چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
شنبه ۱۹ فروردین ۹۱ | ۱۸:۰۰
مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی:

ناتو به رسانه‌های ‌اجتماعی متوسل می‎شود

برای کسانی که می‌خواهند از قدرت نرم در سیاست‌خارجی استفاده کنند، رسانه‌های ‌اجتماعی راه‌های وسوسه‌انگیزی را برای انتقال پیام به عموم در اختیار قرار می‌دهد، راه‌هایی که در گذشته در دسترس نبوده‌اند. سازمان‌های بین‌المللی نظیر ناتو به ارزیابی راه‌هایی که از طریق آن می‌توانند مأموریت‌های خود را با اتکا به بخشی از قدرت نرم افزایش دهند، ادامه می‌دهند- قانع کردن، به جای مجبور کردن.


«مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» در نوشته‌ای به قلم «فیلیپ سیب» می‌نویسد: ناتو، برای ارتقای دیپلماسی عمومی و مأموریت‌‌های نظامی معمول خود، باید به دنبال گزینه‌های جدید رسانه‌اجتماعی باشد.

رسانه‌های اجتماعی، ابزار مؤثر به کار‌گیری قدرت نرم

برای کسانی که می‌خواهند از قدرت نرم در سیاست‌خارجی استفاده کنند، رسانه‌های ‌اجتماعی راه‌های وسوسه‌انگیزی را برای انتقال پیام به عموم در اختیار قرار می‌دهد، راه‌هایی که در گذشته در دسترس نبوده‌اند. سازمان‌های بین‌المللی نظیر ناتو به ارزیابی راه‌هایی که از طریق آن می‌توانند مأموریت‌های خود را با اتکا به بخشی از قدرت نرم افزایش دهند، ادامه می‌دهند- قانع کردن، به جای مجبور کردن.

ارتباط ماهیت قدرت‌ نرم است

ارتباط ماهیت قدرت‌ نرم است- گوش دادن به مخاطب هدف و پاسخ صادقانه، و سپس ادامه گفت‌وگو. طبیعت دوطرفه این فرآیند آن را با شیوه‌های قدیمی متمایز می‌کند؛ شیوه‌هایی مانند اتکا به رادیو و تلویزیون، که مکانیسم‌هایی یک‌طرفه برای رسیدن به اجتماعات‌ هدف گسترده است. میزان نزدیکی سیاسی را رسانه‌های ‌اجتماعی محقق می‌سازد که مخاطبان خود را وارد جامعه سایبری می‌کند.

پایگاه‌های اینترنتی تعاملی، مؤثر اما هزینه‌بر

دیپلماسی متکی به رسانه‌های ‌اجتماعی از مزایایی برخوردار است، اما به تلاش‌های بسیاری نیز نیاز دارد. حفظ و نگهداری از پایگاه‌های اینترنتی تعاملی نیازمند بودجه و پرسنل است. با قدرت‌گیری مردم به‌وسیله دسترسی به شکل‌های جدید رسانه و جریان وسیع‌تر اطلاعات، آن‌ها این پیوستگی را مهم می‌دانند.

ناتو به توانایی بیشتری برای بسیج مردم و شبکه‌ها احتیاج دارد

ناتو ثابت کرده‌است کاملاً قادر به انتقال اطلاعات از طریق اینترنت است، و معاون دبیرکل ناتو «استفانی بابست» از این نیاز صحبت کرده‌است که ناتو باید قادر باشد ” شبکه‌ها و حمایت مردمی را تحقق تغییری اساسی بسیج سازد”. این مستلزم تحت نظارت قرار دادن رسانه‌های اجتماعی جهان است تا از پایگاه‌های اینترنتی تعاملی که مناسب‌ترین مخاطب را دارند استفاده شود- مخاطبانی که ناتو باید پیام خود را به آن‌ها برساند و به آن‌ها گوش فرادهد. فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب تنها نقاط شروعی هستند؛ ویرایش‌های جدیدی این ابزارهای پیام‌رسانی دائما ایجاد می‌شوند.

 ناتو برای دیپلماسی عمومی و مأموریت‌‌های نظامی معمول خود، باید به دنبال گزینه‌های جدید رسانه‌های ‌اجتماعی باشد

باید به خاطر داشت که استفاده از رسانه‌اجتماعی بازی یا مدی زودگذر نیست. همانطور که بیداری کشورهای عربی در سال گذشته نشان داد، این‌ها ابزارهایی سیاسی هستند که می‌توانند توانایی بسیج نیروها برای پیگیری تغییری اجتماعی را به طرز چشمگیری افزایش دهند. ناتو، برای تلاش‌های دیپلماسی عمومی و مأموریت‌‌های نظامی معمول خود، باید به دنبال گزینه‌های جدید رسانه‌های ‌اجتماعی باشد. این رسانه‌ها به کاربردن قدرت نرم و سخت را مؤثرتر می‌سازد، و برای تحقق قدرت هوشمند مورد نیاز ناتو ضروری است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: