پنج شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸

فریاد عدالت خواهانه ممنوع

مجری ثریا برای اولین بار پشت صحنه برخی فشارها برای عدم پخش مستندهای عدالت‌خواهانه را رسانه ای کرد.

عدالتخواهی و بلوای مصداق

بلوای مقدس‌مآبانه‌ای که ذیل عنوان «پرهیز از عدالتخواهی مصداقی» راه انداخته‌اند، قطعاً پروژه‌ای ضدعدالت است.

فریاد دادخواهی مظلوم باید شنیده شود، اما دادخواهی باید عادلانه باشد

هر دادخواهی چه عدالت‌خواهی و اعتراض به ظلم به دیگران، چه فریاد دادخواهی مظلوم و اعتراض به ظلم به خود محترم است و باید صدای آن شنیده و از آن حمایت شود. اما مواردی ارزش دوچندان دارد و میتوان به آن پیوست و حتی یک ضلع آن شد که فرد عدالت‌خواهی عمومی کرده و مشخص است که خود نفعی در آن ندارد و اغراض فردی، مالی، سیاسی، گروهی و… در آن نیست و از روش‌های درست نیز بهره برده و درون‌گفتمانی عمل کرده است. از همه مهم‌تر دادخواهی مستضعفینی که صدای‌شان به‌جایی نمی‌رسد، اولویت دارد.

کسی که عدالتخواه نباشد، موحد نیست

عدالت اقتصادی جزئی از مباحث دینی و حق‌الناس جزئی از حق‌الله است. نگاه عدالتخواهی، نگاه معنوی و مادی بوده و با نگاه‌های کمونیسم و مارکسیسم مخالف است. نگاه عدالتخواهانه هم مدافع مالکیت عمومی و تقدم منافع جمع است و هم حق مالکیت و آزادی فردی را قبول دارد.

محمدرضا آقاسی، بانگ رسای دعوت به مبارزه و مقابله با عافیت‌طلبان و اشرافیت

آقاسی طبیب دوار بطبه بود، به جمع‌های مختلف می‌رفت و غیر از خود محتوای شعر، لحن انقلابی و حماسی او تأثیر شعر را دوچندان می‌کرد، اشعار آقاسی نه‌تنها وضعیت آن روز جامعهٔ ایران را بازنمایی می‌کرد، که بسیاری از آن‌ها هنوز تازه و حرف روز است. آقاسی تلاش می‌کرد تا تکرار آرمان‌ها و دعوت به مبارزه را با مبانی اسلامی و شیعی پیوند بدهد.

چارانه‌های بیژن ارژن: عدالت‌خواهی و مبارزه

بیژن ارژن شاعر کرمانشاهی‌الاصل، یکی از شاعران انقلابی است که توجه ویژه به عناصری مثل عدالت اجتماعی دارد. او که از حلقهٔ محمدجواد محبت محسوب می‌شود، اشعار زیادی با این مضامین دارد. او گرچه کم‌تر سیاسی است اما در شعرهایش مضامین عدالت‌خواهانه فراوان هست.

وحید جلیلی؛ سامان‌دهنده جبهه فرهنگی، منادی عدالت‌خواهی

وحید جلیلی باوجود ذوابعاد بودن بیش از همه‌چیز روحیهٔ فرهنگی و مشخصاً هنری دارد. از نوجوانی آثار هنری را مصرف و رصد می‌کرده حتی در مشهد به دیدن فیلم‌های کلاسیک سینما در یکی از پاتوق‌های سینمایی می‌رفته است. در دانشگاه و بسیج، تجربهٔ کار فرهنگی دارد. با محیط‌های هنری مثل حوزهٔ هنری مرتبط است و بعد هم که به فضای ژورنالیستی وارد می‌شود بیش از همه‌چیز دغدغهٔ فرهنگ و هنر انقلاب با رویکرد عدالت‌خواهانه و انقلابی دارد.

تریبون اسلام ناب و سامان‌دهنده جبهه فرهنگی انقلاب

سوره-راه مهم‌ترین رکن جبهه انقلاب را حوزه فرهنگ می‌دانند و با تقلیل فرهنگ به سیاست مخالف‌اند و به دنبال بازآرایی سیاسی کشور ذیل عناصر اصلی فرهنگی -عدالت‌خواه است. در این میان در حوزه مفهومی عدالت در محور قرار دارد و در حوزه فرهنگی هنر محوریت دارد.

مسعود شجره، عدالت‌خواه اسلام‌گرا با زبان حقوق‌بشری

شجره نه‌تنها به سامان دادن حرکت در انگلیس ساکن آن است می‌پردازد، بلکه به سامان‌دهی حرکت‌های عدالت‌خواهانه درنقاط دیگر و هم‌چنین کار جبهه‌ای با گروه‌های دیگر معتقد است. سامان دادن حرکت‌های جمعی مثل کمک به شکل‌گیری کاروان‌های آزادی غزه، سامان دادن شبکه جهانی عدالت‌خواهان (UJN) متشکل از فعالان عدالت‌خواه اسلامی کشورهای مختلف و مداخله آن‌ها در موارد متعددی مثل منع حجاب در ترکیه، حصر غزه و…، راه‌اندازی کمپین با موارد مختلف در همه قاره‌ها نمونه این اقدامات است.

اگر امثال «سعید جلیلی» در انقلاب نبودند!

این روحیه انقلابی و تواضع مثال زدنی قطعا در ذهن و جان آنانی که در ابتدای راه سیاست ورزی در نظام اسلامی هستند به یادگار خواهد ماند تا شعارهای انقلاب اسلامی که برگرفته از آموزه های اسلام ناب محمدی «ص» است همچنان در عرصه ی عمل بزرگی و شان خود را نشان دهد.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.