جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

فرجام روشنفکری‌دینی بنیادگرایی‌داعش است؟

نتیجه مبنایی و محوری مقاله رسیدن به این نکته است که از دین نباید ایدئولوژی بیرون آید. داعش نمونه تمام عیار اسلام ایدئولوزیک است و ایدئولوژیک کردن دین و جامعه در مارکسیسم، صهیونیسم، مسیحیت و اسلام یکسان و به یک اندازه مخاطره آمیز است. روشنفکران دینی از سید قطب و اقبال تا شریعتی و شهید بهشتی همه متهم به ایدولوژیک کردن دین هستند و از همین جهت همه در جنایات امروز داعش لااقل سهمی تئوریک دارند.

جنگ ما با غرب بر سر انقلاب اسلامی است

چطور می‌شود آدمی مانند شهید آوینی غرب و امریکا را رها کرده و به جبهه‌ها بیاید و روایت فتح را بسازد اما برخی از مبارزان قبل از انقلاب ما اکنون در آغوش غرب رفته و حتی ریش‌های خود را طوری زدند که پوست صورتشان دارد کنده می‌شود به قول شهید آوینی در دنیای ما بوزینگان به انسان‌ها حکومت می کنند و مشکل انقلاب اسلامی با همین بوزینگان است.

بررسى ديدگاه شهيد آوينى در باب روشنفکری

از نظر شهيد آوينى: تفاوت ما و غربى‏ها در اين است كه اومانيسم و فرزندان او، ليبراليسم و دموكراسى، ميان نيازهاى انسان تفاوتى قايل نمى‏‌شوند. آنها از آنجايى كه براى انسان «حقيقت غايى» نمى‏‌شناسند، اعتقاد يافته‌‏اند كه همه نيازهاى بشر بايد به طور يكسان برآورده شوند، حال آنكه در اين صورت، شدّت و حدّت نيازهاى حيوانى، عشق به كمال را كه منشأ نيازهاى فطرى است محجوب خواهد داشت و راه انسان به سوى فلاح مسدود خواهد شد.

چرا به روشنفکران مردمی نیاز داریم؟

روشنفکری در ایران به معنای واقعی خود با جلال آل احمد متولد شد. کسی که نه وابسته ی حاکمان بود و نه جیره خوار سرمایه داران و نه عامل بیگانگان. جلال در بین مردم بود و درد آن­ها را می­ دید و می­ نوشت. نهاد دین و نهاد حکومت و معضلات اجتماع را نقد می­ کرد. با جریانات مختلفی همراه شد ولی هرگز حریت روشنفکرانه­ ی خود را از دست نداد.

حسن رحیم‌پور؛ اندیشمند جبهه احیای فکر دینی

آمیزه ای از شور دینی شریعتی و معرفت دینی مطهری، تأثیر پذیری از نگاه روشن فکری انقلابی حوزوی و دانشگاهی و تلاش برای جمع موارد مثبت آن ها: اجتهاد متکامل و مقابله با التقاط و تحجر، پاسخ به نیازهای روز، استفاده از سنت های حسنه ی بشری داخل و خارج از کشور، ایجاد انگیزش کنش انقلابی، جمع آرمانخواهی و عدالتخواهی و آزادی خواهی و استکبارستیزی با عقلانیت و معنویت.

آیت‌الله خامنه‌ای: مطهری در آفاقی طلوع کرد که حاصل شریعتی بود

آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد دکتر شریعتی، با اشاره به «سوابق دوستی و برادری و الفت و انس» خود با مرحوم شریعتی، وی را «حقیقت‌پذیر» و رو به سوی کمال معرفی کرده است و معرفی امثال استاد شهید مرتضی مطهری به جامعه را به یمن فضایی دانسته است که شریعتی ایجاد کرده بود.

متن کامل بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در سومین سالگرد دکتر شریعتی

ایشان در این سخنان با تمجید از مرحوم شریعتی، به بررسی روشنفکری دینی و روشنفکری غیردینی می‌پردازد و بسیاری از روشنفکران غیرمذهبی پیش از پیروزی انقلاب را سست‌عنصر یا حامی رژیم پهلوی عنوان می‌کنند که هرگز بین مردم و مردمی نبوده‌اند، ایشان در ادامه روشنفکری دینی را روشنفکری «آمیخته به مردم» معرفی کرده است.

جایگزینی دین با معنویت؛ نه سهم عقل و نه سهم دل

«اسلام معنوی» که در فضای روشنفکری ایران، در سال هشتاد مطرح شد یک نگاه بخشی و جزیره‌ای به دین دارد. پیش‌تر نیز از اواسط دهه هفتاد «جایگزینی معنویت به جای دین» مطرح شده بود. هیچ‌گاه مشاهده نشد که جریان روشنفکری به خود این زحمت را داده باشد که یک دوره منسجم «کلام و الهیات»، از «توحید» تا «معاد»، و یا یک دوره منسجم «فقه» از «طهارت» تا «دیات» بصورت «تفصیلی» بنویسد و تا بصورت مصداقی و تفصیلی معلوم شود معنویت چگونه است.

بی‌رونقی سكولاریسم در ایران

گویا باید با گریلی (Greeley) همراه شد که پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه می‌رسد که عرفی شدن، تصور بزرگنمایی شده از پدیده‌ای است که عمدتاً در میان نخبگان دینی، یعنی روحانیون و متالهین رخ می‌دهد و به ناروا به مردمی تعمیم داده می‌شود که آخرت‌گرایی و احساس مقدس در آن‌ها همچنان قوی و پایدار است و به سادگی قابل محو نیست.

فرزندان زن زیادی جلال

این نسل جای مجتهد پای منبر کارشناس بار آمده است، جای برهان، خطابه شنیده است، جای قرآن، رمان خوانده است، جای استاد اخلاق، فیلم اورژینال دیده است، جای روضه، با ساز گریسته است، جای مراقبت به اوقات نماز، مراقب قرارهای وبلاگیش بوده است، و حالا پر از تردید و نه یقین است؛ هر چند ممکن است تصور کند که مسلمان فرهیخته‌یی است یا دین‌داریش استراتژیک است یا در خط مقدم جنگ نرم کلیک می‌کند.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.