«مرد پرنده‌ای»؛ روایت ایناریتو از سقوط ستاره‌ها

افول ابرستاره نتیجه ای محتوم برای سینمای ستاره محور سال‌های پیشین به شمار می‌رود. نتیجه ای که بسیاری از ستاره های پیشین سینما و بالاخص هالیوود با آن دست به گریبان هستند. این اتفاق باعث تاثیراتی در سینمای هالیوود نیز شده است که یکی از بارزترین آن ها بازسازی مجدد سری فیلم‌های قهرمانی مانند بتمن، سوپرمن و مردعنکبوتی است

تبدیل شوندگان ۴؛ این بار نوبت نبرد با خداست

تبدیل شوندگان پس از ساخت دو قسمت تفریحی و یک قسمت سیاسی این بار به سراغ مفاهیم ایدئولوژیک می رود. سازندگان فیلم «عصر انقراض» همانگونه که از نام آن پیداست به سراغ مسئله آخرالزمان و پایان بشریت رفته اند و تمام فیلم هم صغرا کبرایی بی چفت و بست می چینند تا در آخر فیلم آپتیموس را به ماموریتی خودجوش برای مبارزه با خدایان بفرستند تا از انقراض انسان جلوگیری کند

صدا و سیما و دوگانگی در برخورد با فتنه ۸۸

اما گویی خط قرمزی نا نوشته در رسانه ملی مانع از نزدیک شدن دست اندر کاران آن به این محوطه ممنوعه شده است و یک هماهنگی نانوشته با رسانه های بیگانه به منظور سانسور شکست توطئه ۸۸ در رسانه ملی ایران نیز وجود دارد.

چرا «ملک سلیمان» توانست ولی «رستاخیز» نه؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم عاشورا نیز با نبرد گره خورده است، هر چند مهمترین جنبه آن نیست اما هم به لحاظ حماسی و هم به لحاظ سینمایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، شاید اگر همین یک فاکتور در فیلم درویش بود می توانست فیلم را از سقوط نجات دهد اما اجرایی ضعیف باعث شد تا با اتفاقی خاص در فیلم رو برو نشویم. شاید بهتر بود به جای آهنگساز اسکاری از شخصی جهت ارتقای صحنه‌های نبرد استفاده می‌کرد.

«شیفتگی»؛ کاراکتر دزدی از روی جلد کتاب!

به هر حال شیفتگی فیلمی به شدت نامناسب است بهتر بود به جای نگاه کاریکاتوری به مشکلات زنان در ایران و پیچیدن نسخه‌های تکراری و تاریخ مصرف گذشته غرب برای ایران، کمی واقع‌گرایانه تر به مسائل اجتماعی ایران پرداخته شود هرچند روند غلطی که عصمتی در سینمایش در پیش گرفته نخواهد توانست در سینمای ایران دارای مخاطب و یا جایگاه مطلوبی باشد.

چرا درمیشیان عصبانی است؟

به نظر می‌رسد سازمان سینمایی وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید، مصالح نظام را قربانی دشمنی سیاسی دولت متبوع خود با دولت احمدی‌نژاد کرده است و تنها به دلیل اینکه این فیلم پر از متلک به هشت سال دولت احمدی‌نژاد است از تمام حرمت شکنی‌های آن نسبت به انقلاب اسلامی چشم پوشی کرده است.

آنقدر سینما سینما می‌کنند که حال مخاطب بهم می‌خورد

متروپل ماجرای زنی پریشان است که از همسر اول شوهرش و مزدورانی که وی اجیر کرده است، در حال فرار است و در این بین به یک باشگاه بیلیارد که در سینمایی متروکه با نام متروپل واقع شده پناه می‌برد و دو «مرد قمارباز خوب» به داد او می رسند. بیشتر زمان فیلم در همین باشگاه می گذرد، این دو قمارباز خوب می آیند و با این زن حرف می زنند که با دانستن مشکل او به او کمک کنند و بدون اینکه هیچ نتیجه ای بگیرند دوباره بیلیارد بازی می‌کنند

گذری کوتاه بر چند فیلم جشنواره فجر

فیلمی که امسال به نمایش در آمد اگر همان فیلمی باشد که در سال گذشته از حضور در جشنواره فجر ۳۱ بازماند و حذفیاتی بر روی آن صورت نگرفته باشد، این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا این فیلم ارزش این جنجال‌ها را داشت؟

«ایلیسیوم»؛ وقتی هالیوود در فرم هم به تکرار می‌رسد

بلومکمپ که انگار ایده‌های بصری اش هم ته کشیده باشد تمامی آنچه را که در «منطقه ۹» با خود داشته است تا توانسته با خود آورده حتی شارلتو کوپلی بازیگر نقش اول «منطقه ۹» را که در «ایلیسیوم» واقعا حضور نچسبی دارد. فضای های شهری، وضع زندگی آدم‌ها، سفینه ها و حتی لباس روباتیک همه یادگاری‌های فیلم «منطقه ۹» هستند.

نقش رسانه ملی در رواج بی‌حجابی منهای بی‌غیرتی

کارکرد چنین پاکسازی توسط تلویزیون چیزی جز نشان دادن این امر به مخاطب نیست که می شود (تاکید می کنم می شود) زن بدون پوشش اسلامی در جامعه و در شغل‌های نامناسب حضور داشته باشد، محدودیتی در برقراری رابطه با نامحرم نداشته باشد و هیچ رخداد خلاف عرف و شرعی هم رخ ندهد!