«عصر یخبندان»؛ آنارشیسم در پوسته عدالت

خرده جذابیتی که محتوای فیلم برای مخاطب دارد را باید در همین اشارتی جست که به مفهوم عدالت دارد. ولی کارگردان از علاقه مخاطب به عدالت سواستفاده می کند و او را به تماشای گناه تجسس، قتل، خودسری و تعلیق های شهوانی برای پی بردن رابطه زن شوهر دار و آقازاده می نشاند.

جریان متجدد دچار انقطاع تاریخی است

رشاد با طبقه بندی جریانات فکری و فرهنگی در الگوی «منجمد، متجدد و مجدد»، گفتمان متجدد را مقلد غرب و جریان منجمد را مقلد و شارح پیشینیان می داند و ضمن طرح جریان «مجدد»به تمایزات و امتیازات آن می پردازد.

مرثیه‎ای برای سربازانی که در سکوت قربانی می‌شوند

سربازی به هرحال سختی های خودش را دارد. ما هم توی برجک پست و نگهبانی داشتیم و صبحگاه و بشین پاشو و تنبیه و ممنوع الخروجی از پادگان ولی محیط خدمت مان در امنیت پایتخت و در یک محیط اداری و پشت میزنشینی بود. در همان حالی که ما پشت میز و زیرکولر چایی می خوردیم سربازان دیگری بودند که در مرزها قربانی می شدند.

اینترنت، زندگی دوم نیست!

زندگی دوم وقتی است که چیزی به نام زندگی اول وجود داشته باشد، در حالیکه اینترنت زندگی اول را برنمی تابد، اینترنت خودش را به جای زندگی واقعی جا میزند و کم‌کم به زندگی اصلی افراد مبدل میشود.

آدم‌های خودخواه چگونه عاشق می‌شوند؟

شکی نیست که عشق و محبت بنای استحکام روابط خانوادگی و اجتماعی است. اما آیا عشق واقعی مقدمه و ملزوماتی نمی‌خواهد؟ آدم‌هایی که از اساس دنیاطلب و خودخواه‌اند چگونه می‌توانند عاشق شوند؟

روایت کفش‌های آهنی یک زن

برای واکاوی و تحلیل ساختاری یک روایت بایست کنشگران آن را بسته به نقشی که در پیرنگ روایت ایفا می کنند، دسته بندی کرد. در مجموع می توان چهار نوع کنشگر را در روایت از یکدیگر بازشناخت؛ قهرمان، ضدقهرمان، قربانی و یاری کننده.

«گهواره اي براي مادر» يا «طلا و مس» دخترانه؟

گهواره اي براي مادر بيشتر به يك شعر يا نقاشي شبيه است. تأكيد كارگردان بر بستن قاب هاي متقارن را مي توان همراستا با فضاهاي سنتي و تسكين بخش فيلم تلقي كرد. به عنوان مثال در نماهايي كه در بالكن خانه نرگس نشان داده مي شود شاهديم كه در طرفين قاب، دو آدم، دو گلدان و دو استكان چاي قرار دارد. موسيقي متن پيمان يزدانيان به اين تقارن غزل گونه و قاب بندي هايي كه بيشتر به نقاشي شبيه است كمك شاياني كرده است.

تعامل حزب‌الله با دولت یازدهم: بیشترین حمایت‌ها، شدید‌ترین انتقاد‌ها

انقلاب یک جریان اجتماعی است. جابجایی دو رئیس جمهور ذیل نظام جمهوری اسلامی خیلی کوچک تر از آن است که خللی در عزم راسخ ما وارد کند چرا که حزب الله، به وعده حق، هم الغالبون است. حزب الله، حزبِ الله است و نه آدم هیچ حزب و دسته و گروه و باند و شخص دیگری.

نقدی بر نگاه کلینیکی به فرهنگ

فرهنگ بخشی مجزا از سایر ابعاد اقتصادی؛ اجتماعی و سیاسی و در عرض چیزهای دیگر نیست. فرهنگ؛ بخش نیست؛ فرهنگ؛ بُعد است. هر پدیداری بعدی فرهنگی دارد. و از آن فراتر فرهنگ روحی است که در هر کدام از مناسبات انسانی جریان دارد.

زندگی واقعی در دنیای مجازی

همه گان در محيط مجازي به تبادل آراء مشغول اند بدون اينكه مسئوليتي قبول كنند. اين شكل از ساحت عمومي دچار نوعي توهم دموكراتيك و در واقع تشويق به بي عملي و بي تعهدي است. بي تعهدي مجازي از اين جهت خطرناك است كه توهمي از عمل گرايي را نيز با خود به همراه دارد. اينترنت همسطح كردن همه چيز و غير حضوري كردن همه چيز باعث بي تعهدي و بي تفاوتي مي شود.