اساس آن با استفاده از توانمندی های منطقه ای و محلی، می توان برای تجاری سازی علم و ایجاد ثروت از علم، برای افزایش سهم آموزش و پژوهش در تولید علم، قدم های خوبی برداشت.
وی در بخش دیگر سخنانش به استقلال دانشگاه ها اشاره کرد و با طرح سوالی مبنی بر اینکه منظور از استقلال دانشگاه ها چیست و بعد از آن دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ما متعلق به کیست؟، گفت: اگر شما جواب سوال دوم را بدهید همان جواب سوال اول است. دانشگاه های ما متعلق به 70 میلیون جمعیت ایرانی است. متعلق به مردم و نظامی است که با جان فشانی و دادن خون خود پایه های نظام را تقویت می کنند.
وزیر علوم با اشاره به فتنه سال گذشته و واکنش مردم در 9 دی و 22 بهمن گفت: در این دو روز شاهد بودیم که مردم چگونه در برابر فتنه واکنش نشان دادند پس دانشگاه های ما متعلق به مردم است و باید مبنای فکری- اعتقادی آنها را تقویت و ترویج کند.
دانشجو تاکید کرد: دانشگاه نمی تواند مبنای فکری فرد خاص و جناح خاصی را ترویج و تبلیغ کند.
وی ادامه داد: خیانت است اگر دانشگاهی در مسیر کادر سازی برای یک جناح حرکت کند.
وزیر علوم با بیان این مطلب که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ما مستقل از دین، نظام و مردم نیست، تصریح کرد: حاکمیت برخاسته از اراده مردم است، بر اساس مبانی اسلام و آمیزه های دینی است. می تواند و حق دارد در درون دانشگاه ها اعمال حاکمیت کند. در غیر این صورت ما به نسل بعدی چه پاسخی خواهیم داد.
دانشجو به هیات امنای دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها هیات امنا دارند و مستقل هستند، اما هیات امنا مستقل از خواست مردم نمی تواند کاری انجام دهد.
وی تاکید کرد: هیات امنا مستقل از مسیر انقلاب و اسلام نمی تواند کاری انجام دهد؛ و نباید بدون در نظر گرفتن خواست مردم کسی را وارد دانشگاه کنند.
وزیر علوم تصریح کرد: علم به خودی خود قداست نمی آورد. آن زمان که ابزاری برای تعالی بشریت شده و در جاری شدن فرامین الهی در روی زمین استفاده می شود، قداست می یابد. ولی اگر علم دانشگاه ما و فرزندان ما را در مسیری تربیت نکند که سربازان امام عصر(عج) تحویل جامعه دهد، چه کسی می گوید این علم قداست دارد.
دانشجو افزود: علمی که مردم فلسطین را به خاک و خون می کشد و ابزاری برای سلطه به دیگران است آیا قداست دارد، چه قداستی دارد این علم؟ اگر دانشگاه های ما قداست دارند از نظام و جمهوری اسلامی، قداست خود را گرفته اند.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش به مطالبی که در رسانه ها درباره پالایش اساتید از قول او نقل می شود، گفت: چه کسی گفته است پالایش اساتید؛ فقط مطلب این بود که دانشگاه های ما کسی را می خواهد که علم و ایمان را با هم داشته باشد. کسی که فقط علم دارد، باید جای دیگر فعالیت کند و مملکت هم از علم آن استفاده می کند. اما بر مبنای فرمایشات امام(ره) تعلیم بر تربیت مقدم است و به این معنی نیست که هر کسی را با هر مبنای فکری وارد دانشگاه کنند.
وی ادامه داد: استقلال هیات امنای دانشگاه ها به این معنی نیست که گروه آموزشی حق دارد کسانی را که مخالف مبنای فکری مردم هستند، وارد دانشگاه کند. کسی که مخالف اراده مردم حرکت کند، باید از دانشگاه برود.
دانشجو در ادامه تصریح کرد: استقلال دانشگاه ها به این معنی است که گروه های آموزشی و هیات های جذب می توانند افراد متخصص و عالمی را که در چارچوب نظام و مبنای اعتقادی نظام برخاستند و اراده مردم را قبول دارند، جذب کند. اگر این کار را نکردند حاکمیت می تواند اعمال حاکمیت کند، چون مردم از حاکمیت این را می خواهند.
Sorry. No data so far.