کاش که بر نمی گشتی…

در مورد فيلمنامه به عنوان اساس كار بعيد مي دانم فيلم اصلا فيلمنامه اي داشته باشد. جريان ساده و سطحي فيلم مي خواهد همان شعر خيام را كه “دوزخ شرري ز آه بيهوده ماست…” و در ابتدا و انتها روي ان تاكيد مي كند، در ذهن مخاطب تداعي كند و مروج نوعي الكي خوشي پوچ و بيهوده باشد

سر به مهر، بي ادعا

سر به مهر فيلمي است كه همان موضوع هميشگي يعني نماز را اين بار به زبان ديگر و از زاويه جديدي مطرح ميكند و اصلا شعار نمي‌دهد، فيلمي كه با پرداختن به دغدغه هاي جوان امروزي براي نزديك شدن و قرار با خداي خود در جامعه مدرن بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

اختتامیه دومین جایزه سینمایی گفتمان انقلاب برگزار شد

در شب جایزه سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی از هفت فیلم تقدیر شد و ققنوس بر شانه دو کارگردان نشست.

ققنوس طلایی به چه کسی تعلق می‌گیرد؟

در این مراسم که با حضور تعدادی از دست اندرکاران سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برگزار می شود، تندیس ققنوس طلایی به بهترین فیلم با محوریت گفتمان انقلاب اسلامی تعلق خواهد گرفت و از تعدادی فیلم های جشنواره نیز تقدیر خواهد شد.

بری دیگه بر نگردی

ماجرای فیلم لورل و هاردی و تماشای آن توسط شخصیت‌های فیلم در حالی که خود به جان هم خواهند افتاد، ماجرای تماشای‌ فیلم مهرجویی توسط مخاطب است و در واقع مخاطب بدون آنکه بداند، به خود می‌خندد به خودی که به زعم مهرجویی مانند مهندس و دکتر و یا لورل و هاردی بر سر هیج و پوچ به جان هم می‌افتند.

«رسوایی»؛ مضمونی خوب با اجرایی ضعیف

در سینمای ده‌نمکی کاراکترها ثابت هستند، چه در فیلم‌های قبل چه در سریال «دارا و ندار» و چه در «رسوائی». «حاج صالح» این بار با نام «آقا شریف» و با همان مختصات و بازیگر دوباره ظاهر می‌شود، روحانی اخراجی‌ها و میرزا در هم تلفیق شده و «حاج یوسف» و «میرزای حلاج» را تشکیل می‌دهند و «مجید سوزوکی» نیز این بار در هیئت یک زن باز آفرینی شده است.

راست و چپ دهلیز چیست؟

اما آن نکته ای که این فیلم تلاش می کند تا آن را بیان کند، ترسیم جامعه ای است که فرهنگ بخشش در آن نهادینه نشده است. سازنده ی این اثر، فضای چنین جامعه ای را به یک دهلیز تشبیه می کند. همانطور که دهلیز یک خانه بخش تاریکی از ورودی خانه است که باید از آن گذر کرد تا به روشنایی رسید، جامعه ی بدون فرهنگِ گذشت نیز بخش تاریکی است که باید از آن گذر کرد تا به روشنایی رسید.

«حوض نقاشی»؛ درامی آزارنده

درام این فیلم حاصل از قصه نیست بلکه حاصل از موقعیت است. درام تشکیل شده توسط فیلمساز از نابجایی‌های وضعیتی بوجود می‌آید، به این معنی که قرار دادن یک کم‌توان ذهنی در جایگاه پدر، قرار دادن کم‌توان ذهنی دیگر در جایگاه مادر و قرار دادن یک فرزند در این خانواده سه نابجایی است که خود باعث کشمکش عاطفی می‌شود و تصور چنین موقعیتی برای تشکیل درام کافی است و نیاز به داستان ندارد.

«سر به مهر»: آغاز تمام قد یک کارگردان

سربه مهر بدون ورود به کلیشه‌های مرسوم حضور یک روحانی مسیحا نفس برای ایجاد تحول در شخصیت اصلی، پس زمینه فرهنگ مذهبی حاکم بر جامعه را برای ایجاد جرقه اولیه انقلاب فرد کافی می داند. این توجه به زمینه های فرهنگی موجود در جامعه ایرانی نشان از نگاه واقع‌گرایانه فیلمساز به مردم ایران دارد.

حیا، ادب و نهایتاً فیلم‌نامه اسلامی

من معتقدم حیا حجاب انسان است. حجاب پوشش تن است، ولی حیا حجاب روح است. اساساً تمام ادب در آداب و احکام دینی به معنای حیاست. در عین حال حیا متفاوت است با خجالت. خجالت به ساحت دیگری تعلق دارد. حیا بسیار کارکرد دارد، حتی در سینما. برای مثال، می‌شود فیلم‌های خانم درخشنده را از این منظر بررسی کرد و دید اگر فیلم‌های ایشان را با توجه به مقولة حیا تعریف می‌کردیم چه اتفاقی می‌افتاد. حتی می‌شود کارنامة ایشان را تحلیل کرد.