چرا با وجود عقل باید تقلید کرد؟

کسب علم و آگاهی و تخصص در همه مسایل ممکن نیست. بنابراین انسان‌ها براى رفع نیازها و ادامه زندگى خویش مطابق سیره عقلا، آیات قرآن کریم، روایات امامان(ع) و حکم عقل باید به کارشناسان هر علم رجوع کرده و از آنان پیروى کنند.

مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی

در این یادداشت حجت‌الاسلام ارسطا به تبیین «مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی» می‌پردازد. وی معتقد است که در ساحت فقه حکومتی، فقه و حقوق از دو جهت روشی و ماهوی می‌توانند ارتباط داشته باشند.

اقتصاد اسلامی همان اقتصاد علمی، اما اخلاقی و عادلانه است

‫هرجایی که گذاره‌ای توسط یک نظریه‌پرداز نامسلمان داده شود که این نظریه مطابق اسلام باشد این گذاره اسلامی است هرچند نظریه پرداز آن نامسلمان باشد؛ البته می‌شود گذاره‌ای توسط مسلمانی داده شود در بازار اسلامی که اسلامی نباشد همانگونه که اکنون نیز در بانک‌ها شاهد هستیم‬.

عرضه نظریات فقهی‌حقوقی آیت‌الله‌ جوادی‌آملی

پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در سال گذشته طرح جامع مطالعات منظومه‌ای علوم را تدوین کرد تا سیر مطالعاتی کتاب‌های این فقیه و فیلسوف را در زمینه‌های مختلف برای علاقه‌مندان ارائه کند و امسال سیر مطالعاتی در زمینه فقهی و حقوقی ارائه می‌شود.

پاسخ تاریخی آوینی به خاتمی: اشتباه شما ریشه در مرعوبیت مقابل غرب دارد

مگر کسی از وزارت ارشاد خواسته است که استراتژی فرهنگی خود را بر منع قرار دهد؟ دوستان ما باید به یاد داشته باشند که اکنون حجاب سکوت و صبر هنگامی شکسته شده که آتمسفر فرهنگی در عرف خاص آنچنان مسموم و نا امن است که هیچ مؤمنی احساس امنیت نمی کند. من با صراحت به مسئولان فرهنگی و هنری کشور اعلام می دارم که این دغدغه که فرزندان ما امروز و فردا در فضای کدام فرهنگ رشد خواهند یافت ما را به سختی به وحشت می اندازد.

حاشیه فقهی بر بحث توبه‌خواهی از اصحاب فتنه

از مهم‌ترین آفات بحث فقهی آن است که محقق از آغاز نتیجه خاص را نشانه بگیرد و دنبال ادلّه توجیه‌گر همان نتیجه باشد. این‌گونه یک‌سونگری سبب کم‌اعتنایی یا بی‌اعتنایی به شواهد طرف دیگر مسئله می‌شود؛ یعنی همان آفتی که در شبهات و اشکالات برخی مستشرقین یا برخی روشنفکرنماها و برخی تحول‌خواهان عجول دیده می‌شود. در صورتی که از آغاز ما باید تسلیم ادلّه باشیم و نتیجه نهایی را بر اساس اقتضای ادلّه گردن نهیم.

ادله فقهی بطلان رأی «صحت و تمامیت روزه “شدید تشنه نوشنده آب” و عدم وجوب قضای آن»

طرح مباحث فقه استدلالی در مرحله بحث و بررسی شقوق و احتمالات در میان عامه مردم، اصل قوام و انضباط شرعی تکالیف را در معرض سستی قرار می‌دهد کما این که طرح مباحث تخصصی میان صاحبان تخصص‌های دیگر برای عامه مردم نیز موجب سستی در نتایج عمومی برآمده از آن تخصص‌ها می‌شوند. عجبا که در روزهای اخیر مواردی مشاهده کردم که در افواه عمومی به این فتوای جدید تمسک کرده و روزه‌داری روزه‌خوارانه آشامیدنی را تجویز می‌کنند!

وقتی سروش صدای مهاجرانی را هم درآورد

هتر است آقای سروش قبل از اینکه شروع به تهمت زدن به فقها کنند، قدری مطالعات خویش را عمیق تر نمایند تا حداقل دچار خودنقدی دوستان و رسانه‌های نزدیک به خود نشوند!! نکته این است که که افتراهای سروش به آیت الله مؤمن و به برداشت فقهای اسلامی از این حدیث آن قدر شور می‌شود که صدای مهاجرانی را در می‌آورد تا چنین پاسخی را به وی دهد.

چرا دکتر جلیلی؟

و آن چه این روزها پیش روی ما است باز از هم‌این اصناف است، به علاوه‌ی کسانی که زمانی در ساختارهایی حوزوی با فقه مأنوس بوده‌اند و در فضای عملی آن را آزموده‌اند. یعنی در جبهه‌ی یاران انقلاب اولین ملاک در انتخاب رئیس جمهور نسبت او با امر فقاهت است و به بیان ساده‌تر میزان هم‌زبانی او با امام مجتهد امت.

مجتهد بودن در فقه و سياست شرط ورود به حوزه فقه حكومتی است

فقه سیاسی از جمله مباحثی است كه عهده‌دار سامان‌بخشی به نظم عمومی است. اگر كسی نگاه فردی به فقه داشته باشد و فقه را پاسخ‌گوی مسائل حكومتی نداند، نه این‌كه نتواند به مسائل اجتماعی جواب دهد، اما این مشكل را برای حكومت اسلامی ‌ایجاد می‌كند كه پاسخ‌هایش فردی است.