اندر ضرورت مردمی سازی گفتمان وحدت

این حقیقت که مساله وحدت در کشور ما تقریبا منحصر به هفته وحدت و این هفته هم منحصر به کارهای دولتی و شبه دولتی است، یک واقعیت تلخ غیرقابل انکار است. اگر ضرورت وحدت را به اندازه ضرورت حفظ اجتماع و عزت و قدرت اسلام بدانیم که در واقع نیز چنین نقشی را دارد، یعنی یکی از مهمترین موضوعاتی که باید بدنه مردمی و تشکلهای خودجوش جامعه نسبت به آن دغدغه داشته باشند همین مساله است.

طرح گفتمان انقلاب در اربعین، مثال ها و راهکارها

خیلی ها با این نگاه به اربعین می روند که بتوانند گفتمان انقلاب اسلامی را در خلال این فرصت فرهنگی، منتشر نمایند. از آن جهت که برخی تصور می کنند همان برنامه ریزی برای دانشگاه، مسجد یا تشکل شان در ایران به ضمیمه زبان عربی برای این امر کافی است برخی نکات و پیشنهادات را تقدیم می دارم تا معلوم شود فهم فضای ذهنی و مقتضیات زندگی مخاطب خیلی مهم است. در این مجال سعی شده به مثالهایی کاربردی و نیز راهکارهایی قابل انجام اشاره شود.

ایده هایی برای دفاع واقعی! از قدس

هر اتفاقی می افتد خیلی ها اولین سوال شان این است که چه ایده ای دارید که اجرا کنیم؟ برای پاسخ مجبور می شوم چند سوال بپرسم: هدف تان چیست؟ چه توانی دارید؟ چقدر وقت دارید؟ و…؛ ماجرای قدس هم از این قاعده مستثنا نیست.

حمله به قدس در صدمین سال چراغ سبز لندن!

اینکه سال ۱۸۹۷ با وجود مانع بزرگی بنام امپراطوری عثمانی در بال سوییس جمع بشوی تا کشور مستقل یهودی را تشکیل دهی و ۲۰ سال بعد در اواخر جنگ جهانی اول و رفع آن مانع یعنی در ۱۹۱۷ بیانیه انگلستان برای موافقت با تشکیل این دولت را بگیری و ۳۰ سال بعد در ۱۹۴۸ فلسطین را اشغال کنی، نشانه وجود برنامه‌ای است که نسل به نسل، دست به دست می‌شود تا به هدف خود برسد!

کاروان برادری به جای بیانیه همدردی

اتحادیه بین‌المللی امت واحده با هدف احیای گفتمان انقلاب اسلامی در جهان خصوصا در کشورهای اسلامی، سامان‌دهی نیروهای توانمند داخلی و خارجی در قالب تشکلی مؤثر در عرصه بین‌المللی، مقابله با تهدیدات ابرقدرت‌ها در مقابل بیداری اسلامی و انقلاب ایران، سامان‌دهی تهاجمات فکری و فرهنگی علیه ابرقدرت‌ها، حمایت از هسته‌های مقاومت جهانی انقلاب و کمک به شکل‌گیری آن‌ها و حمایت از همه مظلومان و مستضعفان جهان تشکیل شده است.

چرا صوفیه منفعل و سلفیه فعال است؟‎

در نگاهی به جوامع اهل‌سنت و افکار و جریان‌های فکری حاضر در حال و گذشته این جوامع این سوال مطرح است که چرا صوفیه منفعل و سلفیه فعال است؟‎

وحدت، راهبرد ایران در بیداری اسلامی است

كسي منكر حمايت ايران از جريان مقاومت و تلاش براي ايجاد استقلال در كشورهاي عربي نيست ولي اين مساله هيچ ربطي به شيعه يا سني بودن آنها ندارد چنانچه رهبر انقلاب از بيداري اسلامي مردم در مصر و تونس نيز حمايتي بي‌سابقه نمودند و كودتا عليه انقلاب مردمي را نيز محكوم كردند. بعلاوه اينكه اغراق در آنچه توسط دموكرسي مردمي يا جريانات داخلي كشورها رخ مي دهد و انتساب همه آنها به ايران علاوه بر آنكه خلاف واقع است، خلاف عقل سياسي نيز هست.

علیرضا کمیلی

نكته‌ای برای دوران گذار از دولت‌محوری به مردم‌محوری

بخش مهمي از ظرافت و سختي «دوران گذار» بدليل عادات اقتصادي و «فرهنگ كار» حاكم بر كشور ماست. عادت به كارهاي آسان و بدون نظارت و بودجه‌هاي هنفگت بي‌حساب و ساعت مفيد كاري بسيار اندك ادارات، چيزي نيست كه با صرف واگذاري به بخش خصوصي و مردمي بزودي بهبود يابد هر چند ذات بخش خصوصي –اگر واقعا خصوصي باشد- بدليل استقلال مالي و اهميت مساله سود و كارآمدي براي او، آن بدنه خسته را به تحرك وادار مي‌كند.

نكاتي درباره «زندگی اهل سنت در ايران»

مي‌دانيم كه اهل سنت ايران همواره جرياني معقول، محب اهل بيت عليهم السلام و به دور از افراط و تفريط بوده‌اند و در كنار شيعيان زندگي خوبي را داشته‌اند. در انقلاب و جنگ تحميلي شهدايي را تقديم كشور نموده‌ و مهمتر از همه بر دينداري و دين‌مداري در زندگي خويشتن تاكيد دارند.

در مواجهه با وقایع دیپلماسی عمومی فعال نداشته‌ایم

ما ندیدیم فعالیتی در زمینه هایی مثل توجیه افکار عمومی دنیا و کمک به NGO ها بشود. اتفاقا نه تنها کار نمی کنند که سنگ هم می اندازند. مسئولین باید دیپلماسی فعال داشته باشند. هر چیزی را که می توانیم فعال کنیم، بکنیم. حتی اگر خاتمی و هاشمی می تواند عنصری باشد که بتوانند با چند کشور عربی صحبت کنند یا عنصری را فعال کنند باید استفاده کرد.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.