چالش «صادقانه» با مارپیچ سکوت

در موضوع مذاکره‌ی تلفنی روحانی با اوباما، تلاش رسانه‌ای گسترده‌ای از سوی جبهه‌ی رسانه‌ای حامی دولت (از روزنامه شرق گرفته تا سایت الف) صورت گرفت تا تصویری از جامعه‌ی ایران و نخبگان سیاسی- علمی آن ارائه شود که گویی بر سر دیپلماسی اتخاذ شده توسط رییس‌جمهور اجماع وجود دارد. یکی از مهم‌ترین کارکردهای این تصویرسازی رسانه‌ای این بود که مخالفان مذاکره با آمریکا در داخل کشور دچار پدیده‌ی مارپیچ سکوت شده و از بروز اجتماعی مخالفت خویش احتراز نمایند.

نقش رسانه‌های جمعی در تولید علم دینی

با توجه به اقتدار و مرجعیتی که علوم انسانی غربی پیدا کرده‌اند، به طور طبیعی افراد و سازمان‌های مختلف تمایل دارند برای حل مشکلات‌شان به علوم مرسوم و نظریه‌های مشهور رجوع کنند، لذا سوق دادن آنان به بکارگیری علوم انسانی اسلامی علاوه بر آگاهی بخشی، نیاز به حمایت و فشار فرهنگ عمومی نیز دارد که این مهم را رسانه‌ها می‌توانند فراهم سازند.

نقش فقدان عدالت رسانه‌ای در باورپذیری ادعای تقلب در انتخابات 88

رسانه‌ها در کشور ما عمدتا مسایل را متناسب با نظام ارزشی و اولویتی مخاطبان شهریِ برخوردار – برای مثال تهرانی‌های مرفه- برجسته می‌سازند، و با این شیوه این نظام اولویت‌دهی را در دیگران نهادینه ساخته و عمومیت می‌بخشند و در درازمدت مردم جامعه را مبتنی بر این نظام ارزشی و اولویت‌دهی خاص تربیت می‌کنند. به عبارتی از همگان می‌خواهند که آن‌چه را که یک بخش خاص جامعه مهم‌ می‌دانند را مهم بدانند و آن‌چه آنان بی‌اهمیت می‌شمارند را بی‌اهمیت بشمارند.

چرا دکتر جلیلی؟

مسئولیت ریاست‌جمهوری، یک جایگاه عالی مدیریتی است، لذا متصدی آن بیش از همه‌ی مهارت‌ها، نیازمند مهارت ادراکی بالاست، چرا که روزانه با مسایل پیچیده و پرابهام متعددی روبروست که باید در مورد آن‌ها تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید. مبتنی بر این نگاه، وقتی سئوال از توان‌مندی یک فرد برای احراز مسئولیت ریاست‌جمهوری می‌شود، بیش از هر چیز دیگر باید توان‌مندی ادارکی وی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

گفتمان سازی و کشاندن اصلح به صحنه تکلیف ماست

ستاد حیات طیبه نه ستاد انتخاباتی دکتر جلیلی بلکه ستاد مردمی دعوت از حضور ایشان است، دو وظیفه مهم گفتمان سازی و کشاندن اصلح به صحنه را تکلیفی دانست که اعضای این ستاد قبل از تکالیفی چون حمایت از اصلح بر دوش نیروهای انقلاب می بینند.

فرهنگ؛ تنها راه کار اساسی پیشرفت

در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، یک نکته مهم، «مسأله شدن» یک موضوع یا یک مشکل است. اما چه چیزی یک موضوع را مسأله می‌کند؟ «رسانه». رسانه‌ها هستند که مسایل و مشکلات جامعه را به رخ مسئولان و سیاست‌گذاران می‌کشند و آن‌ها را به حل آن مشکلات ترغیب یا وادار می‌کنند. حال اگر ساختار حاکم بر رسانه‌ها فاسد باشد، یا جامعه از فقدان عدالت رسانه‌ای رنج ببرد، آن وقت مشکلات واقعی و اصلی جامعه برجسته نمی‌شوند

شیوه‌ امام در مبارزه با اسلام‌های دروغین آگاهی بخشی به مردم بود

در انقلاب‌ اسلامی‌، اسلام‌ کتاب‌ و سنت‌، جایگزین‌ اسلام‌ خرافه‌ و بدعت‌؛ اسلام‌ جهاد و شهادت‌، جایگزین‌ اسلام‌ قعود و اسارت‌ و ذلت‌؛ اسلام‌ تعبد و تعقل‌، جایگزین‌ اسلام‌ التقاط و جهالت‌؛ اسلام‌ دنیا و آخرت‌، جایگزین‌ اسلام‌ دنیاپرستی‌ یا رهبانیت‌؛ اسلام‌ علم‌ و معرفت‌، جایگزین‌ اسلام‌ تحجر و غفلت‌؛ اسلام‌ دیانت‌ و سیاست‌، جایگزین‌ اسلام‌ بی‌بندوباری‌ و بی‌تفاوتی‌؛ اسلام‌ قیام‌ و عمل‌، جایگزین‌ اسلام‌ بی‌حالی‌ و افسردگی‌؛ اسلام‌ فرد و جامعه‌، جایگزین‌ اسلام‌ تشریفاتی‌ و بی‌خاصیت‌؛ اسلام‌ نجاتبخش‌ محرومین‌، جایگزین‌ اسلام‌ بازیچه‌ی‌ دست‌ قدرتها؛ و خلاصه‌ اسلام‌ ناب‌ محمدی‌صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم‌، جایگزین‌ اسلام‌ امریکایی‌ گردید.

تفاوت امام با سایر مصلحان، حضور مستقیم در صحنه عمل است

«مصلحان‌ اسلامی‌ و متفکرانی‌ که‌ در یکصدوپنجاه‌ سال‌ گذشته‌… با همه‌ی‌ خدمات‌ ارجمند و گران‌بهای‌شان‌، همگی‌ این‌ نقص‌ بزرگ‌ را در کار خود داشتند که‌ به‌جای‌ برپا کردن‌ یک‌ انقلاب‌ اسلامی‌، به‌ یک‌ دعوت‌ اسلامی‌ اکتفا کردند و اصلاح‌ جوامع‌ مسلمان‌ را نه‌ با قوت‌ و قدرت‌ انقلاب‌، که‌ با تلاش‌ روشن‌فکرانه‌ و فقط با ابزار قلم‌ و زبان‌ جستجو کردند.»

بررسی عوامل پویایی جبهه‌ی فرهنگی- هنری انقلاب اسلامی در دهه‌ی ۶۰

با طرح اندیشه‌ی اسلام‌ناب از سوی حضرت امام‌خمینی‌‌رحمه‌الله‌علیه و هم‌فکران مبارزشان در سطح جامعه و شکل‌گیری انقلاب اسلامی، به تدریج سنخ جدیدی از فعالیت‌های فرهنگی و آثار هنری در سطح اجتماعی بروز یافتند که هم از حیث محتوا و هم از حیث قالب دارای ابتکاراتی بودند. اوج پویایی این جریان فرهنگی- هنری را می‌توان در سال‌های 1357-1367 مشاهده کرد.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.