پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

شریعتی: رهبری انقلابی و نه دموکراتیک باید نسل‌ها تداوم یابد +جزوه

در طی نسل‌هایی که باید در کوره انقلاب و آموزشِ پیگیرِ ایدئولوژیک پخته و پرورده و ناب شوند، رهبری جامعه را بر شیوه اصل رهبری انقلابی، و نه حکومت دموکراتیک، باید ادامه دهند، بدین‌گونه که شخصیت و مسئولیت قهرمان و بنیانگذار مکتب و نهضت انقلابی را در چند نسل ادامه دهند.

جزوه: امت و امامت

امت و امامت را می‌توان از مهم‌ترین بحث‌های جامعه‌ شناختی پیرامون حکومت اسلامی و بررسی تمایزات آن با حکومت‌های استبدادی و دموکراسی‌های مرسوم دانست. انتظار مذهب اعتراض هم اولین ایده‌پردازی درباره‌ی ساختار حکومت ولایت فقیه است و جالب توجه است که ساختار حکومتی که دکتر علی شریعتی در این گفتار معرفی می‌کند شباهت زیادی به ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران دارد.

عباس نبوی: علی(ع) هم می‌گفت محاصره‌ام کرده‌اند و نمی‌توانم قدمی بردارم

این که توقّع کنیم که ولی‌فقیه چون محور و بنیان جمهوری اسلامی است پس بنابراین قدرت اعمال‌کننده‌ی تصمیمات‌ش فوری و آنی است، آن‌قدر با شرایط و اوضاع در هم پیچیده‌ی ما فاصله دارد که افراد را به انتظارات و توقّعات بی‌جا می‌افکند. ولی‌فقیه هر چه قدر قدرتمند و توان‌مند باشد از امیرالمؤمنین(ع) که توان‌مندتر و نافذتر نیست. خود علی می‌گوید من در میان کسانی محاصره شده‌ام که نمی‌توانستم قدمی بردارم.

ولایت فقیه، مردم و عدالت در گفت‌وگو با سیدعباس نبوی

ولی فقیه می‌آید عدالت را نیز بیان می‌کند. این هم چیزی نیست که اگر ولایت فقیه داشتیم قابل بیان باشد و اگر ولایت فقیه نداشتیم، قابل بیان نباشد؛ نه. آن‌قدر دین این مسائل را واضح گفته‌است که فقط ولایت فقیه برای تبیین و هدایت اجتماعی، برای سوق دادن جامعه در یک مسیر، محور می‌شود.

مخالفان دانه‌درشت اصل هشت این‌بار در بروجرد

آنچه هر از چندگاهی رسانه ای می شود نه از امر به معروف بخاطر انحراف در سیاست های کلان بل از امر به معروف یک طلبه که فقط به یک روزه خواری یا نهایتا به یک حجاب نامناسب یا رفتار یک دختر و پسر اعتراض کرده و معمولا یا مجروح شده یا مصدوم یا الآن معلول و کور و کر و نابینا گشته است و به بیمارستان رفته یا در کما بسر می برد خود بوضوح می تواند شرایط موجود ما را با آنچه ایده آل جامعه اسلامی در همگانی شدن این فرهنگ بوده بسنجد.

تشکر رهبر انقلاب از نامه‌ انتقادی دانشجویان +تصویر نامه رهبری

این رویکرد به این معناست که بدنه‌ی امت نیز باید در کنار امام جامعه‌ی اسلامی بایستند و رابطه‌ی ولایت نه یک رابطه ی یک طرفه‌ی انفعالیِ تبعیت که کمک رساندن به تصمیمات رهبری می‌باشد و نخبگان وظیفه دارند ظرفیت‌های خود را در اختیار رهبری بگذارند و هر جا که اشکالی می بینند نیز در چارچوب حفظ مصلحت نظام و عدم سوء استفاده ی دشمن از کانال‌های تعبیه شده اقدام بنمایند

یثربی: مردم قاضیان خوبی برای عدالت اجتماعی هستند

باید بگویم مردم قاضیان خوبی برای تشخیص عدالت در جامعه خودشان هستند، مانند انتخابات که جلوه داوری مردم است که مردم کسی را برکنار و دیگری را به روی کار می آورند واین مفهوم در نظام های سیاسی وجود دارد؛ در اسلام هم تشخیص مردم در مورد فاکتور های اجتماعی مهم است… مردم را نباید در قضاوت‌های اجتماعی دست کم گرفت و نباید منتظر نیروی بیرونی برای تشخیص قضاوت ماند چون مردم هستند که یک جامعه را به وجود می‌آوردند.

کچوئیان: محاجه و گفت‌وگو با رهبر جامعه اسلامی جایز است

ما حتي در مورد رهبري هم زمينه‌هاي محاجه و گفت‌وگو داريم، همان‌طور که با استشهاد به سيره‌ي ائمه يا حضرت رسول و … مي‌توانيم مواردی را پيدا کنيم که به رهبري نهي‌اي کرده باشند، یعنی نظری مخالف رهبری بیان کرده باشند. در نقد مؤمنان به ولايت فقيه، در سيستم اسلامي آن‌چه ما به آن در چارچوب نظريه‌ي امت و امامت و ولايت فقيه، معتقديم ولايت فقيه است نه ولي فقيه. يعني به شخص ولي فقيه مي‌توانيم نقد کنيم نه به خود ولايت.

آقای الله‌کرم! تعارض جمهوریت و ولایت تفکر انحرافی است

چند روز پیش حسین الله‌کرم در گفت‌و‌گو با فارس ضمن این که خواستار «حکم ارتداد» برای اطرافیان رئیس جمهور شد، به طور ضمنی مدعی تعارض بین حمایت از مردم و اطاعت از ولایت فقیه شد.

غرویان: ولی‌فقیه را با عدالت می‌سنجیم نه عدالت را با ولی‌فقیه

ما در تئوری ولایت فقیه، فقیه محوریم یا عدالت محور؟ یعنی عدالت را از زبان فقیه می‌شنویم و به دست می‌آوریم یا فقیه باید بر اساس عدالت حکومت کند؟… درست است که معتقدیم به ولی فقیه و ولایت فقیه امّا این در حدّی است که ولی فقیه نیاید کاری را انجام دهد، حرفی بزند، تئوری‌ای بدهد که با بدیهیّاتی که همه متوجّه می‌شوند، مخالف باشد. ولی فقیه را با عدالت می‌سنجیم نه عدالت را با ولی فقیه.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.