پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

فهرست زیباترین مساجد دنیا

نام دو مسجد ایرانی در صدر فهرستی از زیباترین مساجد دنیا که روزنامه بریتانیایی «تلگراف» منتشر کرده، قرار دارد.

رسانه ها به دین نگاهی سکولار دارند

منطقی ترین ابزار در تغییر سبک زندگی و اخلاق اجتماعی، رسانه است و ابزار ان در دو دهه اخیر افزایش یافته است لذا اگر به سرعت آنها نرسیم فاصله ما با هم بیشتر خواهد شد.

ملاک هنر مطلوب، ارائه اثر بر اساس باور‌ها و ارزش‌های صحیح است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: اگر معیار هنر، هوای نفس و یا خوشایند جامعه باشد، دوامی نخواهد داشت؛ هنر زمانی میوه می‌دهد که ریشه دار باشد و بر اساس ارزش‌ها و باورهای دینی شکل گرفته باشد.

فیلم: دیدار دست‌اندرکاران جشنواره عمار با رهبر معظم انقلاب

در آستانه برگزاری پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار٬ دبیرخانه این جشنواره اقدام به پخش مستند کوتاهی درباره دیدار دست‌اندرکاران این جشنواره با مقام معظم رهبری کرد. در این مستند بخش‌هایی از گفتگوها و حواشی این دیدار منتشر شده است.

تفکر مادی در سیاست «لیبرال‌دموکراسی» است و در سینما «شهوت و خشونت»

همانطور که سیاست ورزی در عرصه سیاسی از سیاست ورزی غیر دینی مشکل است، اما ممکن و جهاد فی سبیل الله است. در عرصه ی هنر هم همینطور است. رابطه ای که به یک معنا مخاطب مستغرق می شود در یک اثر هنری . هر نوع استغراقی به مفهوم اغواگری نیست. اگر این تسخیر و تصرف و اگر این تاثیر گذاری کمکی به فطرت مخاطب باشد و او را به سمت کمال سوق دهد، او به سینما و هنر دینی خدمت کرده است.

تفنّن می‌تواند معطوف به بصيرت و رشد باشد

هنر و سينما، هم به لحاظ انديشه و انگيزه‌ی «هنرمند» و هم به لحاظ نتيجه كار او، قابل تقسيم به اسلامي و غير اسلامي است.

دانش و هنر به ارزشی و غیرارزشی تقسیم می شوند

یک نگاه وارداتی در دنیای اسلام این است که دانش و هنر جهانی و انسانی اند و گویا یک واقعیتی در جهان بیرون هست و یک قوه ادراکی در ما که این واقعیت را شکار می کند و این قوه هم انسانی است و ربطی به فرهنگ و مذهب و امثال اینها ندارد. تعریف ارسطویی از علم همین بوده است که علم صورت حاصله از اشیا در نزد آدمی است. با این تعریف پیداست که ما علم دینی و غیردینی نداریم و علم مربوط به ادراک مشترک انسانی است.

نسبت حوزه‌های علمیه با هنر در میزگرد جلیلی و هاشم‌زاده

این انتظار را علما باید دوباره ایجاد کنند که ما از حوزه­های علمیه فقط احکام فقهی را نپرسیم. آن­وقت من شیعه که می­خواهم در عرصه سینما، نقاشی، موسیقی و … کار کنم، او مسيرم را مشخص مي­کند. اگر این کار را نكند، كما اين­که در سال­های گذشته نكرده، می­شود همین. معرفتتان تداوم ندارد و در یک جایی متوقف مي­شود و همان را برای خودش قرن­ها تکرار می­کند.

صوت: هنر اسلامی به کدام معنا

استاد حسن رحیم‌پور (ازغدی) به چند پرسش در تعریف ماهیت هنر اسلامی مبادرت ورزیده که به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی و سالگرد شهادت سید مرتضا آوینی، منتشر می‌شود. در مجموعه پیش رو، از جمله به نسبت میان هنر اسلامی با آن‌چه هنر مقدس یا هنر سنتی نامیده شده و نیز نسبت هنر اسلامی با هنر تکنولوژیک پرداخته می‌شود و تعریف هنرمند مسلمان و بررسی مفاهیمی چون جبر تکنولوژی و اقتضای ذات رسانه،به بحث اجمالی گذاشته شده است. هم‌چنین نگاه انتقادی به هنر سکولار و زیبایی‌شناسی ماتریالیستی بخش‌های دیگری از این پرسش و پاسخ 40 دقیقه‌ای است.

جزوه:‌ جریان شناسی نظری هنر اسلامی

در فضای تئوریک و مبناپردازی در باب هنر اسلامی ایرانی، با رویکردهای متفاوت و بعضاً متناقضی روبهرو هستیم که گاه بازار تفکّر و تعمّق در این باره را آشفته و متشتّت جلوه میدهد. جهت شناخت و تمایز جریانهای کلّی نظری درمورد هنر اسلامی و یافتن نقاط عزیمت لازم برای ورود به عرصه نظریهپردازی جدّی و کاربردی در این زمینه، به یک جریانشناسی کلّی از آراء و نظریات مختلف فیلسوفان هنر و هنرپژوهان هنر اسلامی پرداخته‌ایم.

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.