شنبه 04 فوریه 12 | 12:45
دهمین دوره اردوی تشکیلاتی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

خسروپناه: سکولارها هم از تحول علوم انسانی می‌گویند

در اولین روز از دهمین دوره اردوی تشکیلاتی آموزشی جهاد اکبر ،حجت الاسلام خسروپناه به تبیین جایگاه ولایت فقیه و پاسخ به شبهات پیرامون آن پرداخت.


 حجت الاسلام خسروپناه، رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران تاکید کرد بر اینکه اگر اکنون اساتید سکولار هم از تحول علوم انسانی صحبت می کنند همه از برکات ولایت ولی فقیه بر این نظام اسلامی است.

وی با بیان اینکه مباحث ولایت فقیه شامل سه بحث نظری، حقوقی و مصداقی است گفت : هر کدام از این موارد به تبین چرایی و چگونگی ولایت فقیه در فلسفه سیاسی، قانون اساسی و بیان نمونه مصداقی در سیره امام و رهبری می پردازد.

حجت الاسلام خسروپناه حین تشریح نظر آیت الله مصباح و حضرت آیت الله خامنه ای درباره مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه گفت: دیدگاه همه فقها این است که مشروعیت فلسفی و فقهی ولی فقیه، الهی است و مقبولیت، مردمی است. مشروعیت در جامعه شناسی مقبولیت است و تنها فقیهی که دیدگاه متفاوتی با دیگران دارد آقای منتظری است.

ایشان در خصوص لزوم ولایت فقیه جامع الشرایط بر مردم گفت: ولایت مطلقه فقیه به این معناست که، فقیه جامع الشرایط ،عالم، عادل ،مدیر، زمامداری جامعه را جهت پیاده سازی احکام اسلامی عهده دار شود.

جامعه ای که مردم آن عاقل هستند قائل به زمامداری ولایت فقیه هستند اما اگر شما بگویید نیاز به زمامداری نداریم یعنی قائل به هرج و مرج هستید.

اگر اسلام دین جامع و خاتم است و احکام اسلامی،حلال و حرام اسلامی باید در جامعه اجرا شود و این دین برای تمام مراحل زندگی انسان از بدو تولد تا مرگ برنامه دارد، در زمان غیبت امام چه کسی باید این احکام اجتماعی اسلامی را به مردم برساند و آن ها را اجرا کند؟

وی در ادامه گفت: این زمامداری باید مطلق باشد یعنی همه ی عرصه های اجتماعی را شامل می شود لذا هر ولایت و زمامداری در دنیا وجود دارد زمامداری مطلقه است.

ایشان در خصوص بحث حقوقی ولایت فقیه گفت:در اصل 110 قانون اساسی اختیارات ولی فقیه به صورت فرمانده کل قوا،تعیین رئیس قوه قضایه ،حل اختلاف قوا و .. آمده است که در اصل 57 از این اصول تعبیر به مطلقه کرده است.

وی در تبیین ایراد وارده به اختیارات ولایت فقیه گفت: اشکالی که در این مورد وارد است این است که رهبری با اختیارات بسیاری که دارد ممکن است دچار استبداد شود پس از اختیارات او کم کرده و به شخص دیگری مانند ریئس جمهور دهیم اما با مقایسه وظایف رهبری با رئیس جمهور سایر کشور ها همانند آمریکا در می یابیم که رئیس جمهور هم اختیارات بسیاری دارد حتی اگر به انتخاب مردم باشد. درست است که اختیارات زیاد استبداد می آورد اما وجه تمایز ولی فقیه با سایرین این است که ما بر ولایت فقیه دو نوع نظارت داریم یک نظارت مجلس خبرگان و دیگری تقوای درونی ولی است که بنابرنظریه سیاسی اسلام نظارت درونی و بیرونی براختیارات ولی فقیه انجام می شود که در دیگر نظام ها این دو نوع نظارت وجود ندارد.

خسروپناه همچنین بیان داشت:کسی که زمامدار است چاره ای ندارد باید اختیارات اداره کشور را داشته باشد و برای اینکه به استبداد کشیده نشود باید نظارت درونی و بیرونی داشته باشد.نظام اسلامی می گوید آن مقداری که بر روی نظارت بیرونی کار می کنید روی نظارت درونی هم کار کنید ولی در نظام دموکراتیک فقط به نظارت بیرونی توجه دارند.

وی افزود:بنابر قانون اساسی، نظارت وظیفه مجلس خبرگان است که در این خصوص شبهاتی بر عملکرد خبرگان رهبری وارد است. ولی فقیه انتخابی نیست بلکه انتصابی است و برای توده مردم شناخت برتر ولی فقیه کار دشواری است و برای اینکه در هر زمان تشخیص ولی فقیه ممکن باشد قانون، مجلس خبرگان را برای این انتصاب مشخص کرد.

ایشان با اشاره به شبهه دور گفت:شبهه اول این است که می گویند خبرگان فرمایشی است یعنی خبرگان ولی فقیه را انتخاب کرده وشورای نگهبان که اعضای خبرگان را تعیین می کند خود نیز توسط ولی فقیه تعیین می شود و این مراحل تشکیل دور می دهد.مثلا مجلس خبرگانی که رهبری مقام معظم رهبری را تعیین کرد، مجلس خبرگانی بود که توسط شورای نگهبان حضرت امام صلاحیتشان تائید شده بود.

خسروپناه ادامه داد:مورد دیگر این است که می گویند مجلس خبرگان متشکل است از 6فقیه+6حقوقدان.
کار 12نفر شورای نگهبان انتخاب نماینده مجلس و خبرگان نیست بلکه قانونی که خبرگان طبق ضوابط تصویب کرده ، کاندیدا را تائید یا رد صلاحیت می کند.کاندیدا برای شورای نگهبان باید احراز صلاحیت شود. اگر شرایط لازم را داشتند شورای نگهبان آنها را برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت می کنند پس شورای نگهبان، مجلس خبرگان را تعیین نکرده و صلاحیتشان را طبق قوانینی که شورای نگهبان اول تایید کرده است،تایید یا رد می کند.پس مجلس خبرگان منتخب رهبری نیست منتخب مردم است.بنابراین اشکال دور پیش نمی آید.

وی افزود:مجلس خبرگان، کمیسیون های مختلفی دارد که یکی از آن ها نظارت بر عملکرد رهبری است و اشکال و شبهه دیگری که وارد می کنند این است که اعضای مجلس خبرگان دور هم جمع می شوند ولی گویا نظارتی به عملکرد رهبری ندارند که از نظر من به دلیل اطلاع رسانی ضعیف مجلس خبرگان است و بهتر است مثل همه سه قوه و مجلس شورای اسلامی سخنگو داشته باشند.
اگر مجلس خبرگان تشخیص دادند ولی فقیه عادل نیست و توان اداره کشور را ندارد این اختیار را دارد که ولی فقیه را عزل کند و در صورتی که خبرگان توانایی تشخیص را نداشته باشد ولی توده مردم بتوانند تشخیص دهند که فرد مورد نظر نمی تواند ولی فقیه باشد می توانند وی را عزل کنند.به لحاظ فقهی راه های دیگری برای شناخت و عزل ولی فقیه وجود دارد ولی امروزه تنها راه شناخت ولی مجلس خبرگان است. خبرگان یک وسیله شناختی است اما ممکن است دشوار باشد.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت:در خصوص نظارت بر عملکرد ولی فقیه، در زمان جنگ مکررا ایرادات بسیاری به عملکردحضرت امام(ره) مطرح کردند. که یک نمونه آن سوال اینکه چرا در عملیات بیت المقدس یعنی سال 1361جنگ را ادامه دادند؟ افرادی این اشکال را مطرح می کنند که فضای جبهه را به درستی درک نکرده اند؛هر موقع ما در عملیاتی پیروز می شدیم و لشکر عراق عقب نشینی می کرد صدام می گفت بیایید قطعنامه را امضا کنید، بعد از بیت المقدس و آزادی خرمشهر هم اعلام کرد قطعنامه را امضا کنید اما همان شب 5موشک 9متری در دزفول زد! و یا اینکه عده ای می گفتند چرا امام قطعنامه را نپذیرفت؟ امام فرمود: بیایید این شما و این قطعنامه، بسم الله.اما شرط قبول قطعنامه این است که در سه طرف مرزها قراربگیرید. ما خرمشهر را گرفتیم، مرزهای دیگر را عقب راندیم. وقتی دشمن ادعای قطعنامه می کرد که امکان پذیرشش نبود.اما دیگر اشکالی که به عملکرد رهبری و ولی فقیه می گیرند ناشی از دقت نکردن به فرمایشات رهبری است.مثلا همین اواخر که مقام معظم رهبری به کرمانشاه رفته بودند،مسئله ای را بیان کردند که بیایید درباره ساختار اجرائی نظام تامل کنید و شاید به این نتیجه برسیم که در آینده انتخاب رئیس جمهور از طریق قوه مقننه باشد.بحث این بود که دانشمندان درباره ساختار اجرائی نظام فکر کنید که آیا نیاز به تغییر دارد؟ رهبری می خواست ذهن ها را به فکر وادارد و دستوری در کار نبوده که از فردا باید رئیس جمهور از طریق قوه مقننه انتخاب شود!

وی افزود:بعضی ها مطالب رهبری را خوب متوجه نمی شوند و در همین دو سه ماه اخیر بیشترین حمله ها را به رهبری کرده اند،شیوه معاویه هم همین بود.این نامه نگاری های متعدد به رهبری، به تقلید از همان تبلیغات منفی معاویه علیه امیرالمومنین(علیه السلام)است که دستور داده بود در هر سخنرانی علی(علیه السلام) را لعن کنید.

خسروپناه بیان داشت:این ایرادات و دور بودن رهبری از جامعه در حالی مطرح می شود که این رهبری بود که نهضت توزیع علم و جنبش نرم افزاری ،مهندسی فرهنگی،تهاجم و ناتوی فرهنگی،پژوهش و تحقیق در زمینه سلول های بنیادین،بحث نانوتکنولوژی و بحث تحول علوم انسانی را مطرح کردند.4سال پیش بحث تحول علوم انسانی می شود اما حالا اساتید سکولار هم از تحول صحبت می کنند، این فضا را رهبری ایجاد کرد.چرا دشمن دانشمندان هسته ای را ترور می کند؟چون در حال پیشروی در عرصه هسته ای هستیم.

حضرت امام در این خصوص فرمودند: هروقت دیدید دشمن حمله می کند بدانید کار شما درست است و هر وقت کاز شما تعریف کردند بدانید که کار شما اشکال دارد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: