نگاهی به ماهیت تحولات هاوانا – واشنگتن

اکنون خواست برای عادی‌سازی روابط مابین کوبا و ایالات متحده دو سویه است. کوبایی‌ها از گذشته خواستار این امر بوده‌اند و کاهش فشارها و تحریم‌های اقتصادی را از این روزنه دنبال می‌کنند. اما دولتمردان آمریکایی امروز به ناکارامدی سیاست‌های تنبیهی خود پی برده‌اند و درصدد تغییر در روش برای تاثیرگذاری بر حاکمان جزیره و همسو کردن با خواست‌های امپریالیستی هستند.

پیروزی شیرین ملت کوبا

عقب‌نشینی محدود حکومت ایالات متحده در مقابل کوبا ناشی از ضعف این حکومت و بحران‌های وسیع اقتصادی/اجتماعی داخلی و هم‌چنین انزوای خارجی آن است و این ضعف و انزوا صرفا مختص به منطقه آمریکای لاتین نیست. همین شرایط در خاورمیانه، آسیا و آفریقا نیز وجود دارد و در چنین شرایطی ضمن حفظ اصول مبارزات رهائیبخش عقب‌نشینی‌های وسیع‌تر و اساسی‌تری را می‌توان به حکومت سلطه‌گر ایالات متحده تحمیل کرد.

شبه کودتای طراحی شده در ونزوئلا را محکوم می‌کنیم

روشن است کشوری با برخورداری از بالا‌ترین ذخایر نفت و گاز دنیا، در حالی که در نزدیک‌ترین فاصله به مرزهای جنوبی ایالات متحده آمریکا قرار دارد، چه مطمع وسوسه برانگیزی برای حاکمان واشنگتن است. چه آنکه این کشور، به منبعی الهام بخش برای کشور‌ها و جنبش‌های مترقی در نیمکره جنوبی قاره آمریکا تبدیل شده و در خارج از این منطقه نیز در ائتلاف با محور ضد نظام سلطه، ایفای نقش می‌کند.

پتراس؛ عدالتخواه ضد امپرالیست

وی با انتشار مقاله‌ای در پایگاه «گلوبال ریسرچ»، از استراتژی باراک اوباما برای «عقب‌نشاندن» (rolling back) رژیم‌های مخالف دولت آمریکا پرده برداشت. به عقیده پتراس، استراتژی اوباما برای «عقب نشاندن» مخالفین، شامل سیاست چند وجهی عملیات علنی نظامی، عملیات مخفی «جامعه مدنی» و نرم، لفاظی مودت‌آمیز و دیپلماتیک ظاهری است که به شدت بر تبلیغات توده‌ای رسانه‌ای استوار است.

مردمی‌ کردن اقتصاد به چه معناست؟

ما وقتی از مردمی کردن اقتصاد صحبت می کنیم یعنی در گام اول، حساس کردن مردم به اقتصاد و بعد درگیر کردن مردم به عنوان مصرف کننده ای فعال در اقتصاد است و در گام های بعدی درگیر کردن مردم به عنوان تولید کننده و توزیع گر فعال.

اسلامِ شریعتی به مثابه یک ایدئولوژی انقلابی

او برای آنکه بتواند طبقه‌ی انقلابی را شکل دهد، آگاهی انقلابی را مهم می‌داند و بنابراین به «اعتقادات دینی، نمادها، آداب و رسوم، سنت‌ها، فرهنگ‌ها و مطالبات عدالت‌خواهانه‌ی مردم» اهمیت می‌دهد. در چنین موقعیتی است که مذهب نقش می‌یابد و جایگاه واقعی خود را در اندیشه‌ی وی پیدا می‌کند. تمایز شریعتی از مارکس در اعتقادات دینی وی نهفته است و بنابراین به سیاست طبقاتی ایرانی، هویت مذهبی اهدا می‌کند.

اقتصاد ليبراليستی با احكام دينی قابل پيوند نيست

نافر بین اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایه داری و اقتصاد سوسیالیستی در نوع نظام آن‌ها است، نه در علم اقتصادی که واقعیت‌ها را بیان می‌کند. ممکن است در مواقعی تئوری‌های برخاسته از یک نظام اقتصادی متفاوت از تئوری‌هایی باشد که از یک نظام اقتصادی دیگری منبعث است. با این حال ما اجمالاً تفاوت را در نوع نظام اقتصادی و نه در نوع علم اقتصاد جستجو می‌کنیم.

خاموشی منتقد سخت‌گیر امپریالیسم

کارلوس فوئنتوس به صورت مرتب مقالاتی فرهنگی- سیاسی برای روزنامه‏‌ی اسپانیایی زبان ال‌پاییس می‌‏نوشته است و به عنوان یک منتقد سخت‏گیر علیه آن‏چه «فرهنگ و اقتصاد امپریالیسم» می‌‏خوانده است شناخته می‌شود. انتقادهای تند و تیز این نویسنده مکزیکی به امپریالیسم خصوصا آن‌جا نمایان می‌شود که موضوع آمریکای لاتین باشد.

اولاند: هم به پاریس فکر می‌کنم هم به محروم‌ترین نقطه فرانسه

فرانسوا اولاند نماینده سوسیالیست‌ها در دومین دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در نخستین نطق انتخاباتی خود از «تغییر» سخن گفت

جامعه‌گرایی مطهری در تقابل با سوسیالیسم مارکسیستی است

یکی از بحث‌هایی که پیرامون اندیشه‌ی علامه‌ی شهید وجود دارد این است که آیا نظریه‌ی اقتصادی ایشان به صورت گسترده، متأثر از گزاره‌های اصلی سوسیالیسم بوده است و یا این که وی مستقل از سوسیالیسم و تنها با تکیه بر معرفت اسلامی، نظریه‌پردازی کرده است؟

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.