تیترهایی که ایدئولوژی را پرتاب می کنند

اسطوره در دنیای باستان پاسخ تمام ابهامات بشر را می داد و مابعدالطبیعه ی بشر بود. باران و طوفان به اسطوره ها مرتبط بود و هر موجود فرا انسانی که وظیفه نیک و بدی داشت در قالب یک شخصیت اساطیری بارِ راز هستی را بر دوش می کشید. بشر با عالم تر شدنش از کف اقیانوس تا فراز کهکشان راه شیری را شروع به رصد کردن نمود.

مغولیسم داعش و کتاب‌سوزی در عراق

اقدام تکفیری‌های داعش در سوزاندن کتابهای کتابخانه‌های عراق آنها را به مغولهای معاصر تبدیل کرده است.

امتياز كوچك بگير، امتياز بزرگ بده، همه گزينه‌ها هم روي ميز است!

آنان کالاهایی را تولید و توزيع می‌کنند که مناسب با سبک زندگی مصرف‌كنندة سرمایه‌داری و ايجاد عادت‌های مصرفی غربي در کشورهای هدف باشد، الگوهای غلط مصرف را در این کشورها ایجاد کرده و گسترش می‌دهند، به‌نحو برنامه‌ريزي شده، بر نخبگان ملی و محلی آن کشور، نخبگان اقتصادی، رسانه‌ای و حتی سیاسی آن‌ها اعمال نفوذ و مديريت مي‌كنند، تا آنان آماده ‌شوند به جای وفاداری به منافع کشور خود، به منافع کمپانی‌های سرمایه‌داری، وفادار باشند.

مجله سوره با موضوع «ارزش»ها منتشر شد

«ارزش‌ها»، چه بپذیریم و چه نپذیریم، از بنیادی‌ترین مسائل جامعه‌ی کنوني ما هستند و توجه به آن‌ها هم از باب امور جاری جامعه است و هم از باب بنیادین بودن و نقش و جایگاه آن‌ها در قوام و نظم جامعه‌ی امروز. این چنین است که «ارزش» محور موضوعات این شماره‌ی مجله سوره اندیشه قرار گرفته است.

«نقد و بررسی ایدئولوژی‌های مدرن» با حضور شهریار زرشناس

سرفصل های دوره دوم درس‌گفتارهای «نقد و بررسی ایدئولوژی‌های مدرن»بدین شرح است: سوسیالیسم، مارکسیسم، نو‌مارکسیسم، فاشیسم، ناسیونالیسم، فمینیسم، نولیبرالیسم، سوسیال دموکراسی و محیط زیست(اکولوژیسم).

طالب‌زاده: حوزه‌، منبع توزیع ایدئولوژی انقلاب است

نادر طالب زاده فیلمساز و منتقد سینما گفت: حوزه‌های علمیه، منشاء و منبع توزیع ایدئولوژی انقلاب اسلامی هستند.

«رساله‌ای در شناخت ایدئولوژی» منتشر شد

«رساله‌ای در شناخت ایدئولوژی» ضمن اینکه ما را با دریافت‌های متفاوت از ایدئولوژی آشنا می‌سازد، نشان می‌دهد که با دریافت و روشی مخصوص می‌توان میان بسیاری از آنان جمع بست.

دکتر شریعتی و نقد ایدئولوژیهای غربی

یکى از نکاتى که دکتر شریعتى بر آن انگشت نهاد، موقعیت تاریخى جامعه ما و ناهمسنخى نیازهاى آن با ایدئولوژی ‏هاى جدید است.

اسلامِ شریعتی به مثابه یک ایدئولوژی انقلابی

او برای آنکه بتواند طبقه‌ی انقلابی را شکل دهد، آگاهی انقلابی را مهم می‌داند و بنابراین به «اعتقادات دینی، نمادها، آداب و رسوم، سنت‌ها، فرهنگ‌ها و مطالبات عدالت‌خواهانه‌ی مردم» اهمیت می‌دهد. در چنین موقعیتی است که مذهب نقش می‌یابد و جایگاه واقعی خود را در اندیشه‌ی وی پیدا می‌کند. تمایز شریعتی از مارکس در اعتقادات دینی وی نهفته است و بنابراین به سیاست طبقاتی ایرانی، هویت مذهبی اهدا می‌کند.

دیکتاتوری علمی؛ دانشمندانی که اخراج شده‌اند

دانش بزرگ! هیچ ایده جدیدی را در دانشگاه تحمل نمی کند، امــا چیزی که آنها فراموش کرده ا ند ایـن است که هر نســلی حق ساختار شکنی دارد و این شورشی – بن استاین- بــرای رسیدن به پاسخ سوالاتش به سراسر دنیا سفر میکند و حقیقتی عظیم را در می یابد که