داوری‌اردکانی تجربه تجدد را بررسی می‌کند

نشست تخصصی «تجربه تجدد ایرانیان از عصر مشروطه تا امروز» با حضور دکتر رضا داوری اردکانی برگزار می شود.

آیا ایران در معرض خطر سکولاریسم است؟

زمانی که مجمع تشخیص مصلحت شکل گرفت عده ای گفتند این آغاز شروع سکولاریسم در ایران است. چرا؟ زیرا اگر بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر بود و هردو بر نظرشان تاکید داشتند مصوبه به مجمع تشخیص می رود و آنجا ممکن است نظر مجلس تایید و نظر شورای نگهبان رد شود. یعنی در مواردی مجمع نظر شورای نگهبان را که میگوید این مصوبه خلاف شرع است رد کرده، نظر مجلس را به دلیل وجود مصلحتی تایید و تصویب می کند.

نگاه تک‌خطی به تجدد؛عامل از خودبیگانگی روشنفکران

سید جواد میری، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: یکی از علل از خود بیگانگی روشنفکران در جامعه ایران عدم باور آنها به روایت های موازی یا تجربه های متنوع تجدد است.

بررسی نسبت میان منورالفکری و روشنفکری

رئیس فرهنگستان علوم گفت: کسانی که به نام روشنفکر دینی وجود دارند اینها می‌توانستند در باب امکان و شرایط اخلاقی‌شدن سیاست بیندیشند و پادزهر فسادی که پیوسته گسترش می‌یابد از دین و دستورات آن استخراج کنند، اما تاکنون کمتر چنین اتفاقی افتاده است.

اسلام و سنت‌های ایرانی گفتاری از استاد حسن رحیم‌پور

در ایّام چهارشنبه سوری و عید نوروز هر از گاهی، مسئله نسبت «مسلمانی» و «ایرانی بودن»، به‌میان می‌آید به همین مناسبت گفتاری از استاد حسن رحیم‌پور ازغدی که به مقولاتی از این قبیل در عرصه ملیّت و اسلامیّت پرداخته است تقدیم می‌گردد.

بررسى ديدگاه شهيد آوينى در باب روشنفکری

از نظر شهيد آوينى: تفاوت ما و غربى‏ها در اين است كه اومانيسم و فرزندان او، ليبراليسم و دموكراسى، ميان نيازهاى انسان تفاوتى قايل نمى‏‌شوند. آنها از آنجايى كه براى انسان «حقيقت غايى» نمى‏‌شناسند، اعتقاد يافته‌‏اند كه همه نيازهاى بشر بايد به طور يكسان برآورده شوند، حال آنكه در اين صورت، شدّت و حدّت نيازهاى حيوانى، عشق به كمال را كه منشأ نيازهاى فطرى است محجوب خواهد داشت و راه انسان به سوى فلاح مسدود خواهد شد.

«روشنفکران سکولار» دعوت‌کنندگان به منکر در دنیای اسلام هستند

یکی از منکَرهای امروز دنیای اسلام، سکولاریست‌های مسلمان هستند؛ برخی از آن‌ها با تمام وجود تلاش می‌کنند تا به نام دفاع از دین اثبات کنند که دین مربوط به حوزه خصوصی انسان‌هاست.

تعامل يا وامگيری؟

در گونه‌شناسی مدرنیته در ایران، به‎نظر می‌رسد که در تاریخ معاصر ایران می‌توانیم از طریق سه موج، این‎گونه‌شناسی را انجام دهیم؛ موج اول مدرنیته با مشروطه گره می‌خورد، موج دوم با حکومت پهلوی‌‎ها مرتبط است و موج سوم با نظام جمهوری اسلامی ارتباط دارد.

تجدد گرایان نه علم دارند، نه ایمان

گروهی اندک ‌شمار از تجدد گرایان قرآن‌ نشناس و خارق اجماع، حتی به قیمت آلوده شدن به ارتداد و برگشت وخارج شدن از اسلام تأویلاتی بنیان کن را که مشکل افزاست نه مشکل گشا، به هم می بافتند. به امید حل کدام مشکل، این همه مشکل در میان آورده اند؟ مسلمان نبودن ابتدایی برای کسی گناه نیست. اما ادعای مسلمانی، به قاعده «اخذ به شئ اخذ به لوازم آن است» با این پراکنده‌گویی‌های ضد اصول و ضروریات اسلام، جمع نمی شود…

آويني مطالبه حق مستضعفان را تعطیل نکرد

او مثل بسیاری از دیگران باور نداشت كه”ان تنصروا الله ینصركم” یا “الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا”را باید در ذیل برخی تفكرات فلسفی یا عرفانی به فراموشی سپردو عمل را به بهانه فكر، و واجبات و محرمات را به بهانه‌ی نگاه فلسفی و عرفانی واگذاشت. به قول میرشكاك او جامع شریعت و طریقت بود… شریعتی هم كه آوینی به آن التزام داشت در نماز و روزه وحج خلاصه نمی‌شد…