پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

سینما متعلق به مردم است

اگر می‌خواهید سینما رشد کند باید دو چیز را در نظر بگیرید: یکی میدان دادن به عناصر با استعداد و نسبت به کشور و انقلاب حقیقتا خودی، و نه غریبه؛ دوم ایجاد یک تحول؛ بیننده را سوق بدهید در فیلم یک هنر حقیقی را دنبال کند و دنبال یک پیام حقیقی و دلنشین بگردد. اگر این کار انجام گرفت، تحول حقیقی در سینما انجام شده است. سینما متعلق به تماشاگر است و شکی نیست که نمی تواند خودش را از تماشاچی جدا و منقطع کند. اما ضمنا نباید فراموش کرد که نقش هدایتگر هم دارد.

تنها کشور اسلامی که به فیلم‌ساز بودجه می‌دهد که به اسلام فحش دهد

ما بودجه را در راههای غیر فرهنگی خرج می کنیم؛ تنها کشوری هستیم که به فیلم ساز بودجه می دهیم تا به انقلاب و اسلام فحش دهد و بعد تشکر هم می کنیم. اما ما نباید به بهانه فیلم سازی اسلامی همه هنرمندان را سر ببریم. برنامه ریزی، طرح مبانی و اصول فیلم سازی اسلامی، مدیریت و بودجه گذاشتن راهکار این مسئله است.

اگر اسلام را نمی‌شناسید چرا فیلم دینی می‌سازید

هنر دینی باید وحشت و خشونت را تعدیل كند. دین در تعریف اسلام شامل معرفت هایی راجع به خدا شناسی، هستی شناسی، دنیا شناسی و آخرت شناسی است. مجموعه ارزش های اخلاقی شامل ایثار، گذشت، لبخند، خدمت به خلق و احكام عبادی شامل نماز و روزه و .. . و احكام فردی و اجتماعی اسلام را تشكیل می دهند. هنر سینمایی كه به گسترش و تبیین و تحكیم این عقاید و احكام كمك كند سینمای دینی است.

ما نیازمند یک نهضت فیلم‌نامه‌نویسی هستیم

سینمای دینی، سینمایی است که مخاطب را درگیر یک تجربه دینی بکند که بتواند تعالی روحی یا پالایش روحی به‌همراه داشته باشد و یا حتی در حد یک تذکر. یک فیلم ممکن است موضوع‌ش دینی باشد، در مورد یک شخصیت یا حادثه دینی باشد اما اثر دینی نداشته باشد. ممکن است کارگردان و تهیه‌کننده دین‌داری داشته باشد اما بازهم دینی نباشد.

از تهدیدهای سینمای ایران تا فرصت های جشنواره عمار

«سینمای ایران»، البته اگر به تسامح به وجود چیزی به این اسم قائل باشیم، شکل گرفته در همان بستر بیماری است که روشنفکری و دانشگاه درون آن شکل گرفته است. لذا هم‌پای این محیط ها نگاه خاصّ روشن فکری به مردم و جامعه‌ی ایران در سینمای ما نیز نمود یافت.

فرار به جلو با لبخندهای تلخ!

کسی که چهار سال سکان سینمای کشور را در دست داشته به درستی مهم‌ترین کاستی این سینما را در جشن سی و چهارسالگی انقلاب، ساخته نشدن آثاری درباره مبارزات مردم در دوره طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 عنوان می‌کند. اما سوال این است که شمقدری از این موضوع به چه کسی گله می‌کند؟

سید ابراهیم اصغرزاده، فیلم‌سازی ناتمام

اولين تجربه سينماييش را اوايل سال 1363 آغاز كرد. برای خبرنگاری و عکاسی به جبهه های جنگ رفت و آنجا بود که به یکباره به خودش می آید که می بیند هم عکاس و خبرنگار است و هم رزمنده و هم بی‌سیم‌چی فرمانده ای که امروز شهردار پایتخت است. هم زمان با رزم، دوربين به دست گرفت و چند فيلم كوتاه تبليغي براي سپاه ساخت.

چرا مستند «دستگیری ریگی» ساخته نشد؟

با وجود مدیران حزب‌الهی، باورمند، ولایتمدار، کارآمد و فهیم فرهنگی کشور پس چرا باید آرزوی ساخت فیلم‌های ضداستکباری را به گور برد؟ پاسخ ساده است. روابط و سیاسی‌کاری‌های مدیران حزب‌اللهی، باورمند، ولایتمدار، کارآمد و فهیم فرهنگی کشور! الویت موضوعی ساخت فیلم در کشورمان را تعیین می‌کند.

روزهای زندگی؛ تداعی زندگی‌ای که اصلا شعار نیست

روزهاي زندگي روايتي است سينمايي از اين جمله سيد شهيدان اهل قلم شهيد آويني كه فرمود: ما برای حفظ استقلال و اقامة عدل بر کرة زمین باید بیاموزیم که چگونه در یک مبارزة دائم زندگی کنیم و اینچنین، نباید جنگ را عارضه ای زاید بر حیات بدانیم. تا دنیا دنیاست زندگی در مبارزة دائم با شیاطین معنا دارد و عافیت طلبان اسیر خیالات هستند.

پس از دوسال «شکارچی شنبه» اکران می‌شود

اکران فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» ساخته پرویز شیخ طادی پس از گذشت دو سال از تولید، از چهار شنبه ۲۰ مهر در گروه آزاد سینماهای تهران آغاز می‌شود.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.