پنج‌شنبه 18 آگوست 11 | 09:57

روحيه جهادی، ويژگی ها و شاخصه ها

اسماعيل احمدی

اگر در قلوب تمامي مردمان به ويژه مديران و مسئولان «روحيه جهادي» حاكم شود تحقق چشم انداز بيش از آنچه در اين سند آمده است عينيت يافته و شاهد نمونه كوچكي از جامعه اصيل مهدوي خواهيم بود.


اسماعيل احمدي–  جهاد در دين مبين اسلام از چنان جايگاه والايي برخوردار مي باشد كه حضرت دوست در مصحف شريف قرآن كريم فرمودند:
«ان الذين امنوا و هاجروا و جاهدوا في سبيل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله و اولئك هم الفائزون» (سوره توبه/ آيه 20) جهاد از ريشه لغوي «جهد» به معناي سعي و تلاش و كوشش مي باشد و جهاد بماهو جهاد، امري مقدس و ارزشمند است و تفاوتي نمي كند جهاد در چه عرصه اي و زمينه اي باشد جهاد دفاعي يا علمي يا سياسي يا خدمت رساني و… و اين نكته، خود، از زيبايي هاي كامل ترين دين آسماني مي باشد كه امر جهاد را براي تمامي مسلمين در هر صنف و شغلي كه هستند تأكيد نموده و رهبر فرزانه انقلاب نيز كراراً به اين امر توجه نموده اند و همگان را به جهادي عظيم فراخوانده اند كه در آخرين ديدار مولا با مسئولين از لسان مبارك حضرتش شنيديم كه فرمودند:
«گاهي اوقات غفلت از روحيه جهادي و ايثار داشته ايم» (بيانات آقا در جمع مسئولين 16/5/1390) و اين هشدار اساسي رهبر عزيزمان؛ در سخناني مطرح شد كه معظم له در خصوص نقاط قوت و ضعف نظام و توقعات الهي شان از مسئولين سخن به بلاغت و فصاحت راندند.

حال شايسته است بدانيم روحيه جهادي چه شاخصه ها و ويژگي هايي دارد كه اين جايگاه والا را در كلام رهبري يافته و در بحث «جهاد اقتصادي» اين واژه مقدس پيشوند اقتصاد قرار گرفت، اقتصادي كه خيلي ها به تصور دنيايي بودنش، آن را مذموم مي پنداشتند و حال همراهي كلمه «جهاد» آن را «تكليف» كرده است بر همگان.

شاخصه هاي روحيه جهادي:

1- اخلاص: يعني خالص شدن فقط براي خدا، يعني صبغه الهي شدن (رنگ الهي به خود گرفتن) و هواي نفس را ميراندن. آنكه داراي تفكر جهادي است يقيناً تمام هم و غم خويش را «رضايت الهي» دانسته و به دنبال مطرح نمودن خويش و كسب مقام و شهرت نمي باشد. فرد جهادگر هرچه به خدا نزديك تر شده و جهاد خود را ناب و خالص براي خدا انجام دهد اكسير جهاد او نيز ناب تر و كمياب تر مي شود و بالعكس.

2- ايثار: ايثار كه در كلام رهبري معظم، توأم با روحيه جهادي آمده است به معناي از خودگذشتگي و فداكاري است. يعني مقدم داشتن و دانستن ديگران و مطالبات و نيازهاي آنان را برخواسته هاي خود رجحان دادن ولو آنكه نياز خودمان بيشتر از سايرين باشد. اوج ايثار و كمال فداكاري لحظه اي است كه آنچه خود بدان نياز مبرم داريم ديگري را ارجح دانسته و در اوج رضايت، آنرا تقديم كرده و از ملامت و سرزنش اطرافيان نيز نهراسيم و از تصميم خويش منصرف نگرديم.

3- توكل: از آنجايي كه امر جهادي توأم با همت مضاعف و تلاش فوق العاده بوده و در حالت طبيعي انجام آن امكانپذير نمي باشد لذا اتكال به قدرت لايزال الهي براي به ثمر رسيدن آن امري ضروري و انكارناپذير است و نيز با توجه به آنكه سرچشمه «جهاد» و خلق اين واژه آسماني، منشعب از كلام وحي مي باشد لذا در حركت و روحيه جهادي دائماً بايستي به مبدأ جهاد يعني حضرت سبحان و جانشينان حضرتش (ائمه هدي عليهم السلام) توجه عيني و عملي نمود تا جهاد به سرانجام مقصود و به غايت مطلوب نايل آيد.

4- خستگي ناپذيري: روحيه جهادي باحركت طبيعي در تعارض است و نسبت اين دو، نسبتي معكوس مي باشد. يعني هر قدر كه انسان بخواهد امور دنيا و آخرتش را از مجاري عادي و با حركتي طبيعي انجام دهد به نتيجه نخواهد رسيد. لازمه روحيه جهادي حركتي بي وقفه در هر شرايط مكاني و زماني و امكاناتي است و اين امر يعني دارا بودن «روحيه خستگي ناپذيري» آنچنان كه رزمندگان دفاع مقدس، سرلوحه شايسته و الگوي عملي آن بودند كه در سخت ترين شرايط ممكن، گاه تا چند شبانه روز بدون استراحت به جهاد في سبيل الله مي پرداختند.

در بحث ويژگي خستگي ناپذيري، بايستي اذعان داشت كه هر چه تلاش فرد بيشتر شده و خود را به شرايط سخت عادت دهد و از راحتي و آسايش بويژه استراحت هاي معمول در عرف جامعه صرفنظر نمايد، خستگي ناپذيري او افزايش مي يابد.

5- استمرار: همان طور كه اشاره اي گذرا شد، ملازم روحيه جهادي «استمرار در حركت» است. آن ويژگي كه حركت جهادي را از ايستايي و توقف و سكون بازداشته و جريان جهادي را ابتدا در فرد جهادگر و سپس در محيط پيراموني وي حفظ و تقويت مي نمايد. مستمر بودن مكمل ويژگي خستگي ناپذيري در روحيه جهادي است.

6- عدم دلبستگي به دنيا: از اصلي ترين شاخصه هاي بارز جهادگر، ساده زيستي و عدم توجه و دلبستگي به تعلقات دون دنياي دني است. روحيه جهادي با تجملات و اشرافي گري به صورت مستقيم در ستيز و معارضه و مبارزه است.

جهادگر عاشقي كه زندگي و حيات خويش را وقف خدمت به خلق كرده و شبانه روز خود را در كار و تلاش و كوشش مستمر مي گذراند هيچگاه به دنبال راحتي و آسايش خود نبوده و كانون توجه او سراي عقبي است.

7- وحدت در گفتار و رفتار: از ويژگي هاي روحيه جهادي، پرهيز از شعارهاي پوچ و تبليغاتي و عمل به وعده ها و اقوالي است كه انسان مجاهد در شرايط گوناگون بيان نموده است. شاخصه فرهنگ و تفكر جهادي، وحدت در حرف و عمل و به تعبيري گفتار و رفتار است كه اوج آن «عمل بيشتر و گفتار كمتر» مي باشد يعني جهادگر حقيقي هر قدر وعده اي و شعاري را سر دهد يقينا در مقام عمل بيش از حد تصور و بسيار فراتر از آنچه در گفتار به آن اشاره نموده، رفتار مي نمايد.

از اصلي ترين و ضروري ترين مصاديق وحدت در گفتار و رفتار انسان جهادي، ميزان پايبندي او به «اطاعت از ولايت» مي باشد كه تقيد جهادگر به اطاعت از منويات ولي زمان در عمل و كردار، زبانزد عام و خاص مي باشد. اگر ولي امر، همگان به ويژه مسئولين را به حفظ وحدت و همدلي دعوت مي نمايد، اين انسان جهادي است كه منافع شخصي و حزبي و جناحي را ناديده گرفته و كلام ولي را همچون كلام وحي با گوش جان استماع و با رفتار معقولانه جامه عمل مي پوشاند نه آن كه در گفتار مدعي ولايت مداري باشد ولي در رفتار، آنچه را كه خود از دين قرائت و اجتهاد نادرست مي نمايد عملي سازد.

با توجه به برخي از ويژگي هاي جهادي كه به آنها اشاره شد بايستي تصريح كرد كه ثمره اين ويژگي ها و محصول شاخصه هاي فوق، تربيت انسان هايي است با «روحيه جهادي» افرادي كه اخلاص، ايثار، توكل، خستگي ناپذيري و استمرار در حركت، لقب «جهادگر» را به آنان داده و بي شك در هر مسئوليت و جايگاهي كه قرار بگيرند روحيه جهادي را سرلوحه رفتار و كردار خود نموده و در حيطه مديريتي و شغلي شان نيز به رعايت ويژگي هاي اشاره شده توجه مي نمايند.

اگر امروز مقام معظم رهبري، از سرگرم شدن برخي مسئولين به منش هاي اشرافي و رفاه طلبي گلايه مي نمايند؛ به آن علت است كه روحيه جهادي در مسئولين سطوح مختلف حتي گاه مديران عالي نظام، نهادينه نگرديده و به آفات و آسيب هاي پست و جايگاه دنيوي نظير اشرافي گري- عدم توجه به طبقات مستضعف و عامه مردم- اختلاف با ديگران براي حفظ منافع شخصي و… دچار و مبتلا گرديده اند يعني به جاي آن كه «روحيه جهادي و ايثار» بزرگترين دارايي آنها باشد، «روحيه دنياطلبي» تمام سرمايه آنان است «سرمايه اي» كه در باطن خود «ته مايه اي» بيش نيست و تنها ممكن است چند روزي، ميز و جايگاه مديريتي را براي آن مسئول محفوظ نگاه دارد كه البته خود از عذاب هاي پنهان خداوند براي مديران دنيازده مي باشد.

آري، اگر در قلوب تمامي مردمان به ويژه مديران و مسئولان «روحيه جهادي» حاكم شود تحقق چشم انداز بيش از آنچه در اين سند آمده است عينيت يافته و شاهد نمونه كوچكي از جامعه اصيل مهدوي خواهيم بود. حكومت عدل مهدوي اوج تحقق «جامعه جهادي» است كه در آن مدينه فاضله، همگان با برخورداري از تفكر و فرهنگ جهادي و رعايت ويژگي ها و شاخصه هاي آن؛ سربازان حاكم مطلق كره خاكي يعني وجود نازنين حضرت ولي عصر ارواحنا له الفداء خواهند بود.

نتيجه آنكه «روح جهادي» در جامعه تنها راه سعادت و رستگاري ايران اسلامي به عنوان مقدمه حكومت عدالت گستر موعود آسماني مي باشد و تمريني براي آمادگي منتظران خورشيد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: