مهم‌ترین رسانه جمهورى اسلامى سر بزنگاه درست عمل نمى‌کند

وحید جلیلی در نشست «گفتار عصر» با موضوع «عبور از سینمای ایالات متحده تهران شمالی»

دختر نوجوانی که سمبل مقاومت شد

فرنگیس حیدرپور یکی از واپسین حماسه‌سازان زنده هشت سال دفاع مقدس هنوز هم با شور از سال‌های مبارزه سخن می‌گوید: به ما یاد داده‌اند که هیچ وقت به دشمن پشت نکینم و رودرو با او مواجه شویم.

زبان شعر و فلسفه با یکدیگر در ارتباطند

برخی تصور می‌کنند زبان شعر و فلسفه از یکدیگر جدا است، درحالیکه این تصور اشتباهی است شعر و فلسفه با هم مرتبط هستند و هر دو زبان وجودند، اما شعر امکان هستی است و فلسفه آنچه متحقق می‌شود.

25 آبان روز حماسی اصفهان

به گواه تاریخ معنای ولایتمداری، مقاومت، ایستادگی، شرف، جهاد، محبت، علم، فرهنگ، هنر، معماری، سازندگی، اقتصاد و سیاست را همراه دارد و 25 آبان روز تجلی ستاره اصفهان بر تارک تاریخ حماسه یک ملت است.

اگر فرهنگ‌ساز نیستید، نگذارید فرهنگ شما را بسوزاند

فرهنگ، عادت زمانه است و عادت خیلی اهمیت دارد. امیرالمومنین در غرر الحکم می‌فرمایند: «العاده تبع الثان». عادت، طبیعت ثانوی انسان است. عادت می‌آید جای طبیعت آدم را می‌گیرد. انسان چون به آن کار عادت کرده است، احساس می‌کند این فطرتش است. این فرهنگ است که طبیعت تو را تغییر داده است.

انعطاف‌ناپذیری به‌جا زیرساخت حماسه است

فرهنگ حماسه، چه فرهنگی است؟ فرهنگی است که همان‌قدر که به انعطاف‌پذیری بها می‌دهد، به صلابت بها دهد. چرا باید به صلابت و انعطاف‌ناپذیری کمتر بها بدهیم و بیشتر به انعطاف‌پذیری بها بدهیم؟ فرهنگ حماسه، فرهنگی است که برای انعطاف‌پذیری حد قائل است؛ برای انعطاف‌ناپذیربودن هم ارزش قائل است.

با دین به جنگ حماسه آمده‌اند

حماسه، اکنون می‌تواند ملاک اسلام ناب و اسلام آمریکایی باشد. حماسه دشمنان بسیار فراوانی دارد: حماسه‌های قلابی که ساخته می‌شود، شهادت‌طلبی‌ها و جهادهای قلابی و جعلی. می‌بینید که در منطقه [خاورمیانه] کارهایی می‌کنند که هیچ انسانی در تاریخ بشریت، در جریان تحریف هیچ دینی، به این خزعبلات نیفتاده است. اسم آن را هم می‌گذارند حماسه؛ برای‌آن‌که حماسه را به لجن بکشند. دشمنان فراوانی با درس‌ها و تئوری‌های متفکران وابسته به جریان استکبار در دانشگاه‌ها رسوخ کرده‌اند و مشغول نابودکردن حماسه هستند.

«دی» هویت می‌بخشد

روزهای خاص جنبه‌ی «حماسی» و «اسطوره‌ای» نیز دارند. افراد جامعه هر ساله با قرار گرفتن در «روزهای خاص»، معنای مشترکی را بین هم، به اشتراک گذاشته و از این طریق «هویتِ» خویش را قوام می‌بخشند. «اعیاد» و «سوگ سالگرد»ها بیشترین سهم را در «ایّام هویت‌بخش» دارند.

راهگشایی حماسه اقتصادی از بستر تحول اجتماعی

«حماسه» اساساً در بطن جهاد متولد می‌شود. اگر پذیرفته‌ایم كه بسامان‌كردن امور اقتصادی از جنس «جهاد» است و جهاد نیز لاجرم «همگانی» است و هیچ قشری در آن بی‌سهم نیست و حماسه‌ی اقتصادی هم باید در بطن همین جهاد اقتصادی متولد شود، پس حماسه‌آفرینی یك كار جمعی است.

نگاهی به حماسه‌ای از جنس ۱۹ دی

صبح روز نوزدهم دی ماه ۱۳۵۶ (برابر با بیست و نهم محرم ۱۳۹۸)، با تعطیل شدن بازار قم در حمایت از حوزه و محکوم کردن اقدام نظام و نیز ادامه تعطیلی دروس حوزه، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند. رفتن به منازل آیات پی گرفته شد و به ترتیب آقایان آیت الله میرزا هاشم آملی، علامه طباطبائی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله مکارم شیرازی برای مردم سخنرانی و از حضرت امام خمینی (ره) حمایت نمودند.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.