چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸

از کتاب «نام علی(ع) در معماری اسلامی ایران» رونمایی می‌شود

بیش از ۴۵ بنّا در تاریخ ایران، این تحقیق را به طور مستقیم مشاهده و بازبینی کرده‌اند. همچنین برای دستیابی به اطلاعات دقیق درباره نحوه ترسیم و نام‌های برخی نقش‌ها در بنا‌ها به استادان نخستین نسل معماری و کاشیکاری مراجعه شده‌است.

مجموعه استفتائات تخصصی معماری، شهرسازی و مدیریت شهری

هر گونه تشبّه به کفّار و فسّاق، جایز نیست. بر این اساس، لباس امروزی مردم ما هم لباس غیر اسلامی است. پدران ما تا قبل از رژیم قاجار، لباسهای دراز می پوشیدند. از دوران قاجار، کم کم لباسها کوتاهتر شدند تا رسید به این وضع فعلی که ملاحظه می فرمایید. در معماری نیز همین اتّفاق افتاده است. مثلاً در معماری قدیم ما، اغلب حیاط در وسط خانه است و اتاقها اطراف حیاط هستند تا کسی به حیاط، همسایه دید نداشته باشد.

مساجد شهرهای مثلا اسلامی

فاجعه یعنی اینکه شهر اسلامی فاقد اولین مولفۀ شهراسلامی باشد. فاجعه اینجاست. توی شهرهایمان. توی محله‌هایمان. توی مساجدی که حتی اگر از حیث معماری استانداردهای لازم را داشته باشند، هنوز انگار یک چیزی کم دارند.

معمار، هم هنرمند است هم حکیم

این مسئله در تمدن ما سابقه ندارد. شما به معماری دوره‌های تاریخی توجه کنید؛ به عنوان مثال در معماری سلجوقی، خوارزمشاهی و مغول همه ساخت‌ها معنادار و مرتبط با فلسفه سیاسی است. چرا تناسبات معماری سلجوقی این‌قدر قدرتمندانه است؟ چون دقیقا نگاه سیاسی قدرت‌خواه و قدرت‌طلب سلجوقی را در معماری مطرح می‌کند. شاید هم دوره کنونی معماری در کشور ما، ترجمه همین آشفتگی و سردرگمی فلسفی معماران باشد.

«مکه» در حال از دست دادن هویت فرهنگی‌ است

یونسکو تلاش کرد تا این مکان های مقدس را به عنوان آثار حفظ شده میراث جهانی حفظ کند اما حکومت صعودی اجازه نداد تا این مکان ها در لیست یونسکو قرار بگیرد و ممکن است این اقدام دلایل سیاسی داشته باشد. این در حالی است که از معماری واتیکان به شدت محافظت می شود و مانع نابودی آن می شوند. شاید مکه آسیب فیزیکی نبیند اما در اطراف آن وضع متفاوت است.

صوت: شهرسازی و معماری؛ عقلانیت، عدالت، معنویت

هشتمین بسته‌صوتي «پرسش وپاسخ»بااستادحسن رحيم‌پور (ازغدی) به مناسبت انتخابات شورای شهرو خطاب به مدیریت‌های شهری در دسترش قرار گرفت.

نمای شیشه‌ای کجای فرهنگ معماری ماست؟

علی‌رغم هشدارهای فراوان باز هم شیشه‌ در نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود و این پرسش را ایجاد می‌کند که شیشه کجای فرهنگ‌ معماری ایرانی اسلامی‌مان گنجانده شده است؟ آیا حذف شیشه پایان بخش کابوس زلزله برای پایتخت نشین‌ها نیست؟

آپارتمان‌نشینی و سبک زندگی اسلامی

طراحی آپارتمان‌ها به گونه‌ای است که سبب فردی شدن خانه و گسستن اعضای خانواده از یکدیگر می‌گردد. به عبارت دیگر، آپارتمان و زندگی آپارتمانی یکی از عرصه‌های فردگرایی شده است. میل به جدایی‌گزینی از خانواده و تخصیص یافتن فضای خصوصی به هر یک از افراد خانه (اتاق فرزندان، اتاق خواب والدین)، اهمیت یافتن کارکرد حریم خصوصی و محدود شدن روابط خانوادگی سبب فردی شدن خانواده شده است.

رعایت اصول معماری ایرانی-اسلامی الزامی شد

به موجب این طرح به دولت پیشنهاد شده تمامی ساخت و سازهای دولتی به ویژه ساختمان‌های شاخص و انحصاری را بعد از طراحی مورد تصویب نهایی کارگروه تخصصی اساتید معماری و متخصصان قرار دهد.

مفاهیم پنهان کتیبه‌ها در معماری اسلامی

یک کتیبه در قسمتی خاص از مسجد معانی متفاوتی را به نمایش می گذارد. که دامنه آن از مفاهیم کاملا آشکار تا اشارات کاملا رمزی متفاوت است. بنابراین در این میان خوانده شدن یک کتیبه شاید تنها یکی از مفاهیم آشکار را بر مخاطب عرضه کند گویی اینکه شاید حتی درهم تنیدگی حروف به این دلیل است که همین مفهوم آشکار نیز قرار نیست کاملا دم دستی و همچون نوشته های معمولی انتقال یابد.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.