کلیپ/ در نقد مدعای دیکتاتوری و ایجاد انسداد توسط رهبرانقلاب

دکتر میثم ظهوریان از تبارشناسی جریانات مدعی فروپاشی می گوید.

اصلاح نگاه به معادلات جهانی در جنگ اراده ها

جنگ های امروز بیش از آن که جنگ تجهیزات و امکانات و تکنولوژی باشد، جنگ اراده ها است و مغلوب آن نیز طرفی است که اراده اش با سرعت بالاتری در هم بشکند. چه در ماجرای سوربه و چه در جنگ ۳۳ روزه . چه در نبرد چند ساله یمن حفظ اراده در سخت ترین شرایط توانست جبهه مقاومت را پیروز صحنه نبرد کند. پرونده هسته ای هم مصداقی از شکست این جبهه بر اثر در هم شکسته شدن اراده در میانه نبرد است.

چگونه FATF به هوشمند شدن تحریم‌ها می‌انجامد؟

در هر جنگی دو عنصر اصلی قدرت آفرین شامل منابع (تجهیزات، نیرویانسانی و…) و اطلاعات است. منابع، قدرت ضربه زدن را برای طرف درگیر فراهم می‌کند و کارکرد اطلاعات هم افزایش دقت این ضربات است. در جنگاقتصادی جاری بین ایران و غرب نیز چنین گزاره‌ای جاری است. غرب از لحاظ منابع با توجه به در اختیار داشتن ابزارهایی مانند چرخهدلار، سوئیفت و نهادهایی مانند صندوقبین‌المللیپول و بانکجهانی، دست برتر را نسبت به کشور ما دارد و FATF از نگاه غرب نقش فراهم آوردن دومین عنصر موفقیت یعنی زیرساخت اطلاعاتی بسیار دقیقی جهت اعمال تحریم‌های جدید آمریکا (بویژه قانون کاتسا) را دارد.

جلوی ضرر FATF از هر جا گرفته شود منفعت است

بر خلاف آنچه دستگاه رسانه‌های دولت تبلیغ می‌کند، اصولاً مسئله‌ای به نام عضویت ایران در FATF به هیچ عنوان مطرح نیست و آنچه بین ایران و این نهاد در جریان است، صرفاً مربوط به اجرای برنامه اقدامی شامل ۴۱ دستور این نهاد است که وزیر اقتصاد وقت بدون اطلاع مجلس یا شورای عالی امنیت ملی در خرداد ۹۵ تعهد اجرای آن را به گروه اقدام مالی مشترک داده است.

مذاکرات  هسته‌ای؛ از کلان‌ نگری تا کلی‌ گویی

آقای عراقچی معاون وزیر خارجه با تاکید بر تحقق اهداف جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای با انتقاد از پرداختن بیش‌ازاندازه به جزئیات توسط منتقدان خواستار نگاه کلان به مسئله مذاکره هسته‌ای شد و ایرادات موجود در متن را همانند تلفاتِ داده‌شده در یک عملیات جنگی تلقی کرد.

قدرت دفاعی ایران، از سناتور آمریکایی تا وادادگان داخلی

در عرصه سیاست بین‌الملل قاعده بر این مبنا است که هر کشوری سعی می‌کند با نمایش قدرت نظامی خود و حتی در صورت لزوم با بزرگنمایی و تبلیغات بر روی آن موجب تقویت قدرت خود در عرصه دیپلماسی شود. ولی ظاهرا در مورد کشور ما عکس این مساله صدق می‌کند

کلید حل مشکلات کشور، سیاست خارجه یا اصلاح ساختارها

باید توجه داشت که هنر هر نظامی در تبدیل تهدیدها به فرصت می‌باشد و اگر چه کسی به استقبال تحریم‌های تحمیلی به ملت ایران نمی‌رود، اما اگر از این دید با شرایط سیاسی فعلی برخورد شود، تحریم فرصتی را در اختیار نظام جمهوری اسلامی گذاشته است که اقدام به اصلاح بسیاری از زیرساخت‌های ناسالم اقتصادی نماید که در شرایط عادی کمتر تمایلی به حل آن نشان داده می‌شود.