پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

«آتش بس ۲» نقد درون گفتمانی مدرنیته

میلانی می‌خواهد زندگی مدرن امروزی و سبک زندگی مدرن را نقد کند، اما این نقد لزوماً نفی مدرنیته نیست بلکه نقدی درون‌گفتمانی است؛ چراکه در نقطه‌ی مقابل این زندگی سنت یا دین را قرار نمی‌دهد، بلکه از درون همان مدرنیته یعنی روان‎شناسی که خود مولود مدرنیته است، می‌خواهد راهی برای رهایی از مشکلات و مصائب زیست شهری پیدا کند و گزاره‌هایی که در این میان مطرح می‌کند گزاره‌هایی مدرن است.

سرآغاز نسلی نو از نیهیلیسم در سینمای ایران

فیلم دربند تأکید دارد که پوچی و بی‌معنایی حقایق و ارزش‌های اخلاقی را به نمایش بگذارد و زنگ خطری است برای نوعی از اندیشه‌ی سینمایی که در حال قوت گرفتن در سینمای کشور در پوسته‌ی سینمای اجتماعی است.

بررسى ديدگاه شهيد آوينى در باب روشنفکری

از نظر شهيد آوينى: تفاوت ما و غربى‏ها در اين است كه اومانيسم و فرزندان او، ليبراليسم و دموكراسى، ميان نيازهاى انسان تفاوتى قايل نمى‏‌شوند. آنها از آنجايى كه براى انسان «حقيقت غايى» نمى‏‌شناسند، اعتقاد يافته‌‏اند كه همه نيازهاى بشر بايد به طور يكسان برآورده شوند، حال آنكه در اين صورت، شدّت و حدّت نيازهاى حيوانى، عشق به كمال را كه منشأ نيازهاى فطرى است محجوب خواهد داشت و راه انسان به سوى فلاح مسدود خواهد شد.

آیا عمار مردمی می‌ماند؟

مردم عادی اما بیشتر همان «حکایت» و «قصه» را می‌پسندند؛ کتاب «دا» را در کوتاه مدت پرفروش می‌کنند و انگیزه‌ای ندارند تا «خشم و هیاهو»ی انسانی «مسخ»شده را تورق کنند. و این «قصه»های محبوب، زمانی که در قالب «مستند» -چه گزارشی و چه داستانی- تصویر شوند، سینمایی می‌سازد که به حقیقت می‌توان مردمی‌اش نامید.

خدانگهدار روزگارِ رفتارهایِ مردانه!

قدیم اگر کنار خیابان پنچر می‌کردید، مردم همان جا گیربکس ماشین را پایین می‌آوردند و تعمیر شده جمع می‌کردند. می‌خواستید کنار یک جاده بچه را سر دستبگیرید، تریلی هجده چرخ بود که با 200 کیلومتر سرعت می‌کوبید روی ترمز و با جعبه ابزار حمله می کرد. پلاتین سمباده می‌کشید، کاربراتور تنظیم می‌کرد، یاتاقان عوض می‌کرد…

دکتر شریعتی؛ از تاثیرپذیری تا تاثیرگذاری

دکتر شریعتی با کتاب امت و امامت خود با ترسیم رهبری متعهد انقلابی، که در واقع برای سرنگونی یک نظام استبدادی وابسته به صحنه می‌آید و جامعه را برای ورود به یک دنیای تازه و یک مرحله جدید آماده می‌کند، ‌ نقش عمده‌ای در شناساندن امام (ره) در نزد دانشجویان بر عهده داشت.

آیا «کافه مذهبی» به مثابه «پارتی دعای ندبه» است؟

باید بدون تعارف بپذیریم پاتوق اکثریت نسل جوان ما دیگر مساجد نیست. اما می توان طعم ملایمی (و تاکید می کنم ملایم!) از کارکرد مساجد را به برخی پاتوق های دیگر کشاند. اینگونه نه تنها می توان مخاطبانی که بی غرض از دین فاصله گرفتند را به دین نزدیکتر نمود بلکه برای جوانان دینداری که علاقه به زندگی مدرن دارند نیز مجال خوبی فراهم آمده: تهدید هایی که از آن هراس می رفت به فرصت بدل شده است.

کچوئیان: در نگاه آوینی انقلاب اسلامی عصر رستاخیز جهانی‌ست

در تقسیم بندی‌های آوینی رنسانس، آغاز جاهلیت ثانویه است و انقلاب اسلامی عصر رستاخیز جهانی و در واقع شروع تحقق انتظار امامت است. انتظار امامت یعنی ما همیشه منتظر باشیم که این اتفاق بیفتد ولی بسته به این‌که چه درکی از زمانه داشته باشیم این انتظار در ما شکل‌های مختلفی پیدا خواهد کرد.

تعامل يا وامگيری؟

در گونه‌شناسی مدرنیته در ایران، به‎نظر می‌رسد که در تاریخ معاصر ایران می‌توانیم از طریق سه موج، این‎گونه‌شناسی را انجام دهیم؛ موج اول مدرنیته با مشروطه گره می‌خورد، موج دوم با حکومت پهلوی‌‎ها مرتبط است و موج سوم با نظام جمهوری اسلامی ارتباط دارد.

فراموشی مستضعفان، شور انقلابی‌مان را ضعیف کرد

نهضت امام خميني «رضوان‌ الله ‌تعالي ‌عليه» و انقلاب اسلامي، برگشت به معنويتي است که در صدد است ماوراء هر جريان ضد قدسي، از غرب بگذرد و زمينه‌ي حاکميت امام معصوم را فراهم نمايد. نهضتي که معتقد است بشر بايد در نظام الهي زندگي‌کند تا به آرمان‌هاي اصلي‌اش پشت ‌نکرده باشد، و انسان در فطرت انساني خود مستقر باشد. چنين بستري را که بر عدالت و معنويت تأکيد مي‌کند طلحه و زبير تحمل نمي‌کنند، ولي مستضعفان بر عکسِ بعضي نخبگان، بهتر مي‌توانند آن را بپذيرند.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.