چهارشنبه ۱۰ تیر ۸۸ | ۲۰:۳۳

مروری بر نحوه برگزاری انتخابات

مطابق ماده 47 قانون انتخابات، مجریان و افرادی که کار هر صندوق رای گیری را انجام می دهند از میان معتمدین و فرهنگیان انتخاب می شوند. علاوه بر این ناظران شورای نگهبان و نمایندگان نامزدهای مختلف نیز بر سر هر صندوق حضور خواهد داشت. با این حساب حاضران در محل هر صندوق، به حدود 14 تا 17 نفر می رسند که همگی باید فرم 22 (حاوی اطلاعات برگزاری انتخابات در آن صندوق) را امضا نمایند. در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری تعداد مجریان بیش از 600 هزار و نمایندگان نامزدها بیش از 90 هزار نفر بوده اند.


image.php1- مطابق ماده 47 قانون انتخابات، مجریان و افرادی که کار هر صندوق رای گیری را انجام می دهند از میان معتمدین و فرهنگیان انتخاب می شوند. علاوه بر این ناظران شورای نگهبان و نمایندگان نامزدهای مختلف نیز بر سر هر صندوق حضور خواهد داشت. با این حساب حاضران در محل هر صندوق، به حدود 14 تا 17 نفر می رسند که همگی باید فرم 22 (حاوی اطلاعات برگزاری انتخابات در آن صندوق) را امضا نمایند. در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری تعداد مجریان بیش از 600 هزار و نمایندگان نامزدها بیش از 90 هزار نفر بوده اند. ادعای تقلب به این معنا است که اولاً این تعداد افراد در تقلب نقش داشته اند (و اگر هم مستقیماً درگیر نبوده اند، از انجام این جرم اطلاع نیافته اند) و ثانیاً تاکنون هیچ یک از آنها عذاب وجدان نگرفته و به انجام این فعل مجرمانه اقرار نکرده است!

2- مطابق قانون برای برگزاری انتخابات، حضور ناظر شورای نگهبان در تمامی مراحل الزامی است. اما قانون به مجریان اجازه داده است که اگر نماینده کاندیداها سر صندوق حاضر نشد و یا به هر علتی محل را ترک کرد، انتخابات را برگزار نمایند.

3- صندوقهای اخذ رأی در حضور مجریان، ناظران و نمایندگان کاندیداها، در محل شعبه و در ساعت مقرر پلمپ می شوند. هر صندوق سه نوع پلمپ دارد: 4 عدد توسط وزارت کشور، 4 عدد توسط شورای نگهبان و یک عدد توسط حراست وزارت کشور. (4 عدد در هنگام پلمپ اولیه و 5 عدد در پلمپ ثانویه نصب می شوند.) پلمپهای هر ارگان، برای هر صندوق دارای شماره سریال منحصر به فرد است و ناظران و نمایندگان هر نامزد می توانند آنها را یادداشت نمایند تا از عدم تعویض صندوق در هنگام شمارش آرا اطمینان پیدا کنند. پس از پایان شمارش آرا پلمپهای اولیه در داخل هر صندوق قرار می گیرند و مجدداً به همان صورت قبلی، پلمپهای جدید با شماره سریال جدید و منحصر به فرد، به صندوقها نصب می شوند. بنابراین در هنگام بازشماری آرا، با بررسی شماره سریال پلمپهای اولیه و ثانویه می توان از عدم تغییر و یا تعویض صندوقها مطمئن شد.

4- تعداد تعرفه هایی که برای هر صندوق در نظر گرفته می شود بر مبنای آخرین دوره رأی گیری در آن محل و میزان افزایش جمعیت با یک ضریب اطمینان برای عدم کمبود تعرفه، محاسبه می شوند. بنابراین هر صندوق، تعدادی تعرفه بیشتر لازم دارد و این تعداد در کل کشور مقدار مشخصی خواهد بود که در تمامی ادوار انتخابات در نظر گرفته می شده است. در این دوره برای بیش از 46 میلیون واجد شرایط، در کل بیشتر از 60 میلیون تعرفه صادر شده است که از این تعداد: حدود 40 میلیون رأی شمرده شده است، تعداد معینی تعرفه استفاده نشده در انبار وزارت کشور و انبار استانداری ها موجود و در دسترس است و بقیه نیز در صندوقهای پلمپ شده، موجود می باشند. تمام موارد فوق به علاوه کلیه قراردادهای چاپ تعرفه، توسط هیئت سه نفره ای از جانب شورای نگهبان طی مدت دو روز بررسی شده است و تطابق آنها ثابت شده است.

5- از جمله مواردی که در فرم 22 به امضای مجریان، ناظران و نمایندگان نامزدها می رسد عبارتند از: تعداد تعرفه ای که به صندوق تحویل داده شده است، تعداد رأیی که توسط افراد به صندوق ریخته شده است، تعداد ته برگهایی (ته سوش) که باقی مانده است، تعداد آرای هر نامزد به تفکیک و … . بنابراین امکان ریختن رأی، قبل از پلمپ یا بعد از آن، به هر تعداد و نحوه ای، قابل تشخیص است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگر تعداد آرای شمارش شده بیشتر باشد، (مثلاً فردی برگ رأی خود را از صندوق دیگری به این صندوق انداخته باشد) مجریان در حضور ناظران، تعرفه های رأی را برعکس گذاشته و به صورت تصادفی به تعداد اضافه شده برگهای رأی را برداشته و از بین می برند. در صورتی که آرای شمارش شده کمتر باشد، در صورت جلسه ذکر خواهد شد.

6- تعرفه های رأی، شماره سریال منحصر به فرد دارد که استان به استان متفاوت است.

7- مجریان موظفند با شروع آخرین بسته 100 تایی تعرفه، به فرمانداری مربوطه اطلاع دهند تا به تعداد مورد نیاز برایشان تعرفه ارسال شود. این تعرفه ها باید از تعرفه های مربوط به همان استان باشد.

8- مدت زمان کلی رأی گیری در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری مانند دوره نهم آن، 14 ساعت بود. با این تفاوت که در دوره نهم از ساعت 9 صبح تا 23 ادامه داشت و در این دوره از ساعت 8 صبح تا 22. لازم به ذکر است که با توجه به استقبال بی سابقه مردم در این دوره، برخی صندوق ها در شهرهای مختلف (از جمله در شهرهای استان تهران و گیلان) تا ساعت 2 بامداد نیز مشغول اخذ رأی بوده اند.

9- برای اولین بار در تاریخ انتخابات ایران آرای تفکیکی صندوقها انتشار یافت که نشان از صداقت برگزار کنندگان انتخابات دارد. همچنین برای اولین بار تنها پس از چند روز از انتخابات، نتایج آرای تفکیکی شهرها در اختیار عموم قرار گرفت. (در دوره های قبلی بعد از چند ماه، آن هم در اختیار مسئولین خاص قرار می گرفت.)

10- به چند صورت می توان از نتیجه شمارش آرا اطلاع پیدا کرد: الف- بر مبنای فرم 28 که مربوط به رأی کلی هر شهرستان می باشد و منوط به شمارش آرای تمام صندوقهای آن شهرستان و بررسی دقیق و پر کردن فرمهای متعدد است. فرمهای مربوط به هر صندوق (از جمله فرم 22) باید به محل فرمانداری منتقل شده و طی روند مشخص جمع بندی شوند و در فرم 28 وارد شده و به امضای تعداد زیادی از مجریان و ناظران برسند. بنابراین اعلام به این صورت زمان زیادی می طلبد و چون اعلام رسمی وزارت کشور در مرحله دوم (از ساعت 9 صبح به بعد) به این شیوه بود، وقفه زیادی در اعلام پیش آمد. ب- نوع دیگر اطلاع از آرا بر مبنای فرم 22 است که مربوط به هر صندوق می باشد و منوط به بررسی مجدد آرا و پر کردن این فرم و فرمهای دیگر و امضای آن می باشد. هر چند این فرآیند نیز طولانی است، ولی نسبت به اعلام بر اساس فرم 28 سریعتر است. اعلام وزارت کشور در مرحله اول بر این مبنا بود. ج- سریعترین نوع اطلاع از نتایج آرا، تماس با مجریان، ناظران و یا نماینده های نامزدها در سر صندوقها است که بلافاصله پس از شمارش اولیه صندوق می توانند با تقریب بسیار مناسبی نتیجه آرا را اعلام نمایند. این نوع اعلام، غیر رسمی است و همیشه با درصدی خطا همراه است.

11- مطابق قانون انتخابات، وظیفه اعلام نتایج شمارش آرا بر عهده وزارت کشور (ستاد انتخابات) و وظیفه نظارت و رسیدگی به تخلفات و شکایات نامزدها بر عهده شورای نگهبان می باشد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: