چرا دختران زندگی مجردی را دوست دارند؟

یکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از مسئولان و دولتمردان را به فکر انداخته و جامعه‌شناسان و روان‌شناسان هم در زمینه حرفه‌ای خود آن را بررسی و پژوهش می‌کند، افزایش میانگین سن ازدواج و بی‌رغبتی جوانان ایرانی برای تشکیل خانواده است.

ملاحظاتی در باب امکان جامعه شناسی دفاع مقدس

در کجای جهان جزء دفاع مقدس ما چنین است که اگر بخواهند کسی را تنبیه کنند، او را از خط مقدم مبارزه و جهاد به عقب برمی گردانند؟ این چه منطق معکوسی است که در فرهنگ جبهه ظهور یافت و همه قواعد و تعریف های رایج از جنگ را که آمیخته با ترس از مرگ بود، واژگون کرد؟ آیا جامعه شناسی جنگ می تواند توضیحی راجع به پیوندهای قدسی و ملکوتی این مرگ آگاهی و انس با مرگ بدهد؟

انتخابات تنها جایی که روستایی می‌تواند حرفش را بزند

البته به نظر من رسانه ملی ما هم در این محرومیت مقصر است. چرا که فقط در زمان انتخابات است که ما روستایی را نشان می‌دهیم. دوربین را به روستاها می‌بریم. آنها را مسخره نمی‌کنیم. بعد از انتخابات رها می‌کنیم و دوباره زندگی شهرنشینی و سریال‌های عشق و عاشقی را نشان می‌دهیم که دو نفر عاشق یک نفر می‌شوند یکی بچه پررو و یکی بچه پولدار و از این داستان ها.

شریعتی درد جامعه را در جدایی از فرهنگ و اصالت می دانست

شریعتی بازگشت به خویشتن را بازگشت به قرآن امام علی (ع) می‌دانست. او یک بازخوانی اجتماعی از متون دینی داشت. فرق او با اندیشمندان دیگر نیز این بود که او چندان به معقول و منقول کاری نداشت و مسایل مختلف را از منظر جامعه‌شناسی مطالعه می‌کرد.

آزادی پشت درهای بسته

توالت نویسی زمانی رواج می یابد که افراد گمان کنند سخن گفتن حداقلی درباره محتوای خاصی جزو خطوط قرمز جامعه است و در هیچ محفل رسمی عمومی نمی تواند آن را ذکر کند: اعم از فضای خارجی یا مجازی. در این زمان فرد منویات عقده شده خود را در فضایی مثل توالت های عمومی که حدس می زند افراد زیادی بعد او آن را مشاهده کنند به صورت افراطی و حداکثری تخلیه می کند.

جامعه‌شناسی نه‌ دی

پدیده‌های اجتماعی را نمی‌توان در خلا و فارغ از تاریخ و تبار آن بررسی نمود. جامعه، چوب و سنگ نیست که در خلا و شرایط آزمایشگاهی به زیر میکروسکوپ برده شود. واقعه‌ای چون نه‌دی را باید ذیل تاریخی فهمید که سرچشمه آن است. از این حیث٬ نه‌دی واقعه ای اصیل است که از انقلاب اسلامی و خواست عمومی مردمی مسلمان در جهت نیل به جامعه ای مقاوم و مستقل سیراب شده است. وقایع اصیل، وقایعی ریشه دارند که چونان ساقه‌ای حیات آنها منبعث از شجره طیبه‌ای مستحکم است.

عقلانیت ابزاری غرب، پایین ترین سطح از سلسله خرد است

حجت الاسلام پارسانیا بااشاره به سطوح مختلف عقلانیت، گفت: عقلانیت ابزاری و تجربی غرب، پایین ترین سطح از سلسله خرد را تشکیل می دهد.

از جمعیت‌شناسی حیوانی تا عشق انسانی

به اين معنا كه جمعيت‎شناسي با انسان‎ها به عنوان اعداد و ارقام رياضي برخورد مي‎كند! مثلا وقتي مواليد را سنجش مي‎كند، مي‎گويد مواليد در ايران يك و نيم برابر غرب است. يعني مواليد را نصف مي‎كند، آدم‎ها را نصف مي‎كند. اگر بخواهد مواليد را نسبت به پدر و مادر بسنجد، مي‎گويد: يك و ربع! ما كه ربع‎بچه نداريم، نيم‎آدم نداريم. آن‎ها همه چيز را آماري مي‎فهمند و مي‎سنجند و البته در پشت اين نوع نگاه، مباحث غير‎اخلاقي و غيرفرهنگي قرار دارد

تحلیلی جامعه شناختی از حضور مردم در 22 بهمن

پيدايي يك چنين وضعيتي پديده‌اي بي‌مانند در عمر نظام هاي سياسي و انقلاب است. همانگونه كه هيچ انقلابي از انقلابات عصر جديد پس از انقلاب فرانسه به اين ظرفيت، امكان و جرات نداشته كه سرنوشت خويش را به راي مردم و انتخاب آنها متكي كند، هيچ يك از آنها و يا حتي حكومت هاي تثبيت شده نيز در خود جسارت و امكان پذيرش اين مخاطره عظيم را نداشته كه هر ساله و در نتيجه سرنوشت خود را به پديده حضور مردمي كه در بيست و دوم بهمن ما شاهد آنيم، مشروط كند. اما اين تنها بخشي از مشكل است .

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.