علی‌محمد مؤدب؛ مبارزه با بی‌عدالتی با پرسه در سادگی روستاها

نگاه به سادگی و صمیمت جاری در روستاها و استفاده از عناصر رایج در زندگی‌های به دور از تجمل و تکفل در اشعار علی محمد مؤدب را می‌توان مبارزه‌ای دانست با بی‌عدالتی‌هایی که گاه در زندگی‌های شهری و مدرن پدیدار شده است و حقوق شهروندی را تبدیل کرده است به درجه‌بندی‌های مادی و سطحی.از طرف دیگر شعرهای مؤدب به مبارزه با توسعه‌طلبی‌های پوشالی و عدم ‌توجه به دردکشیده‌های انقلاب و بی‌تفاوت بودن اهداف آنان است.

شعر: زآن‌روز که رفتی دلم از گریه نخفته است

باری است برآیینه غباری و ترک هم | با تازگی زخم دلم تازه نمک هم || زآنروز که رفتی دلم از گریه نخفته است | این خانه تکان خورده از این پیشترک هم || دل را که طلا یافته در کوره فتنه | باکی نه که کتمان کندش سنگ محک هم

شعر: درخت‌ها همه بی‌تاب در حیات شکستند

زمین شکست، زمان هم، تو هم، جهات شکستند | شکست سقف و شکستی و خاطرات شکستند || صدای خنده کودک شکست و تاب تکان خورد | درخت‌ها همه بی‌تاب در حیات شکستند || عروسکان جوانمرگ را چگونه نگریم | به کام خاک بسی شاخه‌ی نبات شکستند

مؤدب: قیصر از کسانی که نام حزب‌الله را خرج خود می‌کردند آزرده بود

یکی از همین کسانی که در ادبیات به واسطه اسلام و انقلاب نان می‌خورد را ذکر کرد و به او تعریض داشت و واقعا هم تعریضش درست بود. می گفت این آقای… می خواهد همه سنگرهای اسلام را تنهایی حفظ کند… قیصر از این نامردمی‌ها و بخشی از این کسانی که نام حزب‌الله و انقلاب را خرج خودشان می‌کردند آزرده بود. اتفاقا آن مورد خاص یکی از سرشناسان این جماعت تکفیری ادبیات است!

شعر: نوح رمضان آمد و من مار به دوشم

نوح رمضان آمد و من خاک‌نشینم | تا در دل توفان تماشا چه ببینم || نوح رمضان آمد و من مار به دوشم | با جفتی از این‌گونه، به کشتی چه نشینم

برداشتی شاعرانه از خطبه غیور منای شهید کربلا

زبان در دهان یلان سنگ شد / به کام ضعیفان، جهان سنگ شد / بزرگان نگفتند جز میل خویش / دلِ تنگ مستضعفان گشت ریش / هراسیده از خیل گردنکشان / خرامان گذشتید و دامن‌کشان / رمیده ز دُژخویی اقویا / کشیدید دامن ز غیر خدا ! / به بیچاره گفتید روز جزا- / -بگیری ز یزدان هر آن‌چه سزا / ولی شهوت خویش را دم به دم / گرفتید همواره بی بیش و کم

مساله 22 خرداد نيست!

انقلاب اسلامي بايد به وسيله ادبيات و فرهنگ، جهاني شود. زبان هنر، زبان تفاهم بين‌المللي است كه حساسيت‌هاي انساني را برمي‌انگيزد و در انديشه بشر، تحول ايجاد مي‌كند. هنري موفق است كه در خدمت تكامل اجتماع باشد و متناسب با نيازهاي آن پيش رود. هنر با حساسيت‌هاي انسان سروكار دارد و باعث ايجاد تحول در حوزه انديشه انساني مي‌شود و هنرمند علاوه بر نگاه عارفانه به جهان، به غايت آن هم توجه خواهد كرد. هنرمند متعهد، بهجت رسيدن به اصل ظهور را با زبان هنر به جامعه منتقل مي‌كند

شعر عدالتخواهانه را بایکوت می‌کنند!

با اینکه شاعران تراز اول انقلاب بعد از جنگ در این حوزه حرکت کرده بودند، اما از جانب رسانه های رسمی بایکوت شده بودند و مجموعه شعری که معرفی اجتماعی از این جریان باشد، نداشتیم. نه جشنواره ای با موضوع شعر اعتراض و عدالت بود، نه مجموعه شعری… سعی کردیم ملاک انتخاب اشعار در این کتاب اعتراض به وضع موجود باشد ولی اعتراضی بر مبنای آرمان های انقلاب…

از قزوه به کاکایی: چرا شعر انقلاب را نفی می‌کنی؟!

خودت که شاهد بودی آنقدر غیرت داشتم که وقتی مرا به لندن برای سخنرانی و شعرخوانی دعوت کردند هم موضوع صحبتم را شعر و ادبیات فلسطین قرار دادم و هم از کسی نترسیدم و یک تنه در مقابل یک لشکر گرگ ایستادم و حرفم را زدم و همه شان را هم سر جایشان نشاندم و با سه دلار کهنه به لندن رفتم و برگشتم تا به وجدانم بقبولانم که آنجا هم هیچ جایی نیست و خودت شاهد بودی وقتی دو بار مرا به فرانسه دعوت کردند و یک بار هم بنا شد با تو بروم همزمان با کنگره چهاردهم شعر دفاع مقدس در قصرشیرین بود و تو هر چه اصرار کردی برویم به پاریس من گفتم قصرشیرین مهم‌تر است…

«الف های غلط» علی‌محمد مؤدب تجدید چاپ می‌شود

اين كتاب از 41 قطعه شعر تشكيل شده و اشعار موجود در آن همگي درقالب غزل سروده شده‌اند. اشعار این مجموعه دارای مضامینی عاشقانه، مذهبی و اجتماعی است. «ای جان جان جان جهان های مختلف» و «امشب عجیب خوشدلم از بوی كربلا» از اشعار مذهبی كتاب هستند و «شوق است اگر پرنده بمیرد، ننگ است اگر كه سنگ بماند» و «برخیز گیسوان عروسی ات مال باد» نمونه ای از اشعار اجتماعی این مجموعه می باشند.