یکشنبه 16 اکتبر 11 | 13:54

از خالق عکس تأثیرگذار «دیدار همافران با امام» تجلیل شد

هفدهمین سالگرد تأسیس خانه عکاسان با تجلیل از «حسین پرتوی» عکاس تأثیرگذار انقلاب و خالق عکس ماندگار «دیدار همافران با امام» برگزار شد.


جشن هفدهمین سال‌ تأسیس خانه عکاسان ایران در حوزه هنری برگزار شد و در این مراسم از حسین پرتوی عکاس دوران انقلاب و دفاع مقدس و خالق عکس تأثیرگذار «دیدار همافران با امام» که سال‌هاست در بستر بیماری به سر می‌برد به پاس خدمات ارزنده‌اش به انقلاب اسلامی تجلیل شد.

در این مراسم ابتدا فیلم مستندی تحت عنوان «سمت خاموش یک عکس» کاری از علیرضا قاسم‌خان به نمایش درآمد که درباره زندگی و اثر جاودانه حسین پرتوی در ثبت تصاویر «دیدار همافران با امام» بود.

در ادامه، رسول اولیاءزاده رئیس خانه عکاسان در سخنانی خانه عکاسان ایران را پس از گذشت ۱۷ سال از تشکیل آن نوجوان بالغی دانست که می‌توان از او تکلیف خواست.

به اعتقاد اولیازاده، ‌ در طول دو سال اخیر خانه عکاسان توانسته به درستی بخشی از تکالیف خود را انجام دهد و حضور خانه عکاسان در ۱۲ مسابقه و رویداد جهانی عکاسی به آنچهره‌ای بین‌المللی داده است.

او به مسابقات عکاسی که به مناسبت جشن سالگرد خانه عکاسان هر ساله برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: سال گذشته همزمان با جشن سالگرد تاسیس خانه عکاسان مسابقه عکسی را با عنوان «در جست‌وجوی فرم» برگزار کردیم که امسال این مسابقه با موضوع «در جست‌وجوی معنا» برگزار می‌شود.

وی همچنین به برگزاری پنجمین جشنواره عکس «ما می‌توانیم» اشاره‌ای کرد و گفت: برگزاری این مسابقه را در پیش داریم که در مراسم افتتاح آن نیز کتاب‌ دوره‌های سوم تا پنجم آن نیز رونمایی خواهد شد.

اولیازاده گزارشی از فعالیت‌های خانه عکاسان در طول یک سال گذشته ارائه کرد و در ادامه از انتشار کتاب عکس‌های «صمد قاسمی» همزمان با برپایی نمایشگاهی از عکس‌های او خبر داد و گفت: در حوزه انقلاب و دفاع مقدس عکاسان دیگری هم آثارشان را ارائه کرده‌اند که امیدواریم این عکس‌ها را به زودی منتشر کنیم و همچنین در جشنواره مطبوعات امسال نیز نمایشگاه عکسی خواهیم داشت.

رئیس خانه عکاسان در ادامه سخنانش به بزرگداشت «حسین پرتوی» و عکس تأثیرگذار او در روند پیروزی انقلاب اسلامی اشاره داشت و گفت: در طول تاریخ مطبوعات، تنها عکسی که دوبار منتشر شد، عکس «بیعت همافران با امام (ره)» بود که اولین بار در روزنامه کیهان چاپ شد و بعد از تکذیب خبر دیدار همافران با امام از سوی دولت بختیار، ‌این عکس همراه با کنتاکت‌هایش بار دیگر در صفحه دوم روزنامه کیهان به چاپ رسید.

اولیازاده، ‌ «حسین پرتوی» را مرد بزرگی دانست و بزرگداشت او را در این مراسم گام کوچکی در راستای ادای دین به زحمات او عنوان کرد.

پخش فیلم مستند دیگری درباره حسین پرتوی ساخته حمزه و حسین اولیازاده و دعا برای شفای این عکاس تأثیرگذار در انقلاب بخش بعدی این مراسم بود.

در ادامه نیز لوح تقدیر خانه عکاسان به پاس سال‌ها تلاش صادقانه به خانواده حسین پرتوی اهدا شد.

محمدمهدی رحیمیان دبیر بخش عکس جشن هفدهمین سالگرد خانه عکاسان نیز در سخنانی از حسین پرتوی یاد کرد و گفت: از حسین پرتوی بسیار آموختیم و برای عدم حضورش در عکاسی معاصر ایران افسوس می‌خورم.

رحیمیان با اشاره به دیدارهایی که با عکاسان و برای ثبت تجربیات آن‌ها داشته است گفت: در این سال‌ها دو وعده دیدار داشتم که متاسفانه محقق نشد. اولین وعده دیدارم با کاوه گلستان بود که نیاز به بخشی از تجربیات او در حوزه‌ای غیر از عکاسی مستند و خبری داشتم. گلستان که تازه از لندن بازگشته بود و دوره‌های آموزشی شیمیایی را دیده بود به من قول داد تا بعد از سفر پاکستان دیدار کنیم اما آن سوال‌ها نزد من باقی ماند و برای همیشه سؤال‌هایم از او بی‌پاسخ ماند.

او به دیداری که با حسین پرتوی داشته اشاره کرد و یادآور شد: پرتوی را برای اولین بار در سال ۸۴ ملاقات کردم. عکاسی در روزنامه کیهان و سبک ویژه نور‌پردازی برای گزارش‌های کیهان فرهنگی از جمله مواردی بود که می‌توانستم در گفت‌و‌گو با پرتوی به آن دست پیدا کنم اما تنها کاری که در این مدت به صورت غیر مستقیم صورت گرفت انجام مصاحبه‌هایی از سوی فرهاد سلیمانی بود.

رحیمیان درباره مسابقه عکس «در جست‌وجوی معنا» هم گفت: علیرغم آنکه عکاسی فرم تاریخش در دنیای مدرن و پست مدرن به سر آمده اما همچنان می‌توان به عنوان یک جریان پیشرو از آن یاد کرد و از آنجایی که بخش‌هایی از تاریخ معاصر عکاسی به این مقوله ربط پیدا می‌کند، لذا پرداختن به آن اهمیت دارد.

وی افزود: برای چنین عنوان سنگینی که «در جست‌وجوی معنا» نام دارد باید بین یک تا دو سال گفتگو صورت بگیرد تا آن را به درستی ارزیابی کنیم و شاید برگزاری مسابقه شیوه‌ درستی در این عرصه نباشد بلکه باید گزیده این آثار را هر دو سال یک بار گرد هم آورد تا عکاسان با این رویکرد آشنا شوند. رویکردی از عکاسی که بر ایده تمرکز داشت و تجربه آن از این جهت مهم بود تا ببینیم، بیننده در مقابل این عکس‌ها با چه واکنشی روبرو می‌شود.

او به ضرورت تداوم این نمایشگاه تأکید کرد و همچنین از نداشتن فضای نمایشگاهی مناسب برای نمایش این عکس‌ها سخن گفت.
پایان بخش این مراسم نیز گشایش نمایشگاه عکس «در جست‌وجوی معنا» بود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: